Studiehåndbok 2014-2015
   
   
  
Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Reidar Säfvenbom )
Tittel
Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring
Innledning
Planlegging for elevens utvikling og læring er et sentralt emne i fagdidaktikken. Emnet omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksislæring. Emnet tar for seg planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av undervisning samt vurdering av læringsmiljø og elevens læring. Emnet fokuserer på studentens evne til å analysere og vurdere pedagogisk og fagdidaktisk teori og egne erfaringer fra skolepraksis. I dette emnet relateres kunnskap fra de andre emnene til praktisk lærerarbeid med kroppsøvingsfaget i grunnskolen, og kroppsøving idrettsfag i den videregående skole.
Mål

Studenten skal

  • kunne kritisk vurdere politiske, pedagogiske og fagdidaktiske styringsdokumenter for kroppsøvingsfaget/idrettsfaget i skolen
  • kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre opplæring i kroppsøving/idrettsfag med utgangspunkt i nasjonale læreplaner, og kritisk vurdere valg av mål, innhold, arbeidsmåter og elevenes læringsutbytte
  • kunne tilrettelegge undervisning for alle elever uansett kjønn, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjonsevne
  • kunne anvende tidsaktuelle pedagogiske verktøy og redskaper for å fremme utvikling av eleven og faget
  • kunne redegjøre for tilpasset opplæring og inkludering som utdanningspolitiske og pedagogiske prinsipper, og drøfte hvordan tilpasset opplæring og inkludering kan praktiseres i kroppsøvingsundervisning
  • kunne analysere og drøfte politiske, pedagogiske og faglige føringer for elevvurderingens plass og funksjon i skolen generelt og i kroppsøving/idrettsfag spesielt
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktisk arbeid og framlegg av oppgaver studentene forbereder individuelt og i grupper.

Det skal leveres to bidrag fra emnet (et individuelt og et gruppearbeid) som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene kan velge mellom i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 442) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 Mappevurdering og PPU442 Skriftlig hjemmeeksamen



Pensum

 

 

 


 
 
 


 

Kjernelitteratur
HOVEDBOK:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Göteborg: Multicare Förlag.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA BØKER / VEILEDNINGER:

Annerstedt, C. (2010). Karaktersetting i kroppsøving: Problematisk, urettferdig og neppe likeverdig. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 233-254 ). Oslo: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Berg, G. D. & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
Side 4-68 skal leses:
Samlingen finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Samlingen finnes også online: Klikk på denne lenken.

By, I.-Å. (2010). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet i
videregående opplæring: Vg1, Vg2 og Vg3
(2. utg.). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Denne veiledningen finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Green, K. (2010). Aktiv livsstil, helse og kroppsøving: utfordringer og begrensninger. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 219-232). Oslo: Tapir.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Oslo: Abstrakt forl.
Side 101-131 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2009). Hvilken kunnskap skal skolen formidle? I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) (s. 261-298). Oslo: Tano Aschehoug.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2009). Læreplaner og læreplanteori. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) (s. 191-226). Oslo: Tano Aschehoug.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2009). Mål og målstyring av undervisning. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) (s. 227-260). Oslo: Tano Aschehoug.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:  ORIA

Imsen, G. (2009). Organisering av læring.  I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) (s. 299-344). Oslo: Tano Aschehoug.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Imsen, G. (2009). Planlegging i skolen. I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) (s. 397-420). Oslo: Tano Aschehoug
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:  ORIA

Imsen, G. (2009). Skolens oppgave og funksjon i samfunnet I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) (s. 119-162). Oslo: Tano Aschehoug.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:  ORIA

Imsen, G. (2009). Vurdering av elevenes læring.  I: G. Imsen, Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (4. utg.) (s. 345-376). Oslo: Tano Aschehoug.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Kunnskapsdepartementet. (2006). Kunnskapsløftet. Hentet 14. Mai 2013 fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring/kunnskapsloeftet.html?id=1411
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Whitehead, M. (2010). Physical literacy, physical competence and interaction with the environment. I: M. Whitehead, Physical literacy throughout the lifecourse. (s. 44-55). London: Routledge.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:  ORIA
Boka finnes også online/elektronisk:  Klikk på denne lenken.

Whitehead, M. (2010). The concept of physical literacy. I: M. Whitehead, Physical literacy throughout the lifecourse. (s. 10-20). London: Routledge.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Whitehead, M. (2010). The philosophical underpinning of the concept of physical literacy. I: M. Whitehead, Physical literacy throughout the lifecourse. (s. 21-29). London: Routledge.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

 

ARTIKKELSAMLING:
Säfvenbom, R. (Red.). (2013). Hovedemne 3: Planlegging for elevens utvikling og læring: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
- Om du ikke vil kjøpe artikkelsamlingen, finner du alt i biblioteket til utlån og/eller kopiering.


Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:

Bachke, C.C. (2011). Individuelle opplæringsplaner: Mye brukt, men lite utforsket. Spesialpedagogikk, (10), 4-17.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
ORIA

Eriksen, T. H. (2003). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen og T. A. Sørheim (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (3. utg.).(s. 33-55). Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også i en nyere utgave (5. utg., 2011): ORIA

Flintoff, A. & Scraton, S. (2005). Gender and physical education. I: K. Green & K. Hardman (Eds.), Physical education: Essential issues. (s. 161-180). London: Sage.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk:  Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Flintoff, A., Fitzgerald, H. & Scraton, S. (2008). The challenge of intersectionality: Researching difference in physical education. International Studies in Sociology of Education, 18(3), 73-85.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Flintoff. A. & Fitzgerald, H. (2012). Theorizing difference and (in)equality in physical education, youth sport and health. I: F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Eds.), Equity and difference in physical education, youth sport and health. (s. 11-36). Oxon; Routledge
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
ORIA

Larsson, H. (2007). Skolans rörelseuppdrag. I: H. Larsson & J. Meckback (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar. (s. 36-53). Stockholm: Liber.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:

Larsson, H., Redelius, K. & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 67-81.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Nygren , P. & Skårderud, F. (2008). Mentalisering som sosial kompetanse hos barn og unge. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 197-210). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ogden, T. (2001). Atferdsproblemner blant barn og unge. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (s. 13-46). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ogden, T. (2001). Undervisnings- og læringsledelse. I: T. Ogden, Sosial kompetanse og problematferd i skolen. (s. 123-166). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap. (s. 193-208). Bergen: Fagbokforl.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
 
Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa: Är det frågan? Utbildning & Demokrati,16(2), 37-56.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health: a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society,13(3), 267-283.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken./

Skårderud, F. (2008). Kropp, kompleksitet og kompetanse. I: P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling. (s. 211-219). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Sollesnes, T. (2005). Relasjonelt perspektiv på problematferd. Spesialpedagogikk, 70(3), 4-13.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
ORIA

Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I: Ø.Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 395-430). Oslo: Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


 

 

 

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no