Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget 
(Hovedemneansvarlig: Reidar Säfvenbom )
Tittel
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget
Innledning

Emnet utforsker skolen, kroppsøvingsfaget og læreren i dagens samfunn. Emnet belyser ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøving og idrettsfaget i forskjellige historiske, politiske og sosiale kontekster og tar for seg ulike teorier om profesjonell utvikling av lærere. Emnet kontekstualiserer kravene til den profesjonelle læreren i dagens skole og samfunn, og retter spesielt fokus på yrkesetisk kompetanse. Emnet skal også bidra til den enkelte lærerstudentens bevissthet om hvordan ulike verdier påvirker hvem man er som lærer, og gjøre henne/ham i stand til å være kritisk-analytisk i forhold til hvordan ulike verdier skaper ulike læringsmiljø. I forhold til å kunne være en aktiv bidragsytrer i elevenes og skolens kontinuerlig utvikling, vil emnet rette fokus på hvordan man kan bli forsker i eget "klasserom". Emnet belyser hvordan vurdering gjennomsyrer alle nivåer i skolesystemet.

Mål

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og idrettsfagets plass i skolen før og nå
  • kunne gjøre rede for hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen kan påvirke kroppsøvingsfaget og idrettsfagets innhold, form og læringsutbyttet i den lokale skolen
  • kunne drøfte ulike teorier om profesjonalitet i læreryrket generelt, og om kroppsøvingslæreren spesielt
  • kunne gi uttrykk for sin egen profesjonelle identitet og gjøre rede for hvordan den kan utvikles fremover
  • kunne gjøre rede for begrepet praksisteori og reflektere over hvordan utvikle sin egen praksisteori
  • kunne gi uttrykk for og reflektere over profesjonsetiske krav og dilemma
  • kunne gjøre rede for hvordan dagens skole er et produkt av historiske, sosiokulturelle og politiske prosesser
  • kunne bidra til forskning og utviklingsarbeidknyttet til egen lærerkompetanse og den lokale skolen
  • ha kunnskap om ulike former for vurdering i forhold til elever, lærere og skole
  • kunne gjøre rede for lover og forskrifter som gjelder for elevvurdering og kunne praktisere vurdering i kroppsøvingsfaget og/eller i idrettsfag med og uten karakterer
Organisering og arbeidsformer

Det skal tas i bruk flere arbeidsformer som tradisjonelle forelesninger, seminar, gruppearbeid, individuelt arbeid, og studentstyrt undervisning.

Det vil gis en individuell oppgave og en gruppeoppgave i emnet, som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Pensum




Kjernelitteratur

1 BOK:
Krumsvik R. J. & R. Säljö (Red.). (2013). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi. Bergen: Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMEPNDIUM:
Leirhaug, P. E. (Red.). (2016). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.

Engebretsen, B. (2016). Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving. I: E. E. Vinje (Red.), Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. (s. 93-115). Oslo: Cappelen Damm.

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.

Leirhaug, P. E. (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra: En historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. I: L. T. Grindheim, T. Krüger, P. E. Leirhaug & D. Wilson (Red.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser. (s. 137-156). Bergen: Fagbokforlaget.

Standal, Ø. F. (2015). Phenomenological pedagogy and embodied experiences. I:  Ø. Standal, Phenomenology and pedagogy in physical education. (s. 80-99). London: Routledge.


7 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken

Andrews, T. & Johansen, V. (2005). "Gym er det faget jeg hater mest". Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Brown, L. & Grinesky, S. (1992). Competition in physical education: An educational contradiction? Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 63(1), 17-19,77.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dowling, F. (2011). "Are PE teacher identities fit for postmodern schools or are they clinging to modernist notions of professionalism?" A case study of Norwegian PE teacher students' emerging professional identities. Sport, Education and Society, 16(2), 201-222.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 447-479.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (2006). Morality, medicine, and meaning: Toward an integrated justification of physical education. Quest, 58(1), 60-70.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Redelius, K., Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2015). Communicating aims and learning goals in physical education: Part of a subject for learning? Sport, education and society, 20(5), 641-655. doi: 10.1080/13573322.2014.987745.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 INTERNT KOMPENDIUM.

Leirhaug, P. E. (Red.). (2016). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2016-2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne blir utdelt.

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. (Notat). Oslo: Norges idrettshøgskole.

Jacobsen, E. B. (2003). "Dans i skolen": Ønsket eller uønsket? Kroppsøving, 53(6), 6-11.

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83(2-3), 201-210.

Leirhaug, P. E., MacPhail, A. & Annerstedt, C. (2016). ‘The grade alone provides no learning’: investigating assessment literacy among Norwegian physical education teachers. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 7(1), 21-36.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no