DIGITALT KOMPENDIUM: Säfvenbom, R. (Red.). (2014). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2014-2015. (Digitalt kompendium). NB! Denne elektroniske artikkelsamlingen får studentene tilgang til via Fronter.
Litteraturlista for kompendiet ovenfor: Agans, J.P., Säfvenbom, R., Bowers, E.P. Davis, J. & Lerner, R.M. (2013). Positive movement experiences: Approaching the study of athletic participation, exercise, and leisure activity through relational developmental systems theory and the concept of embodiment. I: J, B. Benson & R. M. Lerner (Eds.), Embodiment and epigenesis: Theoretical and methodological issues in understanding the role of biology within the relational developmental system. (The Advances in Child Development and Behavior. Vol 42). (s. 261-287). Elsevier.
Borge, A. I. H. (2007). Introduksjon. I: A. I. H. Borge (Red.), Resiliens i praksis: Teori og empiri I et norsk perspektiv. (s. 13-27). Oslo: Gyldendal akademisk.
Eccles, S. & Roeser, R.W. (2011). School and community influences on human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 361-434). NY: Psychology Press.
Haugen, R. (2000). Introduksjon. I: R. Haugen (Red), Barn og unges læringsmiljø. Fra enkeltindivid til medlem av et flerkulturelt fellesskap. (s. 17- 50). Oslo: Høyskoleforlaget.
Kvello, Ø. (2008). Transaksjonsmodellen: Mennesker og miljø utvikler hverandre. I: Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. (s. 203-232). Oslo: Gyldendal akademisk.
Lerner, R., Lewin-Bizan, S. & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 19-66 ). New York: Psychology Press.
Lerner, R.M. & Steinberg, L. (2009). The scientific study of adolescent development: Historical and contemporary perspectives. I: R.M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology. (s. 3-15). New York: John Wiley & Sons.
Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I: B. Rogoff, The cultural nature of human development. (s. 3-37). NY: Oxford University Press.
Silbereisen, R. K. & Lerner, R.M. (2007). Approaches to positive Youth development: A view of the issues. I: R.K. Silbereisen & R.M. Lerner (Ed.), Approaches to positive youth development. (s. 3-30). London: Sage.
Sundli, L. (2007). Endringer i syn på skole, læring og kunnskap. I: L. Sundli, Lærer i det senmoderne: Lære- og idébok for lærerstudenter og lærere. (s. 29-61). Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Vansteenkiste, M. Niemiec, C.P. & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and further directions. I: T.C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement. (Advances in motivation and achievement; Vol. 16A). (s. 105-166). Bingley, U.K. : Emerald Group Pub. Ltd. Psychology Press.
I tillegg til det digitale kompendiet skal dette leses:
ARTIKLER: Garn, A.C., McCaughtry, N., Martin, J., Shen, B. & Fahlman, M. (2012). A basic needs theory investigation of adolescents' physical self-concept and global self-esteem. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10(4), 314-328. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. NB! For å åpne de elektroniske artiklenenår du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Haugen, T. & Bulie, M. (2014). Attitudes towards- and motivation for PE: Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2014.892063 Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. NB! For å åpne de elektroniske artiklenenår du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
BØKER: Sigmundson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. Oslo: SEBU Forlag. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Steinsholt, S. (1997). Refleksjon og ettertanke.Trondheim: Tapir Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget. Disse sidene skal leses: 9-51, 114-125, 156-185, 232-274, 497-511, 634-653 og 669- 684. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. (Samfundstænkere). Trondheim: Tapir akademisk forlag. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
|