Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
CLD102 Coaching for ledere (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeCLD102
EmnenavnCoaching for ledere
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligIde K. Birkeland
TidspunktVår
Innledning

Emnet har en tverrfaglig tilnærming, som gir en innføring og et grunnlag for en kunnskapsbasert coachiingpraksis som leder. Her defineres coaching som veiledning og tilrettelegging i idrettssammenheng. Kurset innhenter kunnskap og eksempler fra flere felter som blant annet ledelse, pedagogikk, organisasjon og idrettspsykologi. Emnet tar utgangspunkt i norsk idrettskontekst. Denne kunnskapen gir grunnlag for å være en effektiv leder i norsk idrett.

Mål

Studenten skal:

  • kunne gi et vitenskapelig grunnlag for å vurdere egen og andres leder- og coachingpraksis i idretten
  • forstå grunnleggende teorier, sentrale empiriske fenomener og beste praksis knyttet til rollen som coach i norsk idrett
  • kunne håndtere situasjoner der lederen er under stress
Organisering og arbeidsformer

En kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og diskusjoner. Studentaktivitet står sentralt. Studentene blir delt inn i grupper, som skal arbeide med egen utvikling i et team og løse en gruppeoppgave. Studenten er ute i tre praksisperioder i eget virke i løpet av studieperioden. To av tre ganger har studenten med coach. Innlevering av praksisrapport.

Vurdering

Det kreves 100% oppmøte på samlingene.

Mappe:

  • Muntlig gruppeoppgave vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Praksisrapport vurderes til bestått /ikke bestått.

Mappen må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

14-dagers hjemmeeksamen, vurdert med gradert karakter (A-F), maksimum 4000 ord i halvannen linjeavstand eksklusive innholdsfortegnelse, vedlegg og referanseliste.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Gjerde, S. (2010). Coaching: Hva - hvorfor - hvordan (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BOK, mer enn 15 % av bøkene:

Kaufmann, G. & Kaufmann, A. (2015). Psykologi i organisasjon og ledelse (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Kap. 3, 4, 5 og 9 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Kuvaas, B. & Dysvik, A. (2016). Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser: Evidensbasert HRM. Bergen: Fagbokforl.
Kap. 2, 4 og 9 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA


INTERNT KOMPENDIUM:
Birkeland, I. K. (Red.). CLD102: Coaching for ledere: Våren 2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne blir utdelt.

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Artikkel:

Bang, H. (2011). Leader–member exchange in nonprofit sport organizations: The impact on job satisfaction and intention to stay from the perspectives of volunteer leaders and followers. Nonprofit Management and Leadership, 22(1), 85-105.

Bokkapittel:
Nerstad, C. G. L., Roberts, G. C. & Richardsen, A. M. (2013). Person-situation dynamics and well-being at work: An achievement goaltheory perspective. I: C. L. Cooper, & R. J. Burke (Eds.), The fulfilling workplace: The organization's role in achieving individual and organizational health. (Psychological and behavioral aspects of risk series). (s. 121-138). Farnham: Gower.
* Denne er 6 % av boka, innenfor Kopinor-avtalen.


2 ELEKTRONISKE ARTIKER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
Klikk på denne lenken.

Gagne, M. & Deci, E. L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331-362.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Grant, A. M. (2008). Does intrinsic motivation fuel the prosocial fire? Motivational synergy in predicting persistence, performance, and productivity. Journal of Applied Psychology, 93(1), 48-58.
* Artikkelen finnes online: 
Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur



Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no