ARTIKKELSAMLING: Säfvenbom, R. (Red.). (2012). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Lek: Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag. Side 13-149 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-120). Trondheim: Tapir. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 161-179). Oslo: Cappelen Damm. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205), Oslo: Cappelen Damm. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Idrett: Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 47-68). Oslo: UniPub. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Tangen, J. O. (2004). Idrett som sosialt system. I: J. O. Tangen, Hvordan er idrett mulig? Skisse til en idrettssosiologi. (s. 55-132). Kristiansand: Høyskoleforlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Dans og drama: Cone, T. P. (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3). 81-89. Artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Eggen, J. (2008). Labans analyseverktøy. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og Didaktikk. (s.165-173). Trondheim: Tapir Akademiske forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse? Om dans som menneskelig aktivitet . I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-152). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: Pape, S. (Red). Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag. Boka som kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Sætre, J. H. (2006). Barn og musikkskaping. I: Steinsholt, K. og Sommerro, H. (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 113-151). Oslo: Damm. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Østern, T. P. (2006). Dansens uutholdelige letthet: Om improvisasjon som tyngde i dansekunsten. I: Steinsholt, K. og Sommerro, H. (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 189-213). Oslo: Damm. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Fitness: Dworkin, S. L & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture. I: S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness. (s. 1-28). NY: New York University Press. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Green, K. (2010). Aktiv, livsstil, helse og kroppsøving: Utfordringer og begrensninger. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-174). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 203-221). Oslo: UniPub. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Friftsliv: Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv i grundskolen. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 183-189). København: Munksgaard. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Gurholt, K. P. (2010). Eventyrlig pedagogik: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-174). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Mygind, E. (2009). A comparison of childrens: Statements about social relations and teaching in the classroom and in the outdoor environment. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 9(2),151-169 Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 11-30). Haderslev: CVU Sønderjylland. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Wattchow, B. & Brown, M. (2011). ?. I: B. Wattshow & M. Brown, A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. (s. 77-97). Clayton, Victoria: Monash University Publishing. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Aadland, H., Arnesen, T.E. & Nerland, J.E. (2009). Friluftsliv in the Norwegian lower secondary school: Prepared for: Henrik Ibsen: The Birth of "Friluftsliv": A 150 Year International dDialogue Conference Jubilee Celebration. North Troendelag University College, Levanger, Norway. Mountains of Norwegian/ Swedish Border, September 14-19, 2009. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet: Wheaton, B. (2004). Mapping the lifestyle sport scape. I: B. Wheaton (Red.), Understanding lifestyle sports: Consumption, identity and difference. (s. 1-28). NY: Routledge. Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.
Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-174). Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA
Säfvenbom, R. (in progress). If we really would like to see more happy adolescents involved in movement activity. Artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
Säfvenbom, R. (in review). Who collect the benefits of PE? Enjoyment and self-determination in Norwegian PE-classes. Artikkelen finnes i artikkelsamlingen.
|