DIGITALT KOMPENDIUM: Säfvenbom, R. (Red.). (2015). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2015-2016. (Digitalt kompendium). PDF-en for denne ligger i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format: Agans, J. P., Säfvenbom, R., Bowers, E. P. Davis, J. & Lerner, R. M. (2013). Positive movement experiences: Approaching the study of athletic participation, exercise, and leisure activity through relational developmental systems theory and the concept of embodiment. I: J, B. Benson & R. M. Lerner (Eds.), Embodiment and epigenesis: Theoretical and methodological issues in understanding the role of biology within the relational developmental system. (The Advances in Child Development and Behavior. Vol 42). (s. 261-287). Elsevier.
Haugen, R. (2000). Introduksjon. I: R. Haugen (Red), Barn og unges læringsmiljø. Fra enkeltindivid til medlem av et flerkulturelt fellesskap. (s. 17- 50). Oslo: Høyskoleforlaget.
Lerner, R., Lewin-Bizan, S. & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 19-66 ). New York: Psychology Press.
Lerner, R.M. & Steinberg, L. (2009). The scientific study of adolescent development: Historical and contemporary perspectives. I: R.M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology. (s. 3-15). New York: John Wiley & Sons.
Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I: B. Rogoff, The cultural nature of human development. (s. 3-37). NY: Oxford University Press.
Silbereisen, R. K. & Lerner, R.M. (2007). Approaches to positive Youth development: A view of the issues. I: R.K. Silbereisen & R.M. Lerner (Ed.), Approaches to positive youth development. (s. 3-30). London: Sage.
Vansteenkiste, M. Niemiec, C.P. & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and further directions. I: T.C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement. (Advances in motivation and achievement; Vol. 16A). (s. 105-166). Bingley, U.K. : Emerald Group Pub. Ltd. Psychology Press.
DIGITALT KOMPENDIUM, del 2: Aggerholm, K. (Red.). (2015). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2015-2016. (Digitalt kompendium). PDF-en for denne blir lagt i Fronter. NB! Ikke ferdig pr 7. sept., venter på PDF-er fra lærer.
Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format: Coubertin, P. D. (1996). Den moderne olympismes filosofiske grundlag. I: P. D. Coubertin, Den olympiske idé: Taler og artikler 1894-1935. (s. 122–128). Frederiksberg: Det lille forlag.
Coubertin, P. D. (1996). Tale ved Paris-kongressen i juni 1894. I: P. D. Coubertin, Den olympiske idé: Taler og artikler 1894-1935. (s. 15-17). Frederiksberg: Det lille forlag.
Korsgaard, O. (2002). Ling og Coubertin - de to store idrætsfilosoffer. I: H. Eichberg & B. V. Madsen (Eds.), Idrættens enhed eller mangfoldighed. (Bevægelsesstudier; 1). (s. 321-336). Århus: Forlaget Klim
ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklenenår du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Aldwin, C.M. (2014) Rethinking developmental science. Research in Human Development, 11(4), 247-254. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Garn, A. C., McCaughtry, N., Martin, J., Shen, B. & Fahlman, M. (2012). A basic needs theory investigation of adolescents' physical self-concept and global self-esteem. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10(4), 314-328. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lerner, R. M., Agans, J. P., DeSouza, L. M. & Hershberg, R. M. (2014). Developmental science in 2025: A predictive review. Research in Human Development, 11(4), 255-272. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Haugen, T. & Bulie, M. (2014). Attitudes towards- and motivation for PE: Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2014.892063 Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
BØKER: Sigmundson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. Oslo: SEBU Forlag. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Steinsholt, S. (1997). Refleksjon og ettertanke.Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget. Disse sidene skal leses: 9-51, 98-140, 172-184, 232-246, 274-288, 376-391, 497-510, 555-570 og 618-633. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. (Samfundstænkere). Trondheim: Tapir akademisk forlag. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
|