DELEMNE I: Bevegelse og erfaring (5stp) / Ansvarlig: Kenneth Aggerholm DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning (10 stp) / Ansvarlig: Jorunn Spord-Borgen DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp) / Ansvarlig: Jorunn Spord-Borgen
2 BØKER: Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning: Aagre, W. (2014). Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former (2. utg.). Oslo: Fagbokforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Prøitz, T. (2015). Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av hver bok: Delemne I: Bevegelse og erfaring: Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax Forlag. Side 41-103 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Dysthe, O. (Red.). (2001). Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt Forlag. Side 33-90 og 129-150 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM: Spord-Borgen, J. & Aggerholm, K. (Red.). (2016). MA430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne ligger i Fronter.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format: Delemne I: Bevegelse og erfaring: Dewey, J. (1996). Erfaring og tenkning. I: E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster (s. 53-66). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Gadamer, H.-G. (2010). Begrepet om et spill. I: H.-G. Gadamer, Sannhet og metode. (s. 132-141). Oslo: Pax Forlag.
Gadamer, H.-G. (2010). Erfaringsbegrepet og den hermeneutiske erfaringens vesen. I: H.-G. Gadamer, Sannhet og metode. (s. 387-403). Oslo: Pax Forlag.
Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning: Dale, E. L. (2001). John Dewey og reformpedagogikk. I: E. L. Dale, Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 231-257). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnadar i kroppsøving. I: Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving. (s. 121-135). Oslo: Cappelen Damm As.
Wacquant, L. J. D. (1993). Innleiing. I: P. Bourdieu & L. J. D. Wacquant, Den kritiske ettertanke: Grunnlag for samfunnsanalyse. (s. 22-52). Oslo: Det Norske Samlaget.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Grimen, H. (2008). Profesjon og kunnskap. I: L. I. Terum & A. Molander (Red.), Profesjonsstudier. (s. 71-86). Oslo: Universitetsforlaget.
Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I: A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 44-54). Oslo: Universitetsforlaget.
Smeby, J. C. (2013). Profesjon og ekspertise. I: A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 17-26). Oslo: Universitetsforlaget.
1 INTERNT KOMPENDIUM: Borgen, J. S. (Red.). (2016). MA430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2016. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne blir utdelt.
Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, i APA-format: Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning: Løvlie, L. (1990). Den estetiske erfaring. Nordisk Pedagogik, 10(1-2), 1-18.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni: Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk Pedagogik, 2(95), 88-96.
Leirhaug, P. E. (2013). Ferdigheter, innsats og kroppsøvingens nye klær. Kroppsøving, 63(1), 8-10.
8 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning: Uprichard, E. (2008). Children as beings and becomings: Children, childhood, and temporality. Children and Society, 22(4), 303-313. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Bailey, R., Armour, K., Kirk, D., Jess, M, Pickup, I., Sandford, R. & BERA Physical Education and Sport Pedagogy Special Interest Group (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: An academic review. Research Papers in Education, 24(1), 1-27. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Education Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5-31. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H. & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: Fitness, sports, dancing … learning? Sport, Education and Society. DOI:10.1080/13573322.2014.979143 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leirhaug, E. P. & MacPhail, A. (2015). «It`s the other assessment that is the key»: Three Norwegian physical education teachers`engagement (or not) with assessment for learning. Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2014.975113 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
López-Pastor, V. M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A. & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: A review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken
Redelius, K. & Hay, P. J. (2011). Student views on criterion-referenced assessment and grading in Swedish physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 211-225. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Redelius, K., Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2015). Communicating aims and learning goals in PE: Part of a subject for learning? Sport, Education and Society, 20(2), 1-15. * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
RESSURSER:
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Delemne I: Bevegelse og erfaring: Næss, H. S., Säfvenbom, R. & Standal, Ø. F. (2013). Running with Dewey: Is it possible to learn to enjoy running in High School Physical Education. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(2), 301-315. doi: http://dx.doi.org/10.1080/2159676X.2013.796489 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Prøitz, T. S. & Borgen, J. S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige? Bedre Skole, nr. 1. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 5 BØKER: Delemne I: Bevegelse og erfaring: Biesta, G. & Burbules, N. C. (2003). From experience to knowledge. I: G. J. J. Biesta & N. C. Burbules, Pragmatism and educational research. (s. 25-53). Lanham: Rowman & Littlefield. * Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
Jespersen, E. (2002). Bevægelse af kroppen - fra den objektive tanke til læreskab. I: K. K. Roessler (red.), Krop & læring. (Sport & psyke; 29). (s. 53-75). Aarhus: Klim. * Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen. Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-119). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning: Qvortrup, J. (1999). Child and youth culture. (Working paper 9.). Odense: Odense University. Hentet 6. juni 2016 fra: http://static.sdu.dk/mediafiles/Files/Information_til/Studerende_ved_SDU/Din_uddannelse/Kultur_og_formidling/WorkingPapers/09_ChildhoodAndSocietalMacrostructures%20pdf.pdf Side 3-29 skal leses: * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser: Molander, A. & Smeby, J. C. (Red.). (2013). Profesjonsstudier, 2. Oslo: Universitetsforlaget. Side 144-161 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket ORIA
15 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER: Barne- og likestillingsdepartementet (1989). FNs konvensjon om barns rettigheter: Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989: Ratifisert av Norge 8. januar 1991. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/red/2000/0047/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Oslo: Departementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/tema/utdanning/grunnopplaring/kunnskapsloeftet/id1411/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
NOU 2003: 16 (2003). I første rekke: Forsterket kvalitet i grunnopplæringen for alle. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2003-16/id147077/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
NOU 2009: 18 (2009). Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2009-18/id570566/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
OECD (2012). Education at a Glance 2012. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.oecd.org/education/eag2012.htm * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
St.meld, nr 30 (2003-2004). Kultur for læring. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-030-2003-2004-/id404433/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 44 (2008-2009). Utdanningslinja. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-44-2008-2009-/id565231/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra:https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-18-20102011/id639487/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 22 (2010-2011). Motivasjon - mestring - muligheter: Ungdomstrinnet. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-22-2010--2011/id641251/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 26 (2011-2012). Den norske idrettsmodellen. Oslo: Kulturdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-26-20112012/id684356/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 13 (2011-2012). Utdanning for velferd: Samspill i praksis. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære - felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR1-01/Hele/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv - valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR7-01/Hele/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2012). Læreplan i kroppsøving: Gjeld frå 01.08.2015. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-04 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Østerholt, K. & Haaland-Johansen, L. (2008). Evidens, forskning og logopedisk praksis. Norsk logopedlag. Hentet 6. juni 2016 fra: http://reg.norsklogopedlag.no/tidsskriftet/utgaver/logopeden-2-08/evidens-forskning * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 1 OFFENTLIG DOKUMENT: Løvlie, L. (2009). Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre: Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf Side 28-38 skal leses: * Denne finnes online: Klikk på denne lenken |