| Emnekode | MET400 | Emnenavn | Vitenskapelig metode | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Elin Kolle | Tidspunkt | Høst |
|
|
|
|
| Gjennom emnet vil studentene få innføring i de mest brukte kvantitative og kvalitative metodene innen ulike forskningstradisjoner i naturvitenskap, medisin/helsefag og samfunnsvitenskap. Emnet skal kvalifisere for veiledet forskningsarbeid med idrettsfaglige problemstillinger, og gi studentene redskaper for kritisk å vurdere og anvende ulike metoder og design. |
|
|
| Studentene skal:
- Forstå forskjeller og likheter mellom kvantitative og kvalitative metoder, herunder ulike forskerroller
- Se og forstå sammenhenger mellom vitenskapsteori(er) og metode(r) og etiske spørsmål
- Gjøre rede for årsak-virkning (kausalitet) og grunner - mening (intensjonalitet)
- Forstå styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign
- Forstå usikkerhet i målinger med hensyn til følsomhet, reliabilitet og validitet, og styrker og svakheter ved ulike metoder
- Kunne gjøre rede for de ulike begrepene innen deskriptiv og analytisk epidemiologi og survey.
- Kjenne terminologien og metodikken bak kunnskapsbasert praksis og forskningsbasert kunnskap, og hierarkiet for "best evidence"
- Kjenne til Helsinki deklarasjonen og søknadsprosedyrer for Regional komite for medisinsk forskningsetikk og Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste (NSD)
|
|
|
|
| Studiet er organisert som fellesforelesninger med oppgaveløsning mellom forelesningene. Det forventes at studentene gjennomfører omfattende selvstudier i de ulike temaene. Gruppearbeid skal presenteres i forelesningstimene. |
|
|
|
| Individuell skriftlig 4 timer eksamen som vurderes med gradert karakter A-F. Tillatte hjelpemidler: Ingen |
|
|
|
| Laake, P., Olsen, B.R. & Benestad, H.B. (Red.). (2008). Forskning i medisin og biofag (2. utg.).Oslo: Gyldendal akademisk. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
|
|
|
|
| Bramness, J. G. (2015). Hva jeg snakker om når jeg snakker om forskning. Oslo : Universitetsforl. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA |
|
|