Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
TRU230 Trenerrollen (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTRU230
EmnenavnTrenerrollen
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligEystein Enoksen
Innledning

På dette emnet gis en innføring i trenerrollen i et utviklingsperspektiv fra nybegynner til ekspert.
Det blir gitt en presentasjon av 4-fasemodellen som metode for utvikling av strategiplan for treningsgruppa. Deltakerne skal analysere både treningsgruppas utviklingsmiljø, sine egne sterke og svake sider og utvikle en utviklingstrapp for seg selv som trener. Det bør utarbeides en del eksempler/ praktiske case fra ulike idretter med fokus på følgende momenter;
 
a) målprosessen, målstyring, typer mål (resultatmål, mestringsmål)
b) prosess-styring og prosessevaluering
c) feedback, lagbygging, organisering av laget i forhold til målene
d) spesielle krav i forhold til aldersgruppe og utviklingsnivå
e) analyse av lagets sterke og svake sider; hvem er gode på hva?

Det skal også gis eksempler på hva som kjennetegner de gode prestasjons- og treningskulturene og formidling av verdier med hensyn til spilleregler, etikk, holdninger som påvirker en positiv trenings- og prestasjonsatferd samt trenerens rolle i dette arbeidet.


 

Mål

Kandiaten: 

  • har forståelse for 4-fasemodellen og kan bruke den som verktøy i lagutvikling og strategiarbeid.
  • kan identifisere "den gode prestasjonskulturen".
  • er bevisst på sin rolle som trener i et utvidet perspektiv og kan utvikle egen utviklingstrapp.
  • har kunnskap om gode relasjonelle ferdigheter.
  • har kunnskap om og ferdigheter i prosessarbeid og lagbygging.
  • har kunnskap om målkonflikter og dilemmaer.
Organisering og arbeidsformer

Det skal gis en teoretisk innføring i hva som kjennetegner relasjonen mellom trener og utøver med tanke på rolleforståelse, relasjonsforståelse, samspill mellom trener-utøver, trener-foreldre, trener-leder, trener-støtteapparat.

Det presenteres verktøy for kartlegging og utvikling av egen og treningsmiljøets utviklingstrapp og deltakerne skal utvikle og presentere sine egne utviklingstrapper.

Videre bør kompetansebehovet defineres i forhold til idrettenes egenart, prestasjonsnivå og kontekst. En bevisstgjøring av krav til foreldre, ledere, støtteapparatet og rammebetingelser er også viktige momenter å belyse. Her kan man diskutere behovet for ansvarsorganisering, beslutningsprosesser, laguttak, rollekonflikter etc.

Vurdering

Studentene skal etter endt undervisning definere mål, konsekvens (analyse), relasjonelle ferdigheter og utvikle en strategiplan for sin treningsgruppe. Planen skal forankres i forhold til eget styreorgan evt. eget særforbunds ledelse.

Krav til 80 % oppmøte

Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Besvarelsen skal være på cirka 6000 ord (15 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Enoksen, E. (2001). Trenerrollen og dens betydning for så vel barneidrett som internasjonal toppidrett. (Prøveforelesning). Oslo: E. Enoksen.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Høigaard, R. & Jørgensen, A. (2000). Veiledningssamtaler i idrett. Kristiansand: Høgskoleforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finne også elektronisk: Klikk på denne lenken.

Ronglan, L. T. (2008). Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. Oslo : Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA



DELER AV 1 BOK:

Gjerset, A. (Red.). (2015). Idrettens treningslære (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 9, del 3 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA



BOKKAPITTEL:

Weinberg, R. S. & Gould, D. (2011). Group and team dynamics. I: R. S. Weinberg & D. Gould, Foundations of sport and exercise psychology (5th ed.). (s. 159-178). Champaign, Ill.: Humam Kinetics.
* Denne blir utdelt, kapitlet er på 3.2 % av boka.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no