Studiehåndbok 2015-2016
   
   
  
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget 
(Hovedemneansvarlig: Yngvil Søholt )
Tittel
Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget
Innledning
Emnet utforsker skolen, kroppsøvingsfaget og læreren i dagens samfunn. Emnet belyser ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøving og idrettsfaget i forskjellige historiske, politiske og sosiale kontekster og tar for seg ulike teorier om profesjonell utvikling av lærere. Emnet kontekstualiserer kravene til den profesjonelle læreren i dagens skole og samfunn, og retter spesielt fokus på yrkesetisk kompetanse. Emnet skal også bidra til den enkelte lærerstudentens bevissthet om hvordan ulike verdier påvirker hvem man er som lærer, og gjøre henne/ham i stand til å være kritisk-analytisk i forhold til hvordan ulike verdier skaper ulike læringsmiljø. I forhold til å kunne være en aktiv bidragsytrer i elevenes og skolens kontinuerlig utvikling, vil emnet rette fokus på hvordan man kan bli forsker i eget "klasserom". Emnet belyser hvordan vurdering gjennomsyrer alle nivåer i skolesystemet.
Mål

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og idrettsfagets plass i skolen før og nå
  • kunne gjøre rede for hvordan dagens læreplaner og andre rammefaktorer i skolen kan påvirke kroppsøvingsfaget og idrettsfagets innhold, form og læringsutbyttet i den lokale skolen
  • kunne drøfte ulike teorier om profesjonalitet i læreryrket generelt, og om kroppsøvingslæreren spesielt
  • kunne gi uttrykk for sin egen profesjonelle identitet og gjøre rede for hvordan den kan utvikles fremover
  • kunne gjøre rede for begrepet praksisteori og reflektere over hvordan utvikle sin egen praksisteori
  • kunne gi uttrykk for og reflektere over profesjonsetiske krav og dilemma
  • kunne gjøre rede for hvordan dagens skole er et produkt av historiske, sosiokulturelle og politiske prosesser
  • kunne bidra til forskning og utviklingsarbeidknyttet til egen lærerkompetanse og den lokale skolen
  • ha kunnskap om ulike former for vurdering i forhold til elever, lærere og skole
  • kunne gjøre rede for lover og forskrifter som gjelder for elevvurdering og kunne praktisere vurdering i kroppsøvingsfaget og/eller i idrettsfag med og uten karakterer
Organisering og arbeidsformer

Det skal tas i bruk flere arbeidsformer som tradisjonelle forelesninger, seminar, gruppearbeid, individuelt arbeid, og studentstyrt undervisning.

Det vil gis en individuell oppgave og en gruppeoppgave i emnet, som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Pensum



Kjernelitteratur

BØKER:
By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. (Notat). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Postholm, M. B. og Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: En metodebok for lærere, studenter og forskere. Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her
: ORIA


UTDRAG FRA BØKER:

Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes-: Skolen i historisk perspektiv (Rev. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forlag.
Del II: Kapittel 8 og 9 skal leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.). Oslo: Tano Aschehoug.
Kapittel 1, 2, 6,7, 11, 12, 14 og 15 leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Rønholt, H. & Peitersen, B. (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik.  København: Institut for Idræt.
Kapittel 1, 2, 3, 5, 6, 9,10, 11, 12, 13 og 14 leses.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


DIGITALT KOMEPNDIUM:

Søholt, Y. (Red.). (2015). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendiet blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format:
Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I: E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Oslo: Universitetsforlaget.

Dowling, F. (2002). Kroppsøvingslærerens fysiske identitet: Ven eller fiende? I: M. Krogh Christensen (Red.), Aldring og bevægelse i idræt. (s. 91-104). Århus: Klim.

Dowling, F. (2010). Fysisk aktivitet og god helse i kroppsøvingsfaget: Problematisk, ikke automatisk. I: K. P. Gurholt & K. Steinsholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 205-218). Trondheim: Tapir.

Evans, J., Davies, B. & Penney, D. (1999). The Social construction of teaching and learning: The politics of pedagogy. I: C. Hardy & M. Maweer (Eds.), Learning and teaching in physical education. (s. 9-19). London: Falmer Press.

Frapwell, A. (2010). Assessment for learning. I: R. Bailey (Ed.), Physical education for learning: A guide for secondary schools. (s. 104-117). London, New York: Continuum.

Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I: H. Traavik, O. Hallås og A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. (s. 259-275). Oslo: Universitetsforlaget.

Redelius, K. (2007). Betygsätting i idrott och hälsa: En didaktisk utmaning med pedagogiska konsekvenser. I: H. Larsson og J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (217-231). Stockholm: Liber.

Solenes, O. (2010). Barnekroppen og idretten: Ein historisk analyse av barneidretten i Noreg 1937 til 1976. I: K. P. Gurholt & K. Steinsholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 51-70). Trondheim: Tapir.


ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken.

Amade-Escot, C. & O´Sullivan, M. (2007). Research on content in physical education: Theoretical perspectives and current debates. Physical Education and Sport Pedagogy, 12(3), 185-205.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Andrews, T. & Johansen, V. (2005). "Gym er det faget jeg hater mest". Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 87(4), 302-314.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 samtidig bruker. Husk å lukke siden når du er ferdig!

Brown, L. & Grinesky, S. (1992). Competition in physical education: An educational contradiction? Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 63(1), 17-19,77.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Brown, T. & Payne, P. (2009). Conceptualizing the phenomenology of movement in physical ducation: Implications for pedagogical inquiry and development, Quest, 61(4), 418-441.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Dowling, F. (2011). "Are PE teacher identities fit for postmodern schools or are they clinging to modernist notions of professionalism?" A case study of Norwegian PE teacher students' emerging professional identities. Sport, Education and Society, 16(2), 201-222.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gurholt, K. P. & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91, 447-479.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 samtidig bruker. Husk å lukke siden når du er ferdig!

Kirk, D. (2006). The ‘obesity crisis’ and school physical education. Sport, education and society, 11(2), 121-133. doi: 10.1080/13573320600640660
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsson, H. & Karlefors, I. (2015). Physical education cultures in Sweden: Fitness, sports, dancing … learning? Sport, education and society, 20(5), 573-587. doi: 10.1080/13573322.2014.979143.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Loland, S. (2006). Morality, medicine, and meaning: Toward an integrated justification of physical education. Quest, 58(1), 60-70.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Redelius, K., Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2015). Communicating aims and learning goals in physical education: Part of a subject for learning? Sport, education and society, 20(5), 641-655. doi: 10.1080/13573322.2014.987745.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tinning, R. (2011). The idea of physical education: A memetic perspective. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 115-126. doi: 10.1080/17408989.2011.582488
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (20123). Veiledning til læreplan i kroppsøving. Hentet 17. juni 2015 fra: http://www.udir.no/lareplaner/veiledninger-til-lareplaner/revidert-2013/veiledning-til-revidert-lareplan-i-kroppsoving/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.


TRYKT ARTIKKELSAMLING:

Søholt, Y. (Red.). (2015). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format:
Arnesen, T.E., Leirhaug, P.E. & Nilsen, A.K. (2010). Kristin Halvorsen og vi om innsats, testing og karaktervurdering, Kroppsøving, 60(6), 22-23.

Christiansen, M. G. (2004). Idræt er også et skal-fag. Focus: Tidsskrift for Idræt, 4, 34-35.

Flagestad, L. (2012). Kroppsøvingsfaget er ute på høring! Kroppsøving, 62(1), 16-17.

Fretland, R. N. (2006). Ny læreplan i kroppsøving: Vegen fram og vegen vidare. Kroppsøving, 56(3), 22-25.

Jacobsen, E. B. (2003). "Dans i skolen": Ønsket eller uønsket? Kroppsøving, 53(6), 6-11.

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83(2-3), 201-210.

Næss, F. D. (2000). Kroppsøving: Et fag på guttenes premisser? Kroppsøving, 50(6),10-13.



Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no