1 BOK: Krumsvik R. J. & R. Säljö (Red.). (2013). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi. Bergen: Fagbokforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMEPNDIUM: Leirhaug, P. E. (Red.). (2016). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne ligger i Fronter.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.
Engebretsen, B. (2016). Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving. I: E. E. Vinje (Red.), Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. (s. 93-115). Oslo: Cappelen Damm.
Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.
Leirhaug, P. E. (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra: En historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. I: L. T. Grindheim, T. Krüger, P. E. Leirhaug & D. Wilson (Red.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser. (s. 137-156). Bergen: Fagbokforlaget.
Standal, Ø. F. (2015). Phenomenological pedagogy and embodied experiences. I: Ø. Standal, Phenomenology and pedagogy in physical education. (s. 80-99). London: Routledge.
7 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken
Andrews, T. & Johansen, V. (2005). "Gym er det faget jeg hater mest". Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Brown, L. & Grinesky, S. (1992). Competition in physical education: An educational contradiction? Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 63(1), 17-19,77. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Dowling, F. (2011). "Are PE teacher identities fit for postmodern schools or are they clinging to modernist notions of professionalism?" A case study of Norwegian PE teacher students' emerging professional identities. Sport, Education and Society, 16(2), 201-222. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 447-479. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Loland, S. (2006). Morality, medicine, and meaning: Toward an integrated justification of physical education. Quest, 58(1), 60-70. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Redelius, K., Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2015). Communicating aims and learning goals in physical education: Part of a subject for learning? Sport, education and society, 20(5), 641-655. doi: 10.1080/13573322.2014.987745. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 INTERNT KOMPENDIUM. Leirhaug, P. E. (Red.). (2016). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2016-2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne blir utdelt.
Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format: By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. (Notat). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Jacobsen, E. B. (2003). "Dans i skolen": Ønsket eller uønsket? Kroppsøving, 53(6), 6-11.
Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83(2-3), 201-210.
Leirhaug, P. E., MacPhail, A. & Annerstedt, C. (2016). ‘The grade alone provides no learning’: investigating assessment literacy among Norwegian physical education teachers. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 7(1), 21-36.
|