Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
TRU200 Talentutvikling og toppidrett  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTRU200
EmnenavnTalentutvikling og toppidrett
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligEystein Enoksen
Innledning

På dette emneområdet skal studentene få innsikt i norsk idretts organisering og formål med spesiell vekt på olympiatoppens ansvar, organisering og strategi fra prosjekt 88 til OLTs rolle i arbeidet med talentutvikling og toppidrett. Det skal gis en innføring i filosofien bak - "Norsk modell for toppidrett", hva som menes med "toppidrett" i Norge, "toppidrett" internasjonalt og "morgendagens toppidrettsutøver".

Emnet skal gi forståelse for hva som kjennetegner talentfulle utøvere, identifikasjonsfaktorer, talentutvelgelse og talentutvikling og hvordan talentutvikling drives i forskjellige idretter og i andre land?

Mål

Kandidaten:

  • har grunnleggende kunnskap om norsk idretts organisatoriske oppbygging   
  • forstår Olympiatoppens rolle i norsk idrett og har kjennskap til OLTs strategi for utvikling av unge utøvere
  • kjenner til framtidige utfordringer og strategier for talentutvikling nasjonalt og internasjonalt
  • har innsikt i og kan reflektere over toppidrettens verdigrunnlag
  • har kunnskap om viktige elementer i "Toppidrettsmodellen" og konsekvenser for egen virksomhet
Organisering og arbeidsformer
Emnet vil være en blanding av fellesforelesninger og diskusjonsgrupper. Det legges spesiell vekt på utviklingsfilosofi for utvikling av unge utøvere. Forholdet til særforbund og rolleavklaringer må diskuteres, og konsekvenser av å kombinere toppidrettssatsing og utdanning må settes i fokus. Studentene skal også få innsikt i verdigrunnlaget for norsk idrett og toppidretten.
Vurdering

Etter gjennomført undervisning får studentene som oppgave å analysere sin egen treningsgruppe og definere de viktigste utfordringene som gruppen står overfor mot et toppidrettsnivå.

Krav til 80 % oppmøte

Individuell, skriftlig hjemmeoppgave (arbeidsjournal). Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Besvarelsen skal være på cirka 4000 ord (10 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Breivik, G. & Gilberg, R. (1999). Hvorfor ble de beste best? Barndom, oppvekst og idrettslig utvikling hos 18 av Norgesmestvinnende idrettsutøvere. Oslo: Olympiatoppen.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.

Enoksen, E. (2002). Utviklingsprosessen fra talent til eliteutøver: En longitudinell og retrospektiv undersøkelse av en utvalgt gruppe talentfulle friidrettsutøvere. Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
* Avhandlingen finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Fiskerstrand, Å., Rimeslåtten, E. & Abrahamsen, F. (2014). Veien til toppidrett (2. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA



4 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

Norges idrettsforbund (2013). Den norske toppidrettsmodellen: Norsk toppidrett fram mot 2022. [Oslo]: [Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité]. Hentet 30. mai 2016 fra: https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/idrett/idrettsforbundet/om-nif/toppidrettsrapporten_2022.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Olympiatoppen (u.å.). Utviklingstrapper. Hentet 30. mai 2016 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/unge utøvere/utviklingstrapper/page6927.html
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Olympiatoppen (2011). Olympiatoppens filosofi for utvikling av "morgendagens utøvere". Hentet 30. mai 2016 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ungeutovere/utviklingsfilosofi/media24129.media
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Olympiatoppen (2014). Strategidokument 2013-2018. Hentet 30. mai 2016 fra: http://www.olympiatoppen.no/om_olympiatoppen/organisasjon/strategi/strategidokumentet_2013_/page8354.html
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no