DIGITALT KOMPENDIUM: Keinänen, M. (Red.). (2015). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. Lenke til det digitale kompendiet blir lagt i Fronter.
Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format: Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv i grundskolen. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 183-189). København: Munksgaard. Emne: Friluftsliv
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard. Emne: Friluftsliv
Bøje, C. & Eichberg, H. (1994). Idrættens trialektik. I: C. Bøje & H. Eichberg, Idrættens tredje vej: Om idrætten i kulturpolitikken. (s 148-152). Aarhus: Klim. Emne: Idrett
Dworkin, S. L. & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture. I: S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness. (s. 1-28). NY: New York University Press. Emne: Fitness
Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag. Emne: Dans og drama
Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 47-68). Oslo: UniPub. Emne: Idrett
Rustad, H. (2013). Danseimprovisasjon: Nyskapning eller kreativt gjenbruk? I: H. Rustad, Dans etter egen pipe? (s. 77-93). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo. Emne: Dans og drama
Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 203-221). Oslo: UniPub. Emne: Fitness
Suits, B. (2010). Construction of a definition. I: N. McNamee (ed.), The ethics of sports: A reader. (s. 17-28). Oxon: Routledge. Emne: Idrett
Sætre, J. H. (2006). Barn og musikkskaping. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 113-151). Oslo: Damm. Emne: Dans og drama
Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 11-30). Haderslev: CVU Sønderjylland. Emne: Friluftsliv
Wattchow, B. & Brown, M. (2011). ?. I: B. Wattshow & M. Brown, A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. (s. 77-97). Clayton, Victoria: Monash University Publishing. Emne: Frliluftsliv
Wheaton, B. (2004). Mapping the lifestyle sport scape. I: B. Wheaton (Red.), Understanding lifestyle sports: Consumption, identity and difference. (s. 1-28). NY: Routledge. Emne: Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet
Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 161-179). Oslo: Cappelen Damm. Emne: Lek
Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205), Oslo: Cappelen Damm. Emne: Lek
UTDRAG FRA BØKER, mer enn 15 % av boka: Ravn, S. (2005). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Gylling: Narayana Press. Side 19-28 og 36-61 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Emne: Dans og drama
Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Trondheim: Tapir Forlag Dette skal leses: Side 101-120 (Emne: Lek) Side 143-152 (Emne: Dans og drama) Side 155-174 (Emne: Fitness) Side 155-174 (Emne: Friluftsliv) Side 155-174 (Emne: Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet) Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag. Side 13-149 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken. Emne: Lek
ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken.
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58. Emne: Lek Denne artikkelen vil bli utdelt.
Cone, T. P. (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89. Emne: Dans og drama Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.
Mygind, E. (2009). A comparison of childrens: Statements about social relations and teaching in the classroom and in the outdoor environment. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 9(2),151-169. Emne: Friftsliv Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Suits, B. (1988). Tricky triad: Games, play, and sport. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 1–9. Emne: Idrett Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Geldhof, J. B. & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in sport clubs vs. school. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457. Emne: Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Aadland, H., Arnesen, T. E. & Nerland, J. E. (2009). Friluftsliv in the Norwegian lower secondary school: Prepared for: Henrik Ibsen: The Birth of "Friluftsliv": A 150 Year International dDialogue Conference Jubilee Celebration. North Troendelag University College, Levanger, Norway. Mountains of Norwegian/ Swedish Border, September 14-19, 2009. Emne: Friluftsliv Denne finnes online: Klikk på denne lenken
|