Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Morten C. Rustad )
Tittel
Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring
Innledning

Planlegging for elevens utvikling og læring er et sentralt emne i fagdidaktikken. Emnet omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksislæring. Emnet tar for seg planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av undervisning samt vurdering av læringsmiljø og elevens læring. Emnet fokuserer på studentens evne til å analysere og vurdere pedagogisk og fagdidaktisk teori og egne erfaringer fra skolepraksis. I dette emnet relateres kunnskap fra de andre emnene til praktisk lærerarbeid med kroppsøvingsfaget i grunnskolen, og kroppsøving idrettsfag i den videregående skole.

Mål

Studenten skal

  • kunne kritisk vurdere politiske, pedagogiske og fagdidaktiske styringsdokumenter for kroppsøvingsfaget/idrettsfaget i skolen
  • kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre opplæring i kroppsøving/idrettsfag med utgangspunkt i nasjonale læreplaner, og kritisk vurdere valg av mål, innhold, arbeidsmåter og elevenes læringsutbytte
  • kunne tilrettelegge undervisning for alle elever uansett kjønn, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne
  • kunne anvende tidsaktuelle pedagogiske verktøy og redskaper for å fremme utvikling av eleven og faget
  • kunne redegjøre for tilpasset opplæring og inkludering som utdanningspolitiske og pedagogiske prinsipper, og drøfte hvordan tilpasset opplæring og inkludering kan praktiseres i kroppsøvingsundervisning
  • kunne analysere og drøfte politiske, pedagogiske og faglige føringer for elevvurderingens plass og funksjon i skolen generelt og i kroppsøving/idrettsfag spesielt
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktisk arbeid og framlegg av oppgaver studentene forbereder individuelt og i grupper.

Det skal leveres to bidrag fra emnet (et individuelt og et gruppearbeid) som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene kan velge mellom i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Pensum

 

 

 

 


 

 

Kjernelitteratur

1 BOK:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 6 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
Berg, G. D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
Side 4-68 skal leses:
* Denne finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes også online: Klikk på denne lenken.

Borge, A. I. H. (Red.). (2007). Resiliens i praksis: Teori og empiri i et norsk perspektiv. Oslo: Gyldendal akademisk.
Side 13-39 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt forl.
Side 101-131 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.) Oslo: Tano Aschehoug.
Side 197-239 og 263-509 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm.
Side 9-23 (Tilpasset opplæring), 24-43 (Kjønn), 96-120 (Interkulturell læring) og 121-135 (evner og forutsetninger i kroppsøving) skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Oslo: Tapir.
Side 219-232 og 233-254 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Whitehead, M. (2010). Physical literacy throughout the lifecourse. London: Routledge.
Side 10-20, 21-29 og 44-45 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:  ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Rustad, M. C. (Red.). (2016). Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Eriksen, T. H. (2011). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen og T. A. Sajjad (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (5. utg.). (s. 32-48). Oslo: Gyldendal akademisk.

Larsson, H. (2007). Skolans rörelseuppdrag. I: H. Larsson & J. Meckback (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (s. 36-53). Stockholm: Liber.

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.

Nygren , P. & Skårderud, F. (2008). Mentalisering som sosial kompetanse hos barn og unge. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 197-209). Oslo: Universitetsforlaget.

Ogden, T. (2009). Atferdsproblemer blant barn og unge. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (2. utg.). (s. 13-46). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Ogden, T. (2009). Undervisnings- og læringsledelse. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen (2. utg.). (s. 123-166). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.

Skårderud, F. (2008). Kropp, kompleksitet og kompetanse: Et mentaliseringsbasert perspektiv på spiseforstyrrelser, selvskade og rus. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 211-219). Oslo: Universitetsforlaget.

Steinberg, L. (2011). Identity. I: L. Steinberg (Ed.), Adolescence (9th ed.). (s. 245-276). New York: McGraw-Hill.

Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal.


1 INTERNT KOMPENDIUM:
Rustad, M. C. (Red.). (2016). Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring: 2016-2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne blir utdelt.

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Bachke, C. C. (2011). Individuelle opplæringsplaner: Mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, (10), 4-17.

By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i videregående opplæring: Vg1, Vg2 og Vg3 (3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole

Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.

Sollesnes, T. (2005). Relasjonelt perspektiv på problematferd. Spesialpedagogikk, 70(3), 4-13.


5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:


NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Larsson, H., Redelius, K. & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 67-81.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa: Är det frågan? Utbildning & Demokrati, 16(2), 37-56.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Walseth, K. & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 28-51.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

Kunnskapsdepartementet. (2006). Kunnskapsløftet. Hentet 14. mai 2016 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2012). Hentet 14. mai 2016 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no