Studiehåndbok 2015-2016
   
   
  
Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Reidar Säfvenbom )
Tittel
Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring
Innledning
Emnet tar for seg teorier omkring barn og unges oppvekst, utvikling og læring i det moderne samfunn, og hvilke roller kroppsøvingsfaget kan spille med tanke på den enkelte unges utvikling. Emnet legger spesielt opp til problemstillinger knyttet til sosial bakgrunn: Hvordan sosiale ulikheter oppstår og hvordan disse kan forsterkes eller utjevnes i skolen og i kroppsøvingsfaget. Emnet tar utgangspunkt i at vi er alle flerkulturelle og at kjønn, etnisitet, sosial klasse og alle former for annerledeshet og fremmedhet må betraktes som et verdifullt ressursgrunnlag for kroppsøvingsfaget - og som et pedagogisk potensial for å fremme kroppslig vekst og utvikling hos elever i skolen.
Mål

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for og diskutere noen sentrale idéhistoriske retninger innenfor pedagogikken
  • kunne gjøre rede for og diskutere ulike erkjennelsesmodeller (kategorier av teorier) som finnes i pedagogikken idag
  • kunne diskutere styrker og svakheter i kontekstorienterte og sosiokulturelle teorier i pedagogikken
  • kunne gjøre rede for hvordan samfunnet utvikler og reproduserer sosiale ulikheter og reflektere over hvordan ulike grupper erfarer kroppsøvingsfaget
  • kunne gjøre rede for hva som særpreger det moderne/postmoderne samfunn, analysere kroppsøvingsfaget i lys av dette og diskutere hvilke roller kroppsøvingsfaget og idrettsfaget kan ha i det moderne
  • kunne analysere og vurdere eget syn på faget, fagets muligheter og egen rolle i forbindelse med å skape et positivt læringsmiljø for alle
Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gruppearbeid, selvstendig arbeid med pensum og studentframlegging i plenum vil bli vektlagt.

Det skal leveres to individuelle bidrag fra emnet som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Begge disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Pensum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Kjernelitteratur
DIGITALT KOMPENDIUM:
Säfvenbom, R. (Red.). (2015). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2015-2016. (Digitalt kompendium).
PDF-en for denne ligger i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format:
Agans, J. P., Säfvenbom, R., Bowers, E. P. Davis, J. & Lerner, R. M. (2013). Positive movement experiences: Approaching the study of athletic participation, exercise, and leisure activity through relational developmental systems theory and the concept of embodiment. I: J, B. Benson & R. M. Lerner (Eds.), Embodiment and epigenesis: Theoretical and methodological issues in understanding the role of biology within the relational developmental system. (The Advances in Child Development and Behavior. Vol 42). (s. 261-287). Elsevier.

Haugen, R. (2000). Introduksjon. I: R. Haugen (Red), Barn og unges læringsmiljø. Fra enkeltindivid til medlem av et flerkulturelt fellesskap. (s. 17- 50). Oslo: Høyskoleforlaget.

Lerner, R., Lewin-Bizan, S. & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 19-66 ). New York: Psychology Press.

Lerner, R.M. & Steinberg, L. (2009). The scientific study of adolescent development: Historical and contemporary perspectives. I: R.M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology. (s. 3-15). New York: John Wiley & Sons.

Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I: B. Rogoff, The cultural nature of human development. (s. 3-37). NY: Oxford University Press.

Silbereisen, R. K. & Lerner, R.M. (2007). Approaches to positive Youth development: A view of the issues. I: R.K. Silbereisen & R.M. Lerner (Ed.), Approaches to positive youth development. (s. 3-30). London: Sage.

Vansteenkiste, M. Niemiec, C.P. & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and further directions. I: T.C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement. (Advances in motivation and achievement; Vol. 16A). (s. 105-166). Bingley, U.K. : Emerald Group Pub. Ltd.
Psychology Press.


DIGITALT KOMPENDIUM, del 2:
Aggerholm, K. (Red.). (2015). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2015-2016. (Digitalt kompendium).
PDF-en for denne blir lagt i Fronter. NB! Ikke ferdig pr 7. sept., venter på PDF-er fra lærer.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format:
Coubertin, P. D. (1996). Den moderne olympismes filosofiske grundlag. I: P. D. Coubertin, Den olympiske idé: Taler og artikler 1894-1935. (s. 122–128). Frederiksberg: Det lille forlag.

Coubertin, P. D. (1996). Tale ved Paris-kongressen i juni 1894. I: P. D. Coubertin, Den olympiske idé: Taler og artikler 1894-1935. (s. 15-17). Frederiksberg: Det lille forlag.

Korsgaard, O. (2002). Ling og Coubertin - de to store idrætsfilosoffer. I: H. Eichberg & B. V. Madsen (Eds.), Idrættens enhed eller mangfoldighed. (Bevægelsesstudier; 1). (s. 321-336). Århus: Forlaget Klim


ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklenenår du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Aldwin, C.M. (2014) Rethinking developmental science. Research in Human Development, 11(4), 247-254.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Garn, A. C., McCaughtry, N., Martin, J., Shen, B. & Fahlman, M.  (2012). A basic needs theory investigation of adolescents' physical self-concept and global self-esteem. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10(4), 314-328.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lerner, R. M., Agans, J. P., DeSouza, L. M. & Hershberg, R. M. (2014). Developmental science in 2025: A predictive review. Research in Human Development, 11(4), 255-272.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Säfvenbom, R., Haugen, T. & Bulie, M. (2014). Attitudes towards- and motivation for PE: Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2014.892063
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


BØKER:

Sigmundson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. Oslo: SEBU Forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Steinsholt, S. (1997). Refleksjon og ettertanke.Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget.
Disse sidene skal leses: 9-51, 98-140, 172-184, 232-246, 274-288, 376-391, 497-510, 555-570 og 618-633.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. (Samfundstænkere). Trondheim: Tapir akademisk forlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA



 


 




 

 

 

 

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no