Studiehåndbok 2014-2015
   
   
  
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Mia Keinänen )
Tittel
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring
Innledning
Emnet tar for seg ulike sjangere innen bevegelseskulturen i samfunnet og hvilke potensial som finnes i kroppsøvingsfaget mht elevens utvikling og læring. De ulike sjangrene emnet tar for seg fremstår som relativt tydelige kontekster eller praksisfelt i samfunnet og disse representerer både en historie/opprinnelse og en sosial forankring som det er knyttet forventningsstrukturer til. I emnet skal historien, den sosiale forankringen og forventningsstrukturene analyseres og erfares og målet er at studenten skal utvikle en større bevissthet om hva disse kontekstene kan bidra med i arbeidet med å fremme den enkelte elevs utvikling. Studentene skal gjennom emnet utvikle forståelse for hva vi som lærere faktisk formidler til elever i skolen når vi legger vekt på en eller flere av de ulike sjangrene.
Mål

Studenten skal

  • kunne reflektere over kroppsøving som kontekst, hva kroppsøvingsfaget gjør med eleven og hvilke potensial som finnes i kroppsøvingsfaget mht utvikling og læring
  • ha erfaring med, og kunne gjøre rede for ulike sjangere i bevegelseskulturen samt de diskurser, logikker og målsettinger som råder innenfor de ulike sjangrene
  • kunne planlegge, og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i det potensialet de ulike sjangrene representerer
  • kunne diskutere relevansen av de ulike sjangrene sett i lys av eleven, det moderne samfunnet og læreplanverk

 

Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til en veksling mellom teori og praksis med vekt på det siste. Undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Det legges opp til at studentene skal øve seg i å forberede og gjennomføre timer innefor de ulike temaene.  Gruppearbeid, selvstendig arbeid med pensum og studentframlegging i plenum vil bli vektlagt.

Det skal leveres to bidrag fra emnet (et individuelt og et gruppearbeid) som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 442) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 Mappevurdering og PPU442 Skriftlig hjemmeeksamen

Kjernelitteratur

ARTIKKELSAMLING:
Säfvenbom, R. (Red.). (2012). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.

Litteraturreferansene som står i artikkelsamlingen er merket med: "... finnes i artikkelsamlingen" og er under her, sammen med resten av pensumlitteraturen.

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
Klikk på denne lenken.

Lek:
Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag.
Side 13-149 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 101-120). Trondheim: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 161-179). Oslo: Cappelen Damm.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205), Oslo: Cappelen Damm.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.


Idrett:

Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 47-68). Oslo: UniPub.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Tangen, J. O. (2004). Idrett som sosialt system. I: J. O. Tangen, Hvordan er idrett mulig? Skisse til en idrettssosiologi. (s. 55-132). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


Dans og drama:

Cone, T. P.  (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3). 81-89.
Artikkelen finnes i artikkelsamlingen.

Eggen, J. (2008). Labans analyseverktøy. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og Didaktikk. (s.165-173). Trondheim: Tapir Akademiske forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse? Om dans som menneskelig aktivitet . I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-152). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: Pape, S. (Red). Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag.
Boka som kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Sætre, J. H. (2006). Barn og musikkskaping. I: Steinsholt, K. og Sommerro, H. (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 113-151). Oslo: Damm.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Østern, T. P. (2006). Dansens uutholdelige letthet: Om improvisasjon som tyngde i dansekunsten. I: Steinsholt, K. og Sommerro, H. (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 189-213). Oslo: Damm.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


Fitness:

Dworkin, S. L & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture. I: S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness. (s. 1-28). NY: New York University Press.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.

Green, K. (2010). Aktiv, livsstil, helse og kroppsøving: Utfordringer og begrensninger. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-174). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
 
Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 203-221). Oslo: UniPub.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


Friftsliv:

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv i grundskolen. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 183-189). København: Munksgaard.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.

Gurholt, K. P.  (2010). Eventyrlig pedagogik: Friluftsliv som dannelsesferd. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-174). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Mygind, E. (2009). A comparison of childrens: Statements about social relations and teaching in the classroom and in the outdoor environment. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 9(2),151-169
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. (s. 11-30). Haderslev: CVU Sønderjylland.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.

Wattchow, B. & Brown, M. (2011). ?. I: B. Wattshow & M. Brown, A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. (s. 77-97). Clayton, Victoria: Monash University Publishing.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.

Aadland, H., Arnesen, T.E. & Nerland, J.E. (2009). Friluftsliv in the Norwegian lower secondary school: Prepared for: Henrik Ibsen: The Birth of "Friluftsliv": A 150 Year International dDialogue Conference Jubilee Celebration. North Troendelag University College, Levanger, Norway. Mountains of Norwegian/ Swedish Border, September 14-19, 2009.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.


Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet:

Wheaton, B. (2004). Mapping the lifestyle sport scape. I: B. Wheaton (Red.), Understanding lifestyle sports: Consumption, identity and difference. (s. 1-28). NY: Routledge.
Kapitlet finnes i artikkelsamlingen.

Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 155-174). Trondheim: Tapir Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du i biblioteket her: ORIA

Säfvenbom, R. (in progress). If we really would like to see more happy adolescents involved in movement activity.
Artikkelen finnes i artikkelsamlingen.

Säfvenbom, R. (in review). Who collect the benefits of PE? Enjoyment and self-determination in Norwegian PE-classes.
Artikkelen finnes i artikkelsamlingen.

 


 

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no