Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
IDR102 Aktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag  (10 sp) 
(Sport activities with a pedagogical perspective )
Faktaboks
EmnekodeIDR102
EmnenavnAktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligKenneth Aggerholm
TidspunktVår
Innledning

Emnets hensikt er å belyse pedagogiske perspektiver på læring, presentert både som ferdighet og erfaring; i, om og gjennom idrett og bevegelse/aktivitet. Det er sentralt i emnet å presentere studentene for forskjeller og likheter i pedagogiske tilnærminger til egne og andres ferdigheter og erfaringer. Et særlig fokus i emnet er undervisning rettet mot elevmangfoldet i skolen og personer med særskilte behov. Videre består emnet av å innvie studentene i en praktisk og teoribasert kunnskapskultur og tilrettelegge for at studentene kan få øvelse i å lære bort/undervise.

Mål

Studentene skal:

  • Kunne vurdere egne ferdigheter og bevegelser i lys av egne læringsprosesser og læringsutbytte.
  • Forstå betydningen av ulike læringsprosesser for et mangfold av mennesker og kunne vurdere relevansen av læringsprosessene i et fagdidaktisk perspektiv.
  • Kunne legge til rette for og bidra til andres læring med vekt på opplevelse, mening, mestring og ferdighet. 
  • Kunne anvende et utvalg kommunikasjonsmåter og gjøre vurderinger av hvordan disse virker i samspill og kontakt med andre.
Organisering og arbeidsformer

Emnets innhold belyses gjennom praktisk øving, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg samt forskningslitteratur og profesjonsfaglig litteratur; eksempelvis ved at undervisningen legges opp ved bruk av varierte læringsaktiviteter, som flipped classroom/blended learning der forelesninger legges ut på læringsplattform i forkant av møtene mellom studenter og lærer. Det legges videre opp til at studentene gjennom samarbeidslæring og aktiv kunnskapsproduksjon løser og belyser sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg/praktisk-metodisk opplegg som viser hvordan studentene har gått frem for og øve seg i å bruke læringsaktiviteter og begrunne didaktiske overveielser.  Studentene skal gjennomføre praksis ved Ridderrennet på Beitostølen.

Arbeidskrav
Oppmøte minimum 80 % på hver bevegelsesaktivitet.
100% oppmøte i Ridderuka på Beitostølen inkl. undervisning i forkant.
Arbeidskravet må være godkjent for å gå opp til avsluttende praktisk-metodisk eksamen.

Vurdering
  • Mappe vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring vurderes med gradert karakter.
  • Grunnkurs i hjerte-lungeredning (HLR). Bestått/ikke bestått.
Kjernelitteratur

LEK, DANS OG ANDRE AKTIVITETER:

UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:

Ravn, S. (2001). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Odense: Syddansk Univeristetsforlag.
Side 23-27 og side 26-59 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Rønholt, H. & Peitersen, B. (Eds.). (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. København: Museum Tusculanums Forlag.
Kap. 1-9, 11, 13 og 14 skal leses til FORELESNINGER/TEORI
Kap. 10, 15 og 17 skal leses til tema LEK, DANS og ANDRE AKTIVITETER
Kap. 20 skal leses til tema SVØMMING OG LIVREDNING
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA

Steinsholt, K. & Ness, S. A. (2016). Motstrøms: Åpninger i retning av en levende pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Side 125-172 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 TRYKT ARTIKKEL:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
* Denne PDF-en ligger i Fronter.


1 BOKKAPITTEL:

Aggerholm, K. (2017). Ethics of youthsSport. I: R. S. Kretchmar (Ed.), Philosophy: Sport. (s. 223-242). Farmington Hills, MI.: Macmillan Reference.
* Denne PDF-en ligger i Fronter.


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Aggerholm, K. (Red.). (2016). IDR102: Aktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag: Lek, dans og andre aktiviteter: Våren 2017. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne legger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Grønneberg, C. (2007). Bevegelsesfrihet og bevegelseskvalitet. I: S. Linge (Red), Bevegelse: Vg1. (s. 89-99). Oslo: Tell forlag.

Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk. (s. 89-106). Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse: Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-153). Trondheim: Tapir.

Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 190-215). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Nielsen, C. S. (2012). Kop, kinæstetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprocesser – skitse til en fænomenologisk didaktik. I: H. Winther (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation. (s. 111-119). Værløse: Billesø & Baltzer.

Steinsholt, K. (1999). Lek som tilfeldighetens spill? I: K. Steinsholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. (s. 13-19). Trondheim: Tapir.

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205). Oslo: Cappelen Damm.


RIDDERRENNET:
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Goodwin, D. L. (2008). Self-regulates dependency: Ethical reflections on interdependence and help in adapted physical activity. Sport, Ethics and philosophy, 2(2), 172-184.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS:
Norges idrettsforbund og olympiske komitè. (2008). Ledsaging av synshemmede i idrett og fysisk aktivitet: Aktivitetshefte. Hentet 2. november 2016 fra: https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/funksjonshemmede/aktivitetsmateriell/2010ledsaging-av-synshemmede.pdf
* Denne finnes online:
Klikk på denne lenken.


SVØMMING OG LIVREDNING
:
1 DVD:

Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid. [DVD-plate]. Oslo: Norges idrettshøgskole.
* DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 HEFTE:
Norsk Førstehjelpsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

STØTTELITTERATUR til svømming og livredning:

1 BOK:
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

UTDRAG FRA 1 BOK:
Madsen, Ø. & Blixt, T. (2008). Svømmeaktiviteter for viderekommende. Bergen: Bodoni Forlag.
Side 263-293 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS:
Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. (Sist endret: 21.08.2015). Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 2. november 2016 fra: http://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no