Studiehåndbok 2015-2016
   
   
  
Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Reidar Säfvenbom )
Tittel
Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring
Innledning
Planlegging for elevens utvikling og læring er et sentralt emne i fagdidaktikken. Emnet omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksislæring. Emnet tar for seg planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av undervisning samt vurdering av læringsmiljø og elevens læring. Emnet fokuserer på studentens evne til å analysere og vurdere pedagogisk og fagdidaktisk teori og egne erfaringer fra skolepraksis. I dette emnet relateres kunnskap fra de andre emnene til praktisk lærerarbeid med kroppsøvingsfaget i grunnskolen, og kroppsøving idrettsfag i den videregående skole.
Mål

Studenten skal

  • kunne kritisk vurdere politiske, pedagogiske og fagdidaktiske styringsdokumenter for kroppsøvingsfaget/idrettsfaget i skolen
  • kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre opplæring i kroppsøving/idrettsfag med utgangspunkt i nasjonale læreplaner, og kritisk vurdere valg av mål, innhold, arbeidsmåter og elevenes læringsutbytte
  • kunne tilrettelegge undervisning for alle elever uansett kjønn, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne
  • kunne anvende tidsaktuelle pedagogiske verktøy og redskaper for å fremme utvikling av eleven og faget
  • kunne redegjøre for tilpasset opplæring og inkludering som utdanningspolitiske og pedagogiske prinsipper, og drøfte hvordan tilpasset opplæring og inkludering kan praktiseres i kroppsøvingsundervisning
  • kunne analysere og drøfte politiske, pedagogiske og faglige føringer for elevvurderingens plass og funksjon i skolen generelt og i kroppsøving/idrettsfag spesielt
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktisk arbeid og framlegg av oppgaver studentene forbereder individuelt og i grupper.

Det skal leveres to bidrag fra emnet (et individuelt og et gruppearbeid) som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene kan velge mellom i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Pensum

 

 

 


 
 
 

NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
 

Kjernelitteratur
HOVEDBOK:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA BØKER (mer enn 15 %):
Berg, G. D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
Side 4-68 skal leses:
Samlingen finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Samlingen finnes også online: Klikk på denne lenken.

Borge, A. I. H. (Red.). (2007). Resiliens i praksis: Teori og empiri i et norsk perspektiv. Oslo: Gyldendal akademisk.
Side 13-39 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

By, I.-Å. (2014). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i
videregående opplæring: Vg1, Vg2 og Vg3
(3. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne blir utdelt.

Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt forl.
Side 101-131 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2009). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) Oslo: Tano Aschehoug.
Side 119-162, 191-376 og 397-420 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Kunnskapsdepartementet. (2006). Kunnskapsløftet. Hentet 3. juni 2015 fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/kunnskapsloeftet.html?id=1411
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet (med revidert Læreplan i Kroppsøving 1. august 2012). Hentet 16. august 2015 fra: http://www.udir.no/Lareplaner/
Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Oslo: Tapir.
Side 219-232 og 233-254 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.

Whitehead, M. (2010). Physical literacy throughout the lifecourse. London: Routledge.
Side 10-20, 21-29 og 44-45 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her:  ORIA
Boka finnes også online/elektronisk:  Klikk på denne lenken.


DIGITALT KOMPENDIUM:
Rustad, M. C. (Red.). (2015). Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
PDF-en for denne blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Eriksen, T. H. (2003). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen og T. A. Sørheim (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (3. utg.).(s. 33-55). Oslo: Gyldendal akademisk.

Flintoff, A. & Scraton, S. (2005). Gender and physical education. I: K. Green & K. Hardman (Eds.), Physical education: Essential issues. (s. 161-179). London: Sage.

Flintoff. A. & Fitzgerald, H. (2012). Theorizing difference and (in)equality in physical education, youth sport and health. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physical education, youth sport and health. (s. 11-36). Oxon; Routledge

Larsson, H. (2007). Skolans rörelseuppdrag. I: H. Larsson & J. Meckback (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (s. 36-53). Stockholm: Liber.

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.

Nygren , P. & Skårderud, F. (2008). Mentalisering som sosial kompetanse hos barn og unge. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 197-210). Oslo: Universitetsforlaget.

Ogden, T. (2001). Atferdsproblemner blant barn og unge. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (s. 13-46). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Ogden, T. (2001). Undervisnings- og læringsledelse. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (s. 123-166). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.

Skårderud, F. (2008). Kropp, kompleksitet og kompetanse: Et mentaliseringsbasert perspektiv på spiseforstyrrelser, selvskade og rus. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 211-219). Oslo: Universitetsforlaget.

Steinberg. L (2011). Identity. I: L. Steinberg (Red). Adolescence (9th ed.). (s. 243-277). New York: McGraw-Hill.
NB! Denne kom dessverre ikke med i kompendiet, så den blir utdelt av lærer.

Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø.Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal.


ARTIKKELSAMLIG:
Rustad, M. C. (Red.). (2015). Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring: 2015-2016. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne vil bli utdelt

Litteraturlista for artikkelsamlingen, alfabetisk i APA-format:

Bachke, C. C. (2011). Individuelle opplæringsplaner: Mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, (10), 4-17.

Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.

Sollesnes, T. (2005). Relasjonelt perspektiv på problematferd. Spesialpedagogikk, 70(3), 4-13.


ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Larsson, H., Redelius, K. & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 67-81.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa: Är det frågan? Utbildning & Demokrati, 16(2), 37-56.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

 

 

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no