Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
MET405 Kvalitativ forskning (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMET405
EmnenavnKvalitativ forskning
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligAage Radmann
TidspunktVår
Innledning

Emnet omfatter kunnskap om og øvelse i prosesser i planlegging, gjennomføring, analyse og tekstutvikling i forskning basert på materiale fra feltarbeid/observasjon, kvalitative intervjuer, ulike dokumenter/tekster/bilder etc.

Mål

Studenten skal:

  • kunne utføre masteroppgave ved bruk av kvalitative forskningsmetoder 
  • kunne arbeide med forholdet mellom problemstillinger, materialproduksjon, analyse og tekstutvikling
  • forstå sammenhenger mellom vitenskapsteori(er) og metode(r) og etiske spørsmål
  • ha forståelse for ulike forskerroller
Organisering og arbeidsformer

Undervisningsmetodene varierer avhengig av temaene som tas opp. Særlig vil en kombinasjon av forelesning og gruppearbeid bli brukt. Studentene skal arbeide med dataproduskjon og analyse av materiale, samt valg og bruk av teori.

Arbeidskrav
Alle innleveringsoppgaver må være levert og bestått før studentene kan gå opp til eksamen.

Vurdering

Skriftlig individuell oppgave med gradert karakter A-F. Oppgaven skal være på maks 2000 ord med 1.5 i linjeavstand. Oppgaveteksten gis av emneansvarlig.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Markula, P. & Michael, S. (2011). Qualitative research for physical culture. New York: Palgrave Macmillan.
* Boka finner du til lån i i biblioteket: ORIA

Neumann, C. B. & Neumann, I. (2012). Forskeren i forskningsprosessen: En metodebok om situering. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Engelsrud, G. (2005). The lived body as experience and perspective: Methodological challenges. Qualitative Research, 5(3), 267-284.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken


1 KAPITTEL I BOK:
Skjervheim, H. (1996). Deltakar og tilskodar. I: H. Skjervheim, Deltakar og tilskodar og andre essays. (Idé & tanke). (s. 71-87). Oslo: Aschehoug.
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.
(Biblioteket har ikke papir-utgaven av boka).

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no