Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
IDR103 Aktivitetsfag og motorisk læring  (10 sp) 
(Sport activities and motor learning )
Faktaboks
EmnekodeIDR103
EmnenavnAktivitetsfag og motorisk læring
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligOla Eriksrud
TidspunktVår
Innledning

Emnet skal gi grunnleggende praktisk erfaring og teoretisk kunnskap om et utvalg aktiviteter slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse med sikte på å lede lærings- og utviklingsprosesser hos andre. Emnet skal videre gi studentene grunnleggende forståelse for prinsippene som ligger til grunn for motorisk læring og hvordan motorisk læring påvirkes av barn og ungdoms vekst og utvikling og sosiale miljø.

Mål

Studenten skal

  • Kunne gjøre rede for begrepene motorisk adferd, motorisk utvikling, motorisk læring og motorisk kontroll.
  • Forstå hvordan barns vekst og utvikling påvirker evnen til å lære bevegelser.
  • Kunne gjøre rede for hvordan motorisk utvikling kan vurderes og måles.
  • Kunne anvende et repertoar av øvelser og praktisk-metodiske virkemidler for å utvikle andres motoriske kompetanse og ferdigheter i aktivitetene.
  • Forstå og anvende aktivitetenes egenart til å belyse motorisk læring.
Organisering og arbeidsformer

Forelesninger i kull. Undervisning i klasser i de ulike aktivitetene. Undervisningen i de ulike aktivitetene skal bl.a. understreke prinsippene som er undervist i det teoretiske perspektivet. Studentaktive læringsformer.

Arbeidskrav
Oppmøte minimum 80 % på hver aktivitet. Arbeidskravet må være godkjent for å ta avsluttende skriftlig eksamen

Vurdering
  • Mappevurdering: Mappen vil bli vurdert til Bestått/ikke bestått.
  • 3 timer individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler.
Kjernelitteratur

MOTORISK LÆRING:
1 Bok:

Sigmundsson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiv på barns motorikk. Oslo: SEBU forl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 Elektronisk artikkel:
Meen, H. D. (2000). Fysisk aktivitet hos barn og unge i relasjon til vekst og utvikling. Tidsskrift for Den norske lægeforening, 120(24), 2908-2914.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Pluss 6 bokkapitler som du finner i det digitale kompendiet i Fronter.


SKØYTER:
1 Bok
Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


ALPINT:
1 INTERNT KOMPENDIUM:

Haugen, P. (Red). (2016). IDR103: Aktivitetsfag og motorisk læring: Alpint: Våren 2017. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne deles ut.

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 30-33.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 28-33.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 05, 31-35.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 06, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 07, 32-35.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 08, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 01, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 32-37.


1 Video

Mono Media. (2015). Prepparering av alpinski: Klargjøring av nye ski. Hentet 24. november 2016 fra: http://www.dartfish.tv/Player.aspx?CR=p96974c105209m2357197&CL=1
* Du finner videoen her: Klikk på denne lenken.

Pluss ett bokkapittel som du finner i det digitale kompendiet i Fronter.


LANGRENN:

1 Internt kompendium:
Losnegard. T. (2015). Ut på langrenn. (Kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne finner du i Fronter.

1 Video:

Swix School (u.å.). Langrenn. Hentet 23. november 2016 fra: http://www.swixschool.com/
* Videoene finner du her: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Eriksrud, O. (Red.). (2016). IDR103: Aktivitetsfag og motorisk læring: Våren 2017. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne finner du i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet,  alfabetisk i APA-format:
Motorisk læring:
Enoksen, E. & Gjerset, A. (2015). Motorisk utvikling.. I: A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.). (s. 88-99). Oslo: Gyldendal.

Enoksen, E., Nilsson, J. & Gjerset, A. (2015). Koordinasjon og koordinasjonstrening. I: A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.). (s. 491-507). Oslo: Gyldendal.

Giske, R. (2015). Teknikk og teknikktrening. I: A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.). (s. 508-522). Oslo: Gyldendal.

Meen, H. D., Raastad, T., Gjerset, A., Helge, J. W. & Nilson, J. (2015). Fysisk vekst og utvikling. I: A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.). (s. 61-85). Oslo: Gyldendal.

Utley, A. & Astill, S. (2008). Section D: Theories of control. I: A. Utley & S. Astill, Motor control, learning and development. (s. 41-57). New York: Taylor & Francis Group.

Utley, A. & Astill, S. (2008). Section H: Theories of motor learning. I: A. Utley & S. Astill, Motor control, learning and development. (s. 105-120). New York: Taylor & Francis Group.

Friidrett:
Enoksen, E., Brunes, A. O. & Sletten, S.-H. (2012). Friidrett. I: E. Enoksen,  A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 121-155 ). Oslo: Gyldendal undervisning.

Alpint:
Enoksen, E., Brunes, A. O. & Sletten, S.-H. (Red.). (2012). Alpint. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 241-258). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no