ARTIKKELSAMLING: Strandbu, Å. (Red.). (2015). VIT400: Vitenskapsteori: Høsten 2015. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir utdelt av foreleser.
Litteraturlista for artikkelsamlingen, i APA-format: Loland, S. (2000). Idrett som akademisk fag: Fra grunnlagsproblemer til praktisk politikk. (Rapport). Karlstad: Karlstad Universitet.
Nielsen, H.B. (1995). Kvinneforskning som et kritisk korrektiv. Kvinneforskning, 19(4), 40-49.
Sørbye, I.K. (1996). Om kjønnsforståelser i medisin: En kritisk betraktning. Kvinneforskning, 20(2), 4-14. __________________________________________________________________________________________________
DIGITALT KOMPENDIUM: Strandbu, Å. (Red.). (2015). VIT400: Vitenskapsteori: Høsten 2015. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenken til det digitale kompendium blir lagt i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendium, i APA-format: Bondevik, H. & Rustad, L. (2006). Feministisk vitenskapskritikk og feministisk vitenskapsteori. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 77-92). Oslo: Universitetsforlaget. kp. 1.5 og 2.3.
Krogh, T. (1996). I. T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter. (s. 76-103). Oslo: Gyldendal.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Lotherington, A.T. & Markussen, T. (1999). Kritisk kunnskapspraksis: En introduksjon. I: A.T. Lotherington & T- Markussen, Kritisk kunnskapspraksis: Bidrag til feministisk vitenskapsteori. (s. 9-33). Oslo: Spartacus.
Moe, V.F. & Standal, Ø. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V.F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen.
Olsson, H. & Sørensen, S. (2003). Kvalitativ respektive kvantitativ tilnærming. I: H. Olsson & S. Sørensen, Forskningsprosessen: Kvalitative og kvantitative perspektiver. (s. 16-27). Oslo: Gyldendal. ________________________________________________________________________________________________________
I TILLEGG SKAL DETTE LESES: De nasjonale forskningsetiske komiteene (u.å.). Forskningsetiske komiteer. Hentet 17. april 2015 fra: http://www.etikkom.no. Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken. Disse sidene skal leses: - Generelle forskningsetiske retningslinjer. Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Naturvitenskap og teknologi: Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Medisin og helsefag: Klikk på denne lenken.
Chalmers, A. F. (1995). Hvad er videnskab? En indføring i moderne videnskabsteori. København: Gyldendal. Kapitel 1-8 og 12 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Føllesdal, Da. & Walløe, L. (2002). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi (7. utg., 2. oppl.). Oslo: Universitetsforl. Kapitel 3, 4, 5 og 6 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Renson, R. (1989). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. Quest, 41(3), 235-256. Artikkelen finne online her: Klikk på denne lenken. NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Tranøy, K E. (1986). Vitenskapen: Samfunnsmakt og livsform. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5 og 8 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
|