LEK, DANS OG ANDRE AKTIVITETER:
UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok: Ravn, S. (2001). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Odense: Syddansk Univeristetsforlag. Side 23-27 og side 26-59 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Rønholt, H. & Peitersen, B. (Eds.). (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. København: Museum Tusculanums Forlag. Kap. 1-9, 11, 13 og 14 skal leses til FORELESNINGER/TEORI Kap. 10, 15 og 17 skal leses til tema LEK, DANS og ANDRE AKTIVITETER Kap. 20 skal leses til tema SVØMMING OG LIVREDNING * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Steinsholt, K. & Ness, S. A. (2016). Motstrøms: Åpninger i retning av en levende pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget. Side 125-172 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 TRYKT ARTIKKEL: By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58. * Denne PDF-en ligger i Fronter.
1 BOKKAPITTEL: Aggerholm, K. (2017). Ethics of youthsSport. I: R. S. Kretchmar (Ed.), Philosophy: Sport. (s. 223-242). Farmington Hills, MI.: Macmillan Reference. * Denne PDF-en ligger i Fronter.
1 DIGITALT KOMPENDIUM: Aggerholm, K. (Red.). (2016). IDR102: Aktivitetsfag med et pedagogisk perspektiv-profesjonsfag: Lek, dans og andre aktiviteter: Våren 2017. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. ** Denne legger i Fronter.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Grønneberg, C. (2007). Bevegelsesfrihet og bevegelseskvalitet. I: S. Linge (Red), Bevegelse: Vg1. (s. 89-99). Oslo: Tell forlag.
Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk. (s. 89-106). Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse: Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-153). Trondheim: Tapir.
Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 190-215). Oslo: Gyldendal Undervisning.
Nielsen, C. S. (2012). Kop, kinæstetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprocesser – skitse til en fænomenologisk didaktik. I: H. Winther (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation. (s. 111-119). Værløse: Billesø & Baltzer. Steinsholt, K. (1999). Lek som tilfeldighetens spill? I: K. Steinsholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. (s. 13-19). Trondheim: Tapir.
Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205). Oslo: Cappelen Damm.
RIDDERRENNET: 1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Goodwin, D. L. (2008). Self-regulates dependency: Ethical reflections on interdependence and help in adapted physical activity. Sport, Ethics and philosophy, 2(2), 172-184. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS: Norges idrettsforbund og olympiske komitè. (2008). Ledsaging av synshemmede i idrett og fysisk aktivitet: Aktivitetshefte. Hentet 2. november 2016 fra: https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/funksjonshemmede/aktivitetsmateriell/2010ledsaging-av-synshemmede.pdf * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
SVØMMING OG LIVREDNING: 1 DVD: Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid. [DVD-plate]. Oslo: Norges idrettshøgskole. * DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 HEFTE: Norsk Førstehjelpsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
STØTTELITTERATUR til svømming og livredning: 1 BOK: Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK: Madsen, Ø. & Blixt, T. (2008). Svømmeaktiviteter for viderekommende. Bergen: Bodoni Forlag. Side 263-293 anbefales lest: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS: Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. (Sist endret: 21.08.2015). Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 2. november 2016 fra: http://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. |