Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
VIT400 Vitenskapsteori ( 5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeVIT400
EmnenavnVitenskapsteori
Studiepoeng 5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligSigmund Loland
TidspunktHøst
Innledning

Emnet gir en innføring i vitenskapsteoretiske problemstillinger knyttet til idrettsforskning. En rekke praktiske eksempler fra idrettsforskning blir brukt. Studentene skal utvikle vitenskapsteoretiske resonnement i forhold til egne idrettsfaglige interesser.

Mål

Studenten skal kunne:

  • gjøre rede for klassiske og aktuelle vitenskapsteoretiske teorier og posisjoner og deres relevans for idrettsforskning generelt og egne forskningsinteresser spesielt
  • reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske utfordringer i idrettsforskning generelt og i egne interesseområder spesielt
Organisering og arbeidsformer

Forelesninger og studentarbeid individuelt og i grupper.
Det understrekes at det er viktig å drøfte aktuelle tema i kollokvier utover den oppsatte undervisningen.
Studentene skal gjennom kurset arbiede med den vitenskapsteoretiske oppgaven som skal leveres ved emnets slutt. 

Vurdering

En individuell oppgave som tar opp vitenskapsteoretiske problem knyttet til idrettsforskning. Vurderes med gradert karakter A-F.

Format: Maks 2000 ord, 1.5 i linjeavstand.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Pensum





Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
Chalmers, A. F. (1995). Hvad er videnskab? En indføring i moderne videnskabsteori. København: Gyldendal.
Kap. 1-8 og 12 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA

Føllesdal, D. & Walløe, L. (2002). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi (7. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Kap. 3, 4, 5 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA

Tranøy, K. E. (1986). Vitenskapen: Samfunnsmakt og livsform. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 5 og 8 skal leses:
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Loland, S. (Red.). (2016). VIT400: Vitenskapsteori: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk i APA-format:
Bondevik, H. & Rustad, L. (2006). Feministisk vitenskapskritikk og feministisk vitenskapsteori. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 77-92). Oslo: Universitetsforlaget.

Krogh, T. (2003). Debatten om de ulike typer vitenskaper: Åndsvitenskap og naturvitenskap - hva kreves for at noe skal kalles en vitenskap? I: T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter (4. utg.). (s. 100-118). Oslo: Gyldendal.

Krogh, T. (2003). Debatten om hermeneutikk. I: T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter (4. utg.). (s. 261-281). Oslo: Gyldendal.

Krogh, T. (2003). Gadamers oppfatning av hermeneutikk. I: T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter (4. utg.). (s. 235-260). Oslo: Gyldendal.

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.

Lotherington, A. T. & Markussen, T. (1999). Kritisk kunnskapspraksis: En introduksjon. I: A. T. Lotherington & T. Markussen, Kritisk kunnskapspraksis: Bidrag til feministisk vitenskapsteori. (s. 9-33). Oslo: Spartacus.

Olsson, H. & Sørensen, S. (2003). Kvalitativ respektive kvantitativ tilnærming. I: H. Olsson & S. Sørensen, Forskningsprosessen: Kvalitative og kvantitative perspektiver. (s. 16-27). Oslo: Gyldendal.

Ramazanoglu, C. & Holland, J. (2002). Introduction. I: C. Ramazanoglu & J. Holland, Feminist methodology: Challenges and choices. (s. 1-20). London: Sage.


1 INTERNT KOMPENDIUM:
Loland, S. (Red.). (2016). VIT400: Vitenskapsteori: Høsten 2016. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne blir utdelt.

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Loland, S. (2000). Idrett som akademisk fag: Fra grunnlagsproblemer til praktisk politikk. (Rapport). Karlstad: Karlstad Universitet.

Sørbye, I. K. (1996). Om kjønnsforståelser i medisin: En kritisk betraktning. Kvinneforskning, 20(2), 4-14.


3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:


NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Loland, S. (2000). Kroppssyn, idrett og mosjon. Tidsskrift for den Norske Legeforening, 120, 2919-2921.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Loland, S. & McNamee, M. (2016). Philosophical reflection on the mission of the European College of Sport Science: challenges and opportunities. European Journal of Sport Science.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Renson, R. (1989). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. Quest, 41(3), 235-256.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.


OFFENTLIG ONLINE RESSURS:
De nasjonale forskningsetiske komiteene (u.å.). Forskningsetiske komiteer. Hentet 9. mai 2016 fra: http://www.etikkom.no.
* Denne finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
Disse sidene skal leses:
- Generelle forskningsetiske retningslinjer. Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Naturvitenskap og teknologi: Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Medisin og helsefag: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 BOK for naturvitenskapelig orienterte prosjekt:

Fjelland, R. (1999). Innføring i vitenskapsteori. Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finnes elektronisk her: Klikk på denne lenken.

1 BOK for helsefaglig orienterte prosjekt:
Aadland, E. (2011). "Og eg ser på deg-": Vitenskapsteori i helse- og sosialfag (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 BOK for samfunnsvitenskapelig og humanistisk orienterte prosjekt:

Gilje, N. & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi (3. prøveutg.). Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online elektronisk:
Klikk på denne lenken.

1 BOK for idrettsforskning spesielt
:
McNamee, M. (Ed.) (2005). Philosophy and the sciences of exercise, health and sport: Critical perspectives on research methods. London: Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no