Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
MA430 Pedagogiske grunnlagsproblemer (20) 
Faktaboks
EmnekodeMA430
EmnenavnPedagogiske grunnlagsproblemer
Studiepoeng20
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktHøst
Innledning

Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer og forbereder studentene for selvstendig og vitenskapelig arbeid med problemer og oppgaver innenfor kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Emnet består av tre deleemner; Bevegelse og erfaring (5stp), oppvekst, sosialisering, utvikling og læring (10stp), undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5stp).

Bevegelse er grunnleggende i menneskets utforsking av seg selv og verden. Gjennom ulike bevegelseserfaringer, via teoretisk tilnærming og arbeid med tekster skal studentene utvikle forståelse for hva bevegelse som meningsskaping og læring innebærer. I møtet med teori og forskningslitteratur tematiseres hvordan mennesker utvikler seg og lærer, og hvordan oppvekst og sosialisering, oppdragelse og danning foregår i gjensidige prosesser mellom mennesker og samfunn/omgivelser.

Emnet tar videre opp tema og problemstillinger som er sentrale for pedagogiske praksiser i ulike bevegelses- og læringskontekster, og gir oversikt over sentrale teorier om profesjonsutøvelse og profesjonskulturer innen kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Det legges vekt på at studentene skal tilegne seg et repertoar av perspektiver og kunne forstå hvordan disse brukes og virker for den enkelte og i institusjoner/organisasjoner. Sentrale fenomener belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.

Mål

Kunnskaper:
Studentene skal utvikle teoretisk kunnskap om bevegelsers kvaliteter og potensialer for personlig innsikt, meningsskaping og læring i alle livsfaser.
Studentene skal få innsikt i betydningen av teorier for forståelsen av menneskers utvikling, læring og dannelse.
Studentene skal ha kunnskap om profesjonsutøvelse, profesjonskulturer og fag- og kunnskapsutvikling.

Ferdigheter:
Studentene skal kunne arbeide med bevegelseserfaringer på en vitenskapelig relevant måte. Studentene skal med utgangspunkt i case kunne beskrive og gjøre teoretiske analyser av lærings- og sosialiseringssituasjoner ut fra relevante teorier som det blir arbeidet med i emnet.
Studentene skal settes i stand til å analysere og reflektere over relasjonelle og kontekstuelle forhold og egen forforståelse i pedagogiske praksiser.

Generell kompetanse:
Studentene kan argumentere for og diskutere ulike betydninger bevegelse og erfaring kan ha for den enkeltes meningsskaping og læring. 
Studentene kan gjøre rede for og diskutere teoriers potensialer for å forstå læring og utvikling i relasjon til sosialisering og oppvekst.

Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale problemstillinger som gjelder forholdet mellom profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse, og vilkårene for samarbeid mellom ulike profesjoner.
Studentene skal bruke, analysere, evaluere og presentere relevant litteratur i emnet.

Organisering og arbeidsformer

Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene.

Vurdering

 Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle egne tekster. Tekstene inngår i en mappe som består av tre arbeider innenfor emnet. Mappen vurderes til bestått/ikke bestått.

I tillegg er det avsluttende eksamen for emnet i form av individuell innlevering av essay på 6000 ord utenom litteraturliste. Gradert karakter.

 

Kjernelitteratur

DELEMNE I: Bevegelse og erfaring (5stp) / Ansvarlig: Kenneth Aggerholm
DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning 
(10 stp) / AnsvarligJorunn Spord-Borgen
DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp) / Ansvarlig: Jorunn Spord-Borgen


2 BØKER:
Delemne II:
Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:

Aagre, W. (2014). Ungdomskunnskap: Hverdagslivets kulturelle former (2. utg.). Oslo: Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

DELEMNE III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:

Prøitz, T. (2015). Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
Delemne I: Bevegelse og erfaring:
Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax Forlag.
Side 41-103 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.

Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Dysthe, O. (Red.). (2001). Dialog, samspel og læring. Oslo: Abstrakt Forlag.
Side  33-90 og 129-150 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:

Spord-Borgen, J. & Aggerholm, K. (Red.). (2016). MA430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til  det Digitale kompendiet, i APA-format:
Delemne I: Bevegelse og erfaring:
Dewey, J. (1996). Erfaring og tenkning. I: E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster (s. 53-66). Oslo: Ad Notam Gyldendal. 

Gadamer, H.-G. (2010). Begrepet om et spill. I: H.-G. Gadamer, Sannhet og metode. (s. 132-141). Oslo: Pax Forlag.

Gadamer, H.-G. (2010). Erfaringsbegrepet og den hermeneutiske erfaringens vesen. I: H.-G. Gadamer, Sannhet og metode. (s. 387-403). Oslo: Pax Forlag.

Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
Dale, E. L. (2001). John Dewey og reformpedagogikk. I: E. L. Dale, Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 231-257). Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Standal, Ø. F. (2015). Evner og føresetnadar i kroppsøving. I: Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving. (s. 121-135). Oslo: Cappelen Damm As.

Wacquant, L. J. D. (1993). Innleiing. I: P. Bourdieu & L. J. D. Wacquant, Den kritiske ettertanke: Grunnlag for samfunnsanalyse. (s. 22-52). Oslo: Det Norske Samlaget.

Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Grimen, H. (2008). Profesjon og kunnskap. I: L. I. Terum & A. Molander (Red.), Profesjonsstudier. (s. 71-86). Oslo: Universitetsforlaget.

Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I: A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 44-54). Oslo: Universitetsforlaget.

Smeby, J. C. (2013). Profesjon og ekspertise. I: A. Molander & J. C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 17-26). Oslo: Universitetsforlaget.


1 INTERNT KOMPENDIUM:
Borgen, J. S. (Red.). (2016). MA430: Pedagogiske grunnlagsproblemer: Høsten 2016. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne blir utdelt.

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, i APA-format:
Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:

Løvlie, L. (1990). Den estetiske erfaring. Nordisk Pedagogik, 10(1-2), 1-18.

Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:

Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni: Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk Pedagogik, 2(95), 88-96.

Leirhaug, P. E. (2013). Ferdigheter, innsats og kroppsøvingens nye klær. Kroppsøving, 63(1), 8-10.


8 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

DELEMNE II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
Uprichard, E. (2008). Children as beings and becomings: Children, childhood, and temporality. Children and Society, 22(4), 303-313.
* Artikkelen finnes online:
Klikk på denne lenken.

Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Bailey, R., Armour, K., Kirk, D., Jess, M, Pickup, I., Sandford, R. & BERA Physical Education and Sport Pedagogy Special Interest Group (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: An academic review. Research Papers in Education, 24(1), 1-27.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Education Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5-31.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsson, H. & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: Fitness, sports, dancing … learning? Sport, Education and Society. DOI:10.1080/13573322.2014.979143
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Leirhaug, E. P. & MacPhail, A. (2015). «It`s the other assessment that is the key»: Three Norwegian physical education teachers`engagement (or not) with assessment for learning. Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2014.975113
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

López-Pastor, V. M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A. & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: A review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Redelius, K. & Hay, P. J. (2011). Student views on criterion-referenced assessment and grading in Swedish physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 211-225.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Redelius, K., Öhman, M. & Quennerstedt, M. (2015). Communicating aims and learning goals in PE: Part of a subject for learning? Sport, Education and Society, 20(2), 1-15.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.


RESSURSER:

2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Delemne I: Bevegelse og erfaring:
Næss, H. S., Säfvenbom, R. & Standal, Ø. F. (2013). Running with Dewey: Is it possible to learn to enjoy running in High School Physical Education. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 6(2), 301-315. doi: http://dx.doi.org/10.1080/2159676X.2013.796489
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Prøitz, T. S. & Borgen, J. S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige? Bedre Skole, nr. 1. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 5 BØKER:

Delemne I: Bevegelse og erfaring:
Biesta, G. & Burbules, N. C. (2003). From experience to knowledge. I: G. J. J. Biesta & N. C. Burbules, Pragmatism and educational research. (s. 25-53). Lanham: Rowman & Littlefield.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Jespersen, E. (2002). Bevægelse af kroppen - fra den objektive tanke til læreskab. I: K. K. Roessler (red.), Krop & læring. (Sport & psyke; 29). (s. 53-75). Aarhus: Klim.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen. Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-119). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA

Delemne II: Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning:
Qvortrup, J. (1999). Child and youth culture. (Working paper 9.). Odense: Odense University. Hentet 6. juni 2016 fra: http://static.sdu.dk/mediafiles/Files/Information_til/Studerende_ved_SDU/Din_uddannelse/Kultur_og_formidling/WorkingPapers/09_ChildhoodAndSocietalMacrostructures%20pdf.pdf
Side 3-29 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Delemne III: Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser:
Molander, A. & Smeby, J. C. (Red.). (2013). Profesjonsstudier, 2. Oslo: Universitetsforlaget.
Side 144-161 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket ORIA


15 OFFENTLIGE ONLINE RESSURSER:

Barne- og likestillingsdepartementet (1989). FNs konvensjon om barns rettigheter: Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989: Ratifisert av Norge 8. januar 1991. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/red/2000/0047/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Oslo: Departementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/tema/utdanning/grunnopplaring/kunnskapsloeftet/id1411/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

NOU 2003: 16 (2003). I første rekke: Forsterket kvalitet i grunnopplæringen for alle. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2003-16/id147077/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

NOU 2009: 18 (2009). Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/nou-2009-18/id570566/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

OECD (2012). Education at a Glance 2012. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.oecd.org/education/eag2012.htm
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

St.meld, nr 30 (2003-2004). Kultur for læring. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-030-2003-2004-/id404433/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 44 (2008-2009). Utdanningslinja. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/stmeld-nr-44-2008-2009-/id565231/
* Denne finnes online:  Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra:https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-18-20102011/id639487/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 22 (2010-2011). Motivasjon - mestring - muligheter: Ungdomstrinnet. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-22-2010--2011/id641251/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 26 (2011-2012). Den norske idrettsmodellen. Oslo: Kulturdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-26-20112012/id684356/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 13 (2011-2012). Utdanning for velferd: Samspill i praksis. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 6. juni 2016 fra: https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære - felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR1-01/Hele/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv - valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR7-01/Hele/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2012). Læreplan i kroppsøving: Gjeld frå 01.08.2015. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-04
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Østerholt, K. & Haaland-Johansen, L. (2008). Evidens, forskning og logopedisk praksis. Norsk logopedlag. Hentet 6. juni 2016 fra: http://reg.norsklogopedlag.no/tidsskriftet/utgaver/logopeden-2-08/evidens-forskning
* Denne finnes online:  Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 1 OFFENTLIG DOKUMENT:

Løvlie, L. (2009). Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre: Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning. Hentet 6. juni 2016 fra: http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf
Side 28-38 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no