BØKER: By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. (Notat). Oslo: Norges idrettshøgskole. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Postholm, M. B. og Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: En metodebok for lærere, studenter og forskere. Oslo: Universitetsforlaget. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA BØKER: Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes-: Skolen i historisk perspektiv (Rev. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forlag. Del II: Kapittel 8 og 9 skal leses. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Tano Aschehoug. Kapittel 1, 2, 6,7, 11, 12, 14 og 15 leses. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Rønholt, H. & Peitersen, B. (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. København: Institut for Idræt. Kapittel 1, 2, 3, 5, 6, 9,10, 11, 12, 13 og 14 leses. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
DIGITALT KOMEPNDIUM: Søholt, Y. (Red.). (2015). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til det digitale kompendiet blir lagt i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format: Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.
Dowling, F. (2002). Kroppsøvingslærerens fysiske identitet: Ven eller fiende? I: M. Krogh Christensen (Red.), Aldring og bevægelse i idræt. (s. 91-104). Århus: Klim.
Dowling, F. (2010). Fysisk aktivitet og god helse i kroppsøvingsfaget: Problematisk, ikke automatisk. I: K. P. Gurholt & K. Steinsholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 205-218). Trondheim: Tapir.
Evans, J., Davies, B. & Penney, D. (1999). The Social construction of teaching and learning: The politics of pedagogy. I: C. Hardy & M. Maweer (Eds.), Learning and teaching in physical education. (s. 9-19). London: Falmer Press.
Frapwell, A. (2010). Assessment for learning. I: R. Bailey (Ed.), Physical education for learning: A guide for secondary schools. (s. 104-117). London, New York: Continuum.
Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås og A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.
Redelius, K. (2007). Betygsätting i idrott och hälsa: En didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser. I: H. Larsson og J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (217-231). Stockholm: Liber.
Solenes, O. (2010). Barnekroppen og idretten: Ein historisk analyse av barneidretten i Noreg 1937 til 1976. I: K. P. Gurholt & K. Steinsholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 51-70). Trondheim: Tapir.
ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken.
Amade-Escot, C. & O´Sullivan, M. (2007). Research on content in physical education: Theoretical perspectives and current debates. Physical Education and Sport Pedagogy, 12(3), 185-205. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Andrews, T. & Johansen, V. (2005). "Gym er det faget jeg hater mest". Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. NB! Kun 1 samtidig bruker. Husk å lukke siden når du er ferdig!
Brown, L. & Grinesky, S. (1992). Competition in physical education: An educational contradiction? Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 63(1), 17-19,77. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Brown, T. & Payne, P. (2009). Conceptualizing the phenomenology of movement in physical ducation: Implications for pedagogical inquiry and development, Quest, 61(4), 418-441. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Dowling, F. (2011). "Are PE teacher identities fit for postmodern schools or are they clinging to modernist notions of professionalism?" A case study of Norwegian PE teacher students' emerging professional identities. Sport, Education and Society, 16(2), 201-222. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 447-479. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. NB! Kun 1 samtidig bruker. Husk å lukke siden når du er ferdig!
Kirk, D. (2006). The ‘obesity crisis’ and school physical education. Sport, education and society, 11(2), 121-133. doi: 10.1080/13573320600640660 Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H. & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: Fitness, sports, dancing … learning? Sport, education and society, 20(5), 573-587. doi: 10.1080/13573322.2014.979143. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Loland, S. (2006). Morality, medicine, and meaning: Toward an integrated justification of physical education. Quest, 58(1), 60-70. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Redelius, K., Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2015). Communicating aims and learning goals in physical education: Part of a subject for learning? Sport, education and society, 20(5), 641-655. doi: 10.1080/13573322.2014.987745. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tinning, R. (2011). The idea of physical education: A memetic perspective. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 115-126. doi: 10.1080/17408989.2011.582488 Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (20123). Veiledning til læreplan i kroppsøving. Hentet 17. juni 2015 fra: http://www.udir.no/lareplaner/veiledninger-til-lareplaner/revidert-2013/veiledning-til-revidert-lareplan-i-kroppsoving/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29. Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
TRYKT ARTIKKELSAMLING: Søholt, Y. (Red.). (2015). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir utdelt.
Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format: Arnesen, T.E., Leirhaug, P.E. & Nilsen, A.K. (2010). Kristin Halvorsen og vi om innsats, testing og karaktervurdering, Kroppsøving, 60(6), 22-23.
Christiansen, M. G. (2004). Idræt er også et skal-fag. Focus: Tidsskrift for Idræt, 4, 34-35.
Flagestad, L. (2012). Kroppsøvingsfaget er ute på høring! Kroppsøving, 62(1), 16-17.
Fretland, R. N. (2006). Ny læreplan i kroppsøving: Vegen fram og vegen vidare. Kroppsøving, 56(3), 22-25.
Jacobsen, E. B. (2003). "Dans i skolen": Ønsket eller uønsket? Kroppsøving, 53(6), 6-11.
Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83(2-3), 201-210.
Næss, F. D. (2000). Kroppsøving: Et fag på guttenes premisser? Kroppsøving, 50(6),10-13.
|