|
| | | | | Emnekode | TCI355 | Emnenavn | Anvendt idrettspsykologi | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Tynke Toering | Tidspunkt | Høst | Forkrav | TCI250, TCI255 eller FAH235 |
|
| | |
| Kurset skal gi en utvidet kunnskap om hvordan idrettspsykologi kan anvendes for å optimalisere prestasjon og for å legge til rette for en positiv personlig utvikling for den enkelte, både barn, unge og voksne utøvere innenfor den idrettslige praksis. Studentene vil gjennom kurset også jobbe med sin egen utvikling både i form av presentasjoner, diskusjoner og rollespill. Viktige tema er motivasjon og hvordan man kan tilrettelegge et konstruktivt motivasjonsklima. Studentene skal lære om stresshåndtering, kilder til stress og strategier og teknikker for å takle stress. Studentene skal videre lære om teoribasert mental ferdighetstrening, deriblant basisteknikkene avspenning, visualisering, målsetting og indre dialog. Andre temaer som vil bli berørt er trening av konsentrasjon og etiske problemstillinger i veilederrollen. |
| |
| Kunnskap
Studenten:
Ferdigheter
Studenten:
-
kan bruke motivasjonelt intervju som veiledningsverktøy
-
kan praktisere ulike teoribaserte stresshåndteringsverktøy som for eksempel avspenning, oppmerksomhetstrening (mindfulness), kognitiv rekonstruering (KBT) og visualisering
-
kan utvikle et mentaltreningsprogram for en bestemt utøver/lag
|
| | |
| Emnet går gjennom hele høstsemesteret. Det blir gjennomført obligatoriske labøvelser (100% oppmøte), samt at det forventes at studentene aktivt deltar i øvelser og presentasjoner. Studentene skal skrive loggbok gjennom hele semesteret |
| | |
| a) Labrapporter, inkludert loggbok (bestått/ikke bestått) b) Skriftlig presentasjon av en case, med forslag til treningsopplegg for valgt utøver (gradert karakter)
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.
|
| | |
| 2 BØKER: Aoyagi, M. W. & Poczwardowski, A. (Eds.). (2012). Expert approaches to sport psychology: Applied theories of performance excellence. Morgantown, W. Va: Fitness Information Technology. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Collins, D., Button, A. & Richards, H. (2011). Performance Psychology: A practitioner’s guide. Churchill: Elsevier. * Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken. *** NB! For å åpne de bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 BOKKAPITTEL: Anderson, M. B. (2000). Beginnings: Intakes and the initiation of relationships. I: M. B. Anderson, Doing sport psychology. (s. 3-16). Champaign, Ill.: Human Kinetics. * Denne blir utdelt, kap. er på 5 % av boka.
|
| | |
| 3 BØKER: Anderson, M. B. (2000). Doing sport psychology. Champaign, Ill.: Human Kinetics. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Mellalieu, S. D. & Hanton. S. (Eds.). (2009). Advances in applied sport psychology: A review. Routledge: London. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken *** NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Tenenbaum, G. &. Eklund, R. C (Eds). (2007). Handbook of sport psychology (3rd ed.). Hoboken, N. J.: Wiley. * Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken *** NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken. |
| |
|
|
|