Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
IKU201  Idrett som bistand (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIKU201
EmnenavnIdrett som bistand
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligGerd Marie Solstad
TidspunktUke 33
Innledning

Emnet i "Idrett - kultur og utviklingssamarbeid" er etablert i et nært samarbeid med Norges Idrettsforbund, og i tråd med endringen i den norske idrettsbistanden. Et hovedtrekk i utviklingen av bistandsarbeidet har vært endringen fra materiell bistand i form av utstyr og økonomiske midler til tiltak som mer retter seg mot å styrke samarbeidslandenes idrettsfaglige kompetanse (human resources). Etableringen av dette studiet i "Idrett - kultur og utviklingssamarbeid" ved NIH, er å betrakte som et ledd i denne utvekslingen av idrettsfaglig kunnskap og ferdigheter, hvor studentene skal være så godt rustet som mulig for sitt arbeid i et utviklingsprosjekt.

Studieenheten er imidlertid i dag åpen for alle studenter som ønsker mer kunnskap om "Idrett-kultur og utviklingssamarbeid". Denne innledende studieenheten er derfor lik for studenter som reiser ut som Idrettsfredskorpsere, gjennom andre idretts- eller bistandsorganisasjoner som "Sport Voulenteers", eller som bare ønsker kurset for å lære mer om forholdet mellom idrett, utviklings- og fredsarbeid.

 

Mål

Målet med undervisningen, pensum og praksis er:

  • Å gi studentene et grunnlag for arbeidet med idrett og fysisk aktivitet i fremmede kulturer.
  • Å øke studentenes kunnskaper om nasjonal og internasjonal bistandspolitikk og prinsipper for utviklingssamarbeid.
  • Å gi studentene kulturforståelse med fokus på de muligheter og begrensninger idrett og fysisk aktivitet har i denne sammenhengen.
  • Gi studentene forkunnskaper for å kunne skrive den avsluttende prosjektoppgaven.
    Det vil bli fokusert så vel på kroppsøvingsfaget og skolen, som på den frivillige idretten.
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen gjennomføres som en kombinasjon av lærerstyrt undervisning og studentstyrt gruppearbeid med etterfølgende plenumsdiskusjoner. Det forventes at studentene har lest pensum før introduksjonskurset.
Det vil også bli gitt undervisning med tanke på den avsluttende prosjektoppgaven.

Vurdering

14 dagers hjemmeeksamen, maksimalt 4000 ord. Gradert karakter.

Pensum












Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Strandbu, Å. (Red.). (2016). IKU201: Idrett som bistand: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (littersturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk  i APA-format:
Andersson, M. (2008). Idrettens farge-vestlige nøkkelfortellinger. I: M. Andersson, Flerfarget idrett: Nasjonalitet, migrasjon og minoritet. (s. 35-55). Bergen: Fagbokforlaget.

Archetti, E. P. (2003). Playing football and dancing tango: Embodying Argentina in movement, style and identity. I: N. Dyck & E. P. Archetti, Sport, dance and embodied identities. (s. 217-229). Oxford: Berg.

Beacom, A. (2008). Disability sport and the politics of development. I: R. Levermore & A. Beacom (Eds.), Sport and international development. (s. 98-123). Hampshire: Palgrave Macmillan.

Chataika, T. & McKenzie, J. (2013). Considerations for an African childhood disability studies. I: T. Curran & K. Runswick-Cole, Disabled children’s childhood studies: Critical approaches in global context. (s. 152-163). London: Palgrave Macmillan.

Coalter, F. (2014). Researching sport-for-development: The need for scepticism. I: A. Smith & I. Waddington (Eds.), Doing real world research in sports studies. (s. 163-178). London: Routledge.

Eriksen, T. L. (2013). Hva er utviklingsstudier? I: T. L. Eriksen & K. Feldberg (Red.), Utvikling: En innføring i utviklingsstudier. (s. 12-36). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Hasselgård, A. & Straume, S. (2011). Utvikling til idrett eller idrett til utvikling? NIF som iderttsbistandsaktør. I: D. V. Hanstad (Red.), Norsk Idrett: Indre spenning og ytre press. (s. 371-387). Oslo: Akilles.

Lidén, H. (2016). Det er bare moro å spille her, rett og slett: Fotball som integreringsarena. I: Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett. (s. 213-231). Oslo: Cappelen Damm.

Strandbu, Å. (2002). Idrettens betydning som flerkulturell integrasjonsarena, I: Ø. Seippel, Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier i et moderne samfunn. (s. 123-153). Oslo: Novus forlag.

Thagaard, T. (2013). Innsamling av data: Intervju og relasjoner i felten. I: T. Thagaard (Red.), Systematikk og innlevelse (4. utg.). (s. 95-122). Bergen: Fagbokforlaget.

Waldrop, A. (2013). Kjønn og utvikling. I: T. L. Eriksen & K. Feldberg (Red.), Utvikling: En innføring i utviklingsstudier. (s. 135-159). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.


11 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Brackenridge, C. H. & Rhind, D. (2014). Child protection in sport: Reflections on thirty years of science and activism. Social Sciences, 3, 326-340. doi:10.3390/socsci3030326
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Darnell, S. C. & Black, D. R. (2011). Mainstreaming sport into international development studies. Third World Quarterly, 32(3), 367-378. doi: 10.1080/01436597.2011.573934
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Donnelly, P. (2008). Sport and human rights. Sport in society: Cultures, Commerce, Media, Politics, 11(4), 381-394. doi: 10.1080/17430430802019326
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.

Hasselgård, A. & Straume, S. (2015). Sport for development and peace policy discourse and local practice: Norwegian Sport for Development and Peace to Zimbabwe. The International Journal of Sport Policy and Politics, 7(1), 87-103. doi: 10.1080/19406940.2014.890635
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.

Höglund, K. & Sundberg, R. (2008). Reconciliation through sports? The case of South Africa. Third World Quarterly, 29(4), 805-818. doi: 10.1080/01436590802052920
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kay, T. (2012). Accounting for legacy: Monitoring and evaluation in sport in development relationships. Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics, 15(6), 888-904. doi: 10.1080/17430437.2012.708289
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kidd, B. (2008). A new social movement: Sport for development and peace. Sport in society, 11(4), 370-380. doi: 10.1080/17430430802019268
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leseth, A.B. (2010). Michezo: Dance, sports and politics in Tanzania. Anthropological Notebooks, 16(2), 61-75.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Meier, M. & Saavedra, M. (2009). Esther Phiri and the Moutawakel effect in Zambia: An analysis of the use of female role models in sport-for-development. Sport and Society, 12(9), 1158-1176. doi: 10.1080/17430430903137829
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.

Straume, S. & Steen-Johnsen, K. (2010). On the terms of the recipient? The discource and practices of the Norwegian sports development aid to Tanzania in the 1980's. International Review for the Sociology of Sport, 47(1), 95-112. doi: 10.1177/1012690210388454
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sugden, J. (2008) Anyone for football for peace? The challenges of using sport in the service of co-existence in Israel. Soccer and Society, 9(3), 405-415. doi: 10.1080/14660970802009023
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 TRYKT ARTIKKEL:

Tvedt, T. (2007). Utviklingshjelp og det nasjonale godhetsregimet. Horisont, 8(1), 60-69.
* Denne deles ut.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no