| Emnekode | TRU200 | Emnenavn | Talentutvikling og toppidrett | Studiepoeng | 5 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Eystein Enoksen |
|
|
|
|
| På dette emneområdet skal studentene få innsikt i norsk idretts organisering og formål med spesiell vekt på olympiatoppens ansvar, organisering og strategi fra prosjekt 88 til OLTs rolle i arbeidet med talentutvikling og toppidrett. Det skal gis en innføring i filosofien bak - "Norsk modell for toppidrett", hva som menes med "toppidrett" i Norge, "toppidrett" internasjonalt og "morgendagens toppidrettsutøver".
Emnet skal gi forståelse for hva som kjennetegner talentfulle utøvere, identifikasjonsfaktorer, talentutvelgelse og talentutvikling og hvordan talentutvikling drives i forskjellige idretter og i andre land? |
|
|
| Kandidaten:
- har grunnleggende kunnskap om norsk idretts organisatoriske oppbygging
- forstår Olympiatoppens rolle i norsk idrett og har kjennskap til OLTs strategi for utvikling av unge utøvere
- kjenner til framtidige utfordringer og strategier for talentutvikling nasjonalt og internasjonalt
- har innsikt i og kan reflektere over toppidrettens verdigrunnlag
- har kunnskap om viktige elementer i "Toppidrettsmodellen" og konsekvenser for egen virksomhet
|
|
|
|
| Emnet vil være en blanding av fellesforelesninger og diskusjonsgrupper. Det legges spesiell vekt på utviklingsfilosofi for utvikling av unge utøvere. Forholdet til særforbund og rolleavklaringer må diskuteres, og konsekvenser av å kombinere toppidrettssatsing og utdanning må settes i fokus. Studentene skal også få innsikt i verdigrunnlaget for norsk idrett og toppidretten. |
|
|
|
| Etter gjennomført undervisning får studentene som oppgave å analysere sin egen treningsgruppe og definere de viktigste utfordringene som gruppen står overfor mot et toppidrettsnivå.
Krav til 80 % oppmøte
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave (arbeidsjournal). Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. Besvarelsen skal være på cirka 4000 ord (10 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg). |
|
|
|
| 3 BØKER: Breivik, G. & Gilberg, R. (1999). Hvorfor ble de beste best? Barndom, oppvekst og idrettslig utvikling hos 18 av Norgesmestvinnende idrettsutøvere. Oslo: Olympiatoppen. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Enoksen, E. (2002). Utviklingsprosessen fra talent til eliteutøver: En longitudinell og retrospektiv undersøkelse av en utvalgt gruppe talentfulle friidrettsutøvere. Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo. * Avhandlingen finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Fiskerstrand, Å., Rimeslåtten, E. & Abrahamsen, F. (2014). Veien til toppidrett (2. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
4 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Norges idrettsforbund (2013). Den norske toppidrettsmodellen: Norsk toppidrett fram mot 2022. [Oslo]: [Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité]. Hentet 30. mai 2016 fra: https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/idrett/idrettsforbundet/om-nif/toppidrettsrapporten_2022.pdf * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Olympiatoppen (u.å.). Utviklingstrapper. Hentet 30. mai 2016 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/unge utøvere/utviklingstrapper/page6927.html * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Olympiatoppen (2011). Olympiatoppens filosofi for utvikling av "morgendagens utøvere". Hentet 30. mai 2016 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ungeutovere/utviklingsfilosofi/media24129.media * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Olympiatoppen (2014). Strategidokument 2013-2018. Hentet 30. mai 2016 fra: http://www.olympiatoppen.no/om_olympiatoppen/organisasjon/strategi/strategidokumentet_2013_/page8354.html * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
|
|
|