Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
TCI240 Fordypningsidrett/treningslære 1 (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTCI240
EmnenavnFordypningsidrett/treningslære 1
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligEinar Sigmundstad
TidspunktHøst
ForkravBare for studenter i programmet (TCI)
Innledning

Emnet gir en fordypning i egenarten ved studentens valgte idrett. Sentralt står hva som kjennetegner verdens beste utøvere og lag, historisk, i nåtiden og i framtiden. Barn og unges vekst, utvikling og trenbarhet inngår også i  emnet.

 

Mål

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner ekspertise i egen idrett
  • har inngående kunnskap om perspektiver på talentbegrepet og hva som kjennetegner et talent i egen idrett
  • kan gjøre rede for grunnleggende forhold ved barn og unges vekst, utvikling og trenbarhet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjennomføre relevante analyser i sin idrettspraksis
  • kan gjøre rede for bruk av analyser i sin egen idrett
  • kan analysere og vurdere sentrale begreper i sin idrett
  • kan anvende kunnskapen i praktisk virksomhet i egen treningsgruppe
Organisering og arbeidsformer

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som gruppearbeid og framlegg av oppgaver. Undervisning er delvis felles for alle studenter på emnet, delvis for den enkelte idrett. Emnet omfatter også praksis.

Arbeidskrav

  • Obligatorisk arrangementspraksis (valgfritt semester i 2 BA) av 20 timer eller en hel helg (2 dager) med aktiv deltakelse i arrangementet. Evalueringslogg (5-10 sider) leveres etter arrangementspraksis. Rapporten leveres via Fronter. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Praksislogg knyttet til arrangementet (5-10 sider) leveres etter arrangementspraksis. Rapporten leveres via Fronter. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene skal godkjennes av idrettsansvarlig og meldes inn til studieavdelingen senest tre uker før semester slutt:
Vurdering
  • Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler.
  • 80% obligatorisk fremmøte i praksis, fordi de fleste idretter er avhengige av at studentene er objekter for hverandre. Vurderes til bestått – ikke bestått.
Kjernelitteratur

GENERELL DEL - HELE KULLET:

UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
Enoksen, E., Tønnesen, E. & Tjelta, L. I. (2007). Styrketrening: I individuelle idretter og ballspill. Høgskoleforlaget: Kristiansand.
Kap. 3, 4, 5 og 6 skal leses:
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
** Resterende av boka er pensum i emnet TRL 241

McMorris, T. (2004). Acquisition and performance of sports skills. Chichester: Wiley.
Disse sidene skal leses: 1-76.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:

Sigmundstad, E. (Red.). (2016). TCI240: Fordypningsidrett/treningslære 1: Generell del: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Côté, J., Murphy-Mills, J. & Abernethy, B. (2012). The development of skill in sport. I: N. J Hodges & A. M Williams (Eds.), Skill acquisition in sport: Research, theory and practice (2nd ed.). (s. 269-286). New York: Routledge.

Ford, P., Coughlan, E. K., Hodges, N. J. & Williams, A. M. (2015). Deliberate practice in sport. I: J. Baker & D. Farrow (Eds.), Routledge handbook of sport expertise. (s. 347-362). London: Routledge.

Janelle, C. M. & Hillmann, C. H. (2003). Expert performance in sport: Current perspectives and critical issues. I: J. L. Starkes & K. A. Ericsson (Eds.), Expert performance in sports: Advances in research on sport expertise. (s. 19-45). Champaign Ill.: Human Kinetics.
 
Jordet, G. (2015). Psychological characteristics of expert performers. I: J. Baker & D. Farrow (Eds.), Routledge handbook of sport expertise. (s. 106-120). London: Routledge.

Simonton, D. K. (2013). If innate talent doesn’t exist, where do the data disappear? I: S. C. Kaufman (Ed.), The complexity of greatness: Beyond talent or practice. (s. 17-26). New York: Oxford University Press.


5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene/bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Baker, J.  & Young, B. (2014). 20 years later: deliberate practice and the development of expertise in sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 7(1), 135-157
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Crust, L. (2007). Mental toughness in sport: A review. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 5(3), 270-290.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Davids, K. & Baker, J.(2007). Genes, environment and sport perfornance: Why the Nature-Nurture dualism is no longer relevant. Sports Medicine, 37(1), 961-980.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Galli, N. & Reel, J.J. (2012). Can good come from bad? An examination of adversarial growth in division I NCAA athletes. Journal of Intercollegiate Sport, 5(2), 199-212.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Meen, H.D.  (2000). Fysisk aktivitet hos barn og unge i relasjon til vekst og utvikling. Tidsskrift for Den Norske Lægeforening, 129(24), 2908-2914.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

Olympiatoppen. (2011). Olympiatoppens synspunkter på trening for barn. Oslo: Olympiatoppen. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/ungeutovere/fagstoff/media28495.media
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Tønnesen, E. (2012). Spesialisert eller allsidig barne- og ungdomstrening? Oslo: Olympiatoppen. Hentet 14. mai 2014 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/utholdenhet/fagartikler/media3532.media
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
______________________________________________________________________________________________________________

SPESIELL DEL:


FOTBALL:


3 BØKER:

Bergo, A., Johansen, P. A., Larsen, Ø. & Morisbak, A. (2002). Ferdighetsutvikling i fotball: Handlingsvalg og handling. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Hallèn, J. (Red). (2008). Fysisk trening i toppfotball. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
   
Olsen E., Larsen, Ø. & Semb, N. J. (1994). Effektiv fotball. Oslo: Gyldendal.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.


2 ARTIKLER:

Holt, N. L. & Mitchell, T. (2006). Talent development in English professional soccer. International Journal of Sport Psychology, 37, 77-98.
* Denne deles ut.

Reilly, T., Williams, A. M., Nevill, A. & Franks, A. (2000). A multidisciplinary approach to talent identification in soccer. Journal of Sports Sciences, 18, 695-702.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne denne elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
________________________________________________________________________________________________________


HÅNDBALL:

UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
Bjørndal, C. T. (2009). Mestring av usikkerhet: Eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagen. Masteroppgave ved Norges Idrettshøgskole, Oslo.
Disse sidene skal leses: 8-28, 41-51 og 70-77:
* Denne finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Masteroppgaven finnes også online: Klikk på denne lenken.

Boyle, M. (2016). New functional training for sports (2nd ed). Champaign, Ill.: Human Kinetics
Disse sidene skal leses: 21-28, 31-56 og 59-82.
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA

Davids, K. Button, C. & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Disse sidene skal leses: 3-54 og 81-172
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:

Bjørndal, C. T. (Red.). (2016). TCI241: Fordypningsidrett/treningslære 1: Håndball: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Hallèn, J. & Ronglan, L. T. (2011). Ballspillidretter. I: J. Hallén & L. T. Ronglan, Treningslære for idrettene. (s. 288-314). Oslo: Akilles.

Morgan, S. & McPherson, S. L. (2013). Developing tactics: Advances in cognitive psychology and technology. I: D. Farrow, J. Baker & C. MacMahon (Eds.), Developing sport expertise: Researchers and coaches put theory into practice (2nd ed.). (s. 231-246). Oxon, UK: Routledge.

Patterson, J. T. & Lee, T. D. (2013). Organizing practice: Effective practice is more than just reps. I: D. Farrow, J. Baker & C. MacMahon (Eds.), Developing sport expertise: Researchers and coaches put theory into practice (2nd ed.). (s. 132-153). Oxon, UK: Routledge.
_______________________________________________________________________________________________________________


IDRETT FOR PERSONER MED NEDSATT FUNKSJONSEVNE:

(ca. 300 s)

1 BOK:
Autralian Sports Comission (2001). Spil mig: Inklusjon af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicaidrættens videnscenter.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:

Sørensen, M. (Red.). (2016). TCI240: Fordypningsidrett/treningslære 1: Idrett for personer med nedsatt funksjonsevne: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk i APA-format:
Gregg, M. (2012). Working with athletes with intellectual disabilities. I: S. J. Hanrahan & M. B. Andersn (Eds.), Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners. (s. 441-449). New York: Routledge.

Sørensen, M. & Kahrs, N. (2011). En idrett for alle? Erfaringer med integrering av personer med  funksjonsnedsettelser i norsk idrett. I: D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press. (s. 337-354). Oslo: Akilles.


4 ELEKTRONISKE ARTIKLER:


NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Beyer, R., Flores, M. M. & Vargas-Tonsing, T. M. (2009). Strategies and methods for coaching athletes with invisible disabilities in youth sport activities. Journal of Youth Sports, 4(2), 10-15.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Martin, J. (1999). A personal development model of sport psychology for athletes with disabilities. Journal of Applied Sport Psychology, 11(2), 181-193. doi: 10.1080/10413209908404199.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McMaster, S., Culver, D. & Werthner, P. ( 2012). Coaches of athletes with a physical disability: A look at their learning experiences. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 4(2), 226-243. doi: 10.1080/2159676X.2012.686060.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Page, S. J., O’Connor, E. & Peterson, K. (2001). Leaving the disability ghetto. A qualitative study of factors underlying achievement motivation among athletes with a disability. Journal of Sport and Social Issues, 25(1), 40-55. doi: 10.1177/0193723501251004.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


6 OFFENTLIG ONLINE RESSURSER:

International Paralympic Comittee. (u.å.). Official website of the Paralympic Movement. Hentet 28. april 2016 fra: https://www.paralympic.org/
Disse wes-sidene skal leses:
* Paralympic: History of the movement: Klikk på denne lenken.
* International Federations: Klikk på denne lenken.
* Science: Klikk på denne lenken.
* Classification: Klikk på denne lenken
* Medical: Klikk på denne lenken.

International Paralympic Committee (2009). Position Statement on background and scientific rationale for classification in Paralympic sport. I: International Paralympic Committee, IPC Handbook: Section 2, chapter 4.4. Hentet 28. april 2016 fra: https://www.paralympic.org/sites/default/files/document/141113170628158_2014_10_13+Sec+ii+chapter+4_4_Pos+Stat+scientific+rationale+Classification+Paralympic+Sport.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettsforbund (2009). Modul 1: Idrett for funksjonshemmede. Hentet 28. april 2016 fra: https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/funksjonshemmede/aktivitetsmateriell/2010modul_1_idrett_for_funksjonshemmede.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Sports Coach. (2014). Coaching athletes with a disability: What coaches need to know. Hentet 28. april 2016 fra: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj9xObb0rHMAhUBXCwKHQjlAjkQFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.bucs.org.uk%2Fcore%2Fcore_picker%2Fdownload.asp%3Fid%3D28139%26filetitle%3Dsports%2Bcoach%2BUK%2B-%2BCoaching%2Bdisabled%2Bpeople%2Bfactsheet&usg=AFQjCNGUBFRQqy55DDUfIBr5CNq-z4eJBQ&bvm=bv.120853415,d.bGg&cad=rja
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Sports Coach. (2015). Sports Coach UK Research summary 16: Embracing the Paradox. Hentet 28. april 2016 fra http://www.sportscoachuk.org/sites/default/files/no16%20embracing%20the%20paradox.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Sports Coach. (2015). Sports Coach UK Research summary 21: The importance of reflection for parasport coaches. Hentet 28. april 2016 fra: http://www.sportscoachuk.org/sites/default/files/no21%20The%20importance%20of%20reflection_0.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

HELE KULLET:
Malina, R. M., Bar-Or, O., & Bouchard, C. (2004). Growth, maturation, and physical activity (2nd ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Kapittel 9-14 og 22 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no