| Emnekode | TRU220 | Emnenavn | Bevegelseslære | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Eystein Enoksen |
|
|
|
|
| Studentene skal få kunnskap om barn og unges fysiske vekst og motoriske utvikling, og innsikt i grunnleggende prinsipper og metoder for analyse av tekniske og taktiske ferdigheter som det stilles krav til i idrett. Emnet skal tilføre kunnskaper om testing (screening), og utprøve ulike analysesystemer for å kunne vurdere gode tekniske bevegelsesløsninger hos unge talentfulle utøvere i alderen 12-22 år. |
|
|
| Kandidaten:
- har grunnleggende kunnskaper om barns vekst og motoriske utvikling
- har spesielle kunnskaper om utviklingen av motoriske/koordinative egenskaper og teknisk/taktiske ferdigheter
- kjennre til sentrale læringsteorier, teknikktrenings- og feedbackteorier
- har kjennskap til sentrale analyse-verktøy/metoder i ulike idretter
- kan gjennomføre analyser av tekniske arbeidskrav og kapasitetsprofiler i sin idrett
- kan anvende kunnskapene i praktisk virksomhet i egen prestasjonsgruppe
- kan anvende ulike metoder for innlæring og korrigering av eksisterende teknikker
|
|
|
|
| Det gis overordnede presentasjoner av barn og unges vekst og utvikling og trenbarhet når det gjelder motoriske/tekniske/taktiske egenskaper og ferdigheter.
Presentasjoner av beste praksiseksempler fra treningsprosessen - "hvordan trente jeg koordinasjon/teknikk/taktikk i ung alder, hvorfor ble jeg god?" Studentene blir utfordret til å implementere kunnskap i egen treningsgruppe gjennom gruppearbeid og hjemmeoppgave. |
|
|
|
| Skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. Hjemmeoppgave etter endt undervisning som vil stille krav om å utarbeide en teknisk/taktisk arbeidskravs- og kapasitetsanalyse i egen idrett og med egen treningsgruppe, og om å utarbeide et forslag til en utviklingstrapp for en eller flere utøvere i treningsgruppa. Besvarelsen skal være på cirka 6000 ord (15 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).
Krav til 80 % oppmøte |
|
|
|
| 3 BØKER: Gjerset, A. (Red). (2015). Idrettens treningslære (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Schmidt, R. & Wrisberg, C. A. (2014). Motor learning and performance: From principles to application (5th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Tveit. P., Hetland, S. & Bakken, E. (1987). Bevegelseslære: Idrett, kropp, teknikk. Oslo: Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
NB! I tillegg er Power-Point presentasjoner gjennomgått på Samling 9 og 10 kjernelitteratur. Se Fronter.
|
|
|