Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
TRU240 Anvendt idrettspsykologi  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTRU240
EmnenavnAnvendt idrettspsykologi
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligFrank Eirik Abrahamsen
Innledning

Dette emneområdet fokuserer på ulike psykologiske ferdigheter/egenskaper som påvirker prestasjonen, og peker på hva som er viktige mentale basisferdigheter i ung alder - hvor bygging av selvbilde, mestring, selvstendighet, avspenning, visualisering, målsetting og indre dialog er sentrale ferdigheter.
Videre fokuseres  det på mental trening som et viktig element i treningsprosessen.

Mål

Kandidaten

  • har generell kunnskap om psykologiske faktorer som påvirker prestasjonen.
  • kjenner til og forstår hvilke psykologiske faktorer som er spesielt viktige og trenbare i ung alder.
  • forstår begrepet mentalisering.
  • kan bruke psykologiske teknikker som naturlig del av treningsprosessen.
  • kan analysere utøveres "konkurranseopplevelse" og benytte virkemidler som optimaliserer deres trenings- og konkurransemestring
Organisering og arbeidsformer

Emnet gjennomføres som forelesninger, gruppearbeider, diskusjoner i plenum.

Vurdering

Krav til 80 % oppmøte.

Skriftlig gruppeoppgave. Studentene skal etter gjennomført undervisning lage en oppgave som omhandler et idrettspsykologisk tema. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.

Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Fallby, J. (Red.). (2004). Guiden till idrottspsykologisk rådgivning. Farsta: SISU.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Pensgård, A. M. & Hollingen, E. (2006). Idrettens mentale treningslære (2. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning.
* Boka finner finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Williams, J. M. (Ed.). (2015). Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (7th ed.). New York: McGraw-Hill.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA



3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Blumenstein, B., Lidor, R. & Tenenbaum, G. (2005). Periodization and planning of psychological  preparation in elite combat sport programs: The case of judo. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 3(1), 7-25.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y., Roberts, G. C., Lemyre, P. N. & Traesure, D. (2003). Perceived motivational climate in male youth soccer: Relations to social moral functioning, sportspersonship and team norm perceptions. Psychology of Sport and Exersice, 4, 397-413.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Orlick, T. & Parington, J. (1988). Winning after winning: The psychology of ongoing excellence. The Sport Psychologist, 7(1), 31-48.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


DIGITALT KOMPENDIUM:

Abrahamsen, F. E. (Red.). (2016). TRU240: Anvendt idrettspsykologi: 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Marchant, D. B. (2000). Targeting  futures: Goal setting for professional sports. I: M. B. Andersen (Ed.), Doing sport psychology. (s. 93-103). Champaign, III.: Human Kinetics.

Vealey, R. S. (2002). Personality and sport behavior. I: T. S. Horn, Advances in sport psychology (2nd ed.). (s. 43-82). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no