HOVEDBOK: Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA BØKER (mer enn 15 %): Berg, G. D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet. Side 4-68 skal leses: Samlingen finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Samlingen finnes også online: Klikk på denne lenken.
Borge, A. I. H. (Red.). (2007). Resiliens i praksis: Teori og empiri i et norsk perspektiv. Oslo: Gyldendal akademisk. Side 13-39 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
By, I.-Å. (2014). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i videregående opplæring: Vg1, Vg2 og Vg3 (3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne blir utdelt.
Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt forl. Side 101-131 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) Oslo: Tano Aschehoug. Side 119-162, 191-376 og 397-420 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Kunnskapsdepartementet. (2006). Kunnskapsløftet. Hentet 3. juni 2015 fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/kunnskapsloeftet.html?id=1411 Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2012). Hentet 16. august 2015 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/ Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Oslo: Tapir. Side 219-232 og 233-254 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.
Whitehead, M. (2010). Physical literacy throughout the lifecourse. London: Routledge. Side 10-20, 21-29 og 44-45 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
DIGITALT KOMPENDIUM: Rustad, M. C. (Red.). (2015). Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. PDF-en for denne blir lagt i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Eriksen, T. H. (2003). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen og T. A. Sørheim (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (3. utg.).(s. 33-55). Oslo: Gyldendal akademisk.
Flintoff, A. & Scraton, S. (2005). Gender and physical education. I: K. Green & K. Hardman (Eds.), Physical education: Essential issues. (s. 161-179). London: Sage.
Flintoff. A. & Fitzgerald, H. (2012). Theorizing difference and (in)equality in physical education, youth sport and health. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physical education, youth sport and health. (s. 11-36). Oxon; Routledge
Larsson, H. (2007). Skolans rörelseuppdrag. I: H. Larsson & J. Meckback (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (s. 36-53). Stockholm: Liber.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Nygren , P. & Skårderud, F. (2008). Mentalisering som sosial kompetanse hos barn og unge. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 197-210). Oslo: Universitetsforlaget.
Ogden, T. (2001). Atferdsproblemner blant barn og unge. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (s. 13-46). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Ogden, T. (2001). Undervisnings- og læringsledelse. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (s. 123-166). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.
Skårderud, F. (2008). Kropp, kompleksitet og kompetanse: Et mentaliseringsbasert perspektiv på spiseforstyrrelser, selvskade og rus. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 211-219). Oslo: Universitetsforlaget.
Steinberg. L (2011). Identity. I: L. Steinberg (Red). Adolescence (9th ed.). (s. 243-277). New York: McGraw-Hill. NB! Denne kom dessverre ikke med i kompendiet, så den blir utdelt av lærer.
Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø.Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal.
ARTIKKELSAMLIG: Rustad, M. C. (Red.). (2015). Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Denne vil bli utdelt
Litteraturlista for artikkelsamlingen, alfabetisk i APA-format:
Bachke, C. C. (2011). Individuelle opplæringsplaner: Mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, (10), 4-17.
Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.
Sollesnes, T. (2005). Relasjonelt perspektiv på problematferd. Spesialpedagogikk, 70(3), 4-13.
ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Larsson, H., Redelius, K. & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 67-81. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa: Är det frågan? Utbildning & Demokrati, 16(2), 37-56. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
|