|
| | | | | Emnekode | TRU210 | Emnenavn | Treningslære | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Eystein Enoksen |
|
| | |
| Studentene skal få innsikt i ulike treningsfilosofier og vitenskapsteoretiske betraktninger. Emnet skal tilføre kunnskaper om grunnleggende retningslinjer, treningsprinsipper, basistrening, treningsmetoder og testing (screening) av utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper om treningsplanlegging ut fra utøvernes helhetssituasjon (arbeidskrav, utviklingstrapp, kapasitetsanalyse, langsiktige og kortsiktige treningsplaner) med spesielt fokus på egen idrett og unge, talentfulle utøvere. Betydningen av restitusjon i treningsprosessen skal vektlegges for å forebygge overtrening/feiltrening/skader. Det skal gis relevant kostholdsveiledning for å motvirke spiseforstyrrelser og tegn på burn-out. |
| |
| Kandidaten:
- har grunnleggende kunnskaper om barns vekst og utvikling
- har grunnleggende kunnskaper om treningsprosessens form og innhold
- har grunnleggende kunnskaper om de viktigste sidene ved helseaspekt og ernæring i forbindelse med trening, vekst og utvikling
- kan gjennomføre analyser av arbeidskrav og kapasitetsprofiler i sin idrett
- kan anvende kunnskapene i praktisk virksomhet i egen prestasjonsgruppe idrett
- kan foreta systemanalyse for treningsrapportering/treningsdagbok og dokumentasjon av trening.
|
| | |
| Det gis overordnede presentasjoner av barn og unges vekst og utvikling og trenbarhet både når det gjelder fysiske, psykiske, tekniske og sosiale egenskaper og ferdigheter. Presentasjoner av beste praksiseksempler fra treningsprosessen - "hvordan trente jeg i ung alder, hvorfor ble jeg god"? |
| | |
| Studentene blir utfordret til å implementere kunnskap i egen treningsgruppe gjennom gruppearbeid og hjemmeoppgave (arbeidsjournal). Hjemmeoppgaven etter endt undervisning vil stille krav om å utarbeide en arbeidskravs- og kapasitetsanalyser i egen idrett og med egen treningsgruppe, og et forslag til en utviklingstrapp for en eller flere utøvere i treningsgruppa. Besvarelsen skal være på cirka 6000 ord (15 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).
Krav til 80 % oppmøte
Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakterer A-F. |
| | |
| 6 BØKER: Enoksen, E., Tønnessen, E. & Tjelta, L. I. (2007). Styrketrening: I individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høgskoleforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Enoksen, E., Tønnessen, E. & Tjelta, L. I. (Red.). (2013). Utholdenhetstrening: Forskning og beste praksis. Oslo, Damm Akademisk. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA Frøyd, C., Madsen. Ø., Tønnessen. E., Wisnes, A. & Aasen, S. A. (2005). Utholdenhet: Trening som gir resultater. Oslo: Akilles Forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Gjerset, A. (Red.). (2015). Idrettens treningslære (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
McArdle, W., Katch, F. I. & Katch, V. L. (2015). Exercise physiology: Nutrition, energy, and human performance (8th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Team Danmark (2005). Aldersrelateret træning: Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge. Brøndby: Team Danmark. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
2 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Norges idrettsforbund (2002). Retningslinjer for ungdomsidrett. Oslo: Norges idrettsforbund. Hentet 3. juni 2016 fra: https://www.idrettsforbundet.no/tema/ungdomsidrett/retningslinjer-for-ungdomsidrett/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Olympiatoppen (u.å.). Utviklingstrapper. Hentet 30. mai 2016 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/unge utøvere/utviklingstrapper/page6927.html * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
|
| |
|
|
|