Studiehåndbok 2015-2016
   
   
  
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Mia Keinänen )
Tittel
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring
Innledning
Emnet tar for seg ulike sjangere innen bevegelseskulturen i samfunnet og hvilke potensial som finnes i kroppsøvingsfaget mht elevens utvikling og læring. De ulike sjangrene emnet tar for seg fremstår som relativt tydelige kontekster eller praksisfelt i samfunnet og disse representerer både en historie/opprinnelse og en sosial forankring som det er knyttet forventningsstrukturer til. I emnet skal historien, den sosiale forankringen og forventningsstrukturene analyseres og erfares og målet er at studenten skal utvikle en større bevissthet om hva disse kontekstene kan bidra med i arbeidet med å fremme den enkelte elevs utvikling. Studentene skal gjennom emnet utvikle forståelse for hva vi som lærere faktisk formidler til elever i skolen når vi legger vekt på en eller flere av de ulike sjangrene.
Mål

Studenten skal

  • kunne reflektere over kroppsøving som kontekst, hva kroppsøvingsfaget gjør med eleven og hvilke potensial som finnes i kroppsøvingsfaget mht utvikling og læring
  • ha erfaring med, og kunne gjøre rede for ulike sjangere i bevegelseskulturen samt de diskurser, logikker og målsettinger som råder innenfor de ulike sjangrene
  • kunne planlegge, og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i det potensialet de ulike sjangrene representerer
  • kunne diskutere relevansen av de ulike sjangrene sett i lys av eleven, det moderne samfunnet og læreplanverk

 

Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til en veksling mellom teori og praksis med vekt på det siste. Undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Det legges opp til at studentene skal øve seg i å forberede og gjennomføre timer innefor de ulike temaene.  Gruppearbeid, selvstendig arbeid med pensum og studentframlegging i plenum vil bli vektlagt.

Det skal leveres to bidrag fra emnet (et individuelt og et gruppearbeid) som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Pensum

 



Kjernelitteratur

DIGITALT KOMPENDIUM:
Keinänen, M. (Red.). (2015). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2015-2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Lenke til det digitale kompendiet blir lagt i Fronter.

Litteraturlista for det digitale kompendiet, i APA-format:
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv i grundskolen. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 183-189). København: Munksgaard.
Emne: Friluftsliv

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.
Emne: Friluftsliv

Bøje, C. & Eichberg, H. (1994). Idrættens trialektik. I: C. Bøje & H. Eichberg, Idrættens tredje vej: Om idrætten i kulturpolitikken. (s 148-152). Aarhus: Klim.
Emne: Idrett

Dworkin, S. L. & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture. I: S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness. (s. 1-28). NY: New York University Press.
Emne: Fitness

Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag.
Emne: Dans og drama

Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 47-68). Oslo: UniPub.
Emne: Idrett

Rustad, H. (2013). Danseimprovisasjon: Nyskapning eller kreativt gjenbruk? I: H. Rustad, Dans etter egen pipe? (s. 77-93). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo. 
Emne: Dans og drama

Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 203-221). Oslo: UniPub.
Emne: Fitness

Suits, B. (2010). Construction of a definition. I: N. McNamee (ed.), The ethics of sports: A reader. (s. 17-28). Oxon: Routledge.
Emne: Idrett

Sætre, J. H. (2006). Barn og musikkskaping. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 113-151). Oslo: Damm.
Emne: Dans og drama

Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 11-30). Haderslev: CVU Sønderjylland.
Emne: Friluftsliv

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). ?. I: B. Wattshow & M. Brown, A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. (s. 77-97). Clayton, Victoria: Monash University Publishing.
Emne: Frliluftsliv

Wheaton, B. (2004). Mapping the lifestyle sport scape. I: B. Wheaton (Red.), Understanding lifestyle sports: Consumption, identity and difference. (s. 1-28). NY: Routledge.
Emne: Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet

Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 161-179). Oslo: Cappelen Damm.
Emne: Lek

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205), Oslo: Cappelen Damm.
Emne: Lek


UTDRAG FRA BØKER, mer enn 15 % av boka:
Ravn, S. (2005). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Gylling: Narayana Press.
Side 19-28 og 36-61 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Emne: Dans og drama

Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Trondheim: Tapir Forlag
Dette skal leses:
Side 101-120 (Emne: Lek)
Side 143-152 (Emne: Dans og drama)
Side 155-174 (Emne: Fitness)
Side 155-174 (Emne: Friluftsliv)
Side 155-174 (Emne: 
Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet)
Boka finner du til utlån i biblioteket her: 
ORIA

Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag.
Side 13-149 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Emne: Lek


ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken.

By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
Emne: Lek
Denne artikkelen vil bli utdelt.

Cone, T. P.  (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89.
Emne: Dans og drama
Artikkelen finnes online: 
Klikk på denne lenken.
Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.

Mygind, E. (2009). A comparison of childrens: Statements about social relations and teaching in the classroom and in the outdoor environment. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 9(2),151-169.
Emne: Friftsliv
Artikkelen finnes online: 
Klikk på denne lenken.

Suits, B. (1988). Tricky triad: Games, play, and sport. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 1–9.
Emne: Idrett
Artikkelen finnes online: 
Klikk på denne lenken.

Säfvenbom, R., Geldhof, J. B. & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in sport clubs vs. school. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457.
Emne: Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet 
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Aadland, H., Arnesen, T. E. & Nerland, J. E. (2009). Friluftsliv in the Norwegian lower secondary school: Prepared for: Henrik Ibsen: The Birth of "Friluftsliv": A 150 Year International dDialogue Conference Jubilee Celebration. North Troendelag University College, Levanger, Norway. Mountains of Norwegian/ Swedish Border, September 14-19, 2009.
Emne: Friluftsliv
Denne finnes online:
Klikk på denne lenken

 

 


 

Anbefalt litteratur
0
Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no