Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
FAH210 Helse, kultur og samfunn (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFAH210
EmnenavnHelse, kultur og samfunn
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligFiona Dowling
TidspunktHøst
Innledning

Emnet fokuserer på folkehelse i et samfunnsvitenskapelig perspektiv. Det vil bli lagt vekt på sosial ulikhet i relasjon til sosial klasse, kjønn og etnisitet. I tillegg setter emnet fokus på kroppssyn, livsstil og utbredelse av fysisk aktivitet i befolkningen.

Mål

Studentene skal tilegne seg kunnskap om helsebegrepet og om hvordan dette har blitt anvendt og anvendes innen ulike vitenskapelige og kulturelle forståelsesrammer. De skal videre tilegne seg kunnskap om samfunnsmessige faktorers betydning for helse, fysisk aktivitet og livskvalitet.

Studenten skal etter endt emne:

  • kunne gjøre rede for ulik forståelse av begrepene helse og kropp.
  • kunne gjøre rede for sammenhengen mellom helse og fysisk aktivitet i befolkningen. 
  • ha kunnskap om sosial ulikhet (sosial klasse, kjønn, etnisitet) i relasjon til fysisk aktivitet og helse.
  • ha innsikt i sammenhengen mellom livsstil, kultur og helse i et tverrfaglig perspektiv.
  • ha kunnskap om verdier og holdninger knyttet til helse og fysisk aktivitet.
Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til forelesninger og aktiv studentmedvirkning.

Vurdering

Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter A-F. Ingen hjelpemidler.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Dowling, F. (Red.). (2016). FAH210: Helse, kultur og samfunn: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Andersen, E. (1996). Helse og idrett. I: M. Goksøyr, E. Andersen & K. Aasdal (Red.), Kropp, kultur og tippekamp. (s. 129-160). Oslo: Universitetsforlaget.

Bugge, A. B. (2010). Den sosiale appetitten: Mat, klasse og identitet. I: K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet. (s. 129-143). Oslo: Universitetsforlaget.

Burrows, L. (2012) Run rabbit, run. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physicale education, youth sport and health: A narrative approach. (s. 63-66). London: Routledge.

Dowling, F. (2012). Exemplar One: Health, physical education, pupils, parents and teachers. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach. (s. 159-171). London: Routledge.

Elstad, J. I. (2010). Helse. I: I. Frønes & L. Kjølstad (Red.), Det norske samfunn (6. utg.). (s. 261-283). Oslo: Gyldendal.

Elstad, J. I. (2010). Klasseforskjeller i helse: Et spørsmål om arbeid? I: K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet. (s. 98-107). Oslo: Universitetsforlaget.

Evans, J. & Davies, B. (2004). Sociology, the body and health in a risk society. I: J. Evans, Davies, B. & Wright, J. (Eds.), Body knowledge and control: Studies in the sociology of physical education and health. (s. 35-51). London: Routledge.

Fekjær, S. B. (2010). Klasse og innvandrerbakgrunn: To sider av samme sak? I: K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet. (s. 84-97). Oslo: Universitetsforlaget.

Medin, J. & Alexanderson, K. (2000). Två inriktningar i synen på helsa. I: J. Medin & K. Alexanderson, Begreppen helsä och helsofremjande: En litteraturstudieDel II: Begreppet helsa. (s. 39-62). Lund: Studentlitteratur.

Ommundsen, Y. (2011). Er det så lett å bli fysisk aktiv? I: R. Høigaard, N. C. Øverby & M. K. Torstveit (Red.), Folkehelsearbeid. (s. 257-274). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Rich, E. (2012). It's not for the school to tell us, Charlie ... after all, to us you are healthy big. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach. (s. 119-123). London: Routledge.

Schiøtz, A. (2003). Et nytt sunnhetsvesen tar form: Sunnhetsloven og dens forutsetninger. I: A. Schiøtz, Det offentlige helsevesen i Norge 1603-2003. Bind 2: Folkets helse: Landets styrke. (s. 25-50). Oslo: Universitetsforlaget.

Seippel, Ø. (2016). Sprek, vakker og kjedelig? Trening og mening blant ungdom: 1985-2013. I: Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett. (s. 93-112). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Strandbu, Å. (2002). Idrettens betydning som flerkulturell integrasjonsarena. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn. (s. 123-153). Oslo: Novus Forlag.

Theorell, T. (2009). Kultur och folkhälsa. I: G. Bjursell & L. V. Westerhäll (Red.), Kulturen och hälsan: Essär om sambandet mellan kulturens yttringar och hälsans tillstånd. (s. 119-138). Stockholm: Santérus.

Thrane, C. (2002). Fysisk aktivitet: Begrunnelser, utbredelse og determinanter. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn (s. 28-43). Oslo: Novus.


7 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Evans, J., Rich, E. & Davies, B. (2004). Contents the emperor’s new clothes: Fat, thin, and overweight: The social fabrication of risk and ill health. Journal of Teaching in Physical Education, 23(4), 369-388.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lupton, D. (2015). The pedagogy of disgust: the ethical, moral and political implications of using disgust in public health campaigns. Critical Public Health, 25(1), 4-14. doi: 10.1080/09581596.2014.885115
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rafoss, K., Tangen, J. O., Breivik, G. et al. (2010). Fysisk aktivitet: Omfang, tilrettelegging og sosial ulikhet. (HIF-rapport / 2010:10). Alta: Høgskolen i Finnmark, Avdeling for pedagogiske og humanistiske fag. (s. 1-38).
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skårderud, F. (2007). Gutter har også kropper: Om mat, maskulinitet og problematiske kroppspraksiser. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(1), 2-3.
*
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å. (2005). Uforenlige kroppskulturer? Minoritetjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å, Storvoll, E. & Kvalem, I. L. (2007). Endringer fra 1992 til 2002 i selvrapportert slanking og problematiske spisemønster blant ungdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(1), 4-10.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wold, B. (2005). Sosial ulikhet og trender i subjektiv helse og livsstil blant norsk ungdom i perioden 1985-2001. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 111-124.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no