Studiehåndbok 2014-2015
   
   
  
VIT400 Vitenskapsteori ( 5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeVIT400
EmnenavnVitenskapsteori
Studiepoeng 5 sp
AnsvarligPer Øystein Hansen
TidspunktHøst
Innledning

Emnet gir en innføring i vitenskapsteoretiske problemstillinger knyttet til idrettsforskning. En rekke praktiske eksempler fra idrettsforskning blir brukt. Studentene skal utvikle vitenskapsteoretiske resonnement i forhold til egne idrettsfaglige interesser.

Mål

Studenten skal kunne:

  • gjøre rede for klassiske og aktuelle vitenskapsteoretiske teorier og posisjoner og deres relevans for idrettsforskning generelt og egne forskningsinteresser spesielt
  • reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske utfordringer i idrettsforskning generelt og i egne interesseområder spesielt
Organisering og arbeidsformer

Forelesninger og studentarbeid individuelt og i grupper.
Det understrekes at det er viktig å drøfte aktuelle tema i kollokvier utover den oppsatte undervisningen.
Studentene skal gjennom kurset arbiede med den vitenskapsteoretiske oppgaven som skal leveres ved emnets slutt. 

Vurdering

En individuell oppgave som tar opp vitenskapsteoretiske problem mnyttet til idrettsforskning. Vurderes med gradert karakter A-F.

Format: Maks 2000 ord, 1.5 i linjeavstand.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

ARTIKKELSAMLING:
Loland, S. (Red.). (2013). VIT400: Vitenskapsteori: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole.
Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.

Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor:
De nasjonale forskningsetiske komiteene (u.å.). Forskningsetiske komiteer. Hentet 22. juli 2013 fra: http://www.etikkom.no.
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Disse sidene skal leses:
- Forskningsetisk sjekkliste. Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Naturvitenskap og teknologi: Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Klikk på denne lenken.
- Innføring i forskningsetikk: Medisin og helsefag: Klikk på denne lenken.

Bondevik, H. & Rustad, L. (2006). Feministisk vitenskapskritikk og feministisk vitenskapsteori. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 77-92). Oslo: Universitetsforlaget. kp. 1.5 og 2.3.

Krogh, T. (1996). I. T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter. (s. 76-103). Oslo: Gyldendal.

Loland, S. (2000). Idrett som akademisk fag: Fra grunnlagsproblemer til praktisk politikk. (Rapport). Karlstad: Karlstad Universitet.

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.

Lotherington, A.T. & Markussen, T. (1999). Kritisk kunnskapspraksis: En introduksjon. I: A.T. Lotherington & T- Markussen, Kritisk kunnskapspraksis: Bidrag til feministisk vitenskapsteori. (s. 9-33). Oslo: Spartacus.

Moe, V.F. & Standal, Ø. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V.F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen.

Nielsen, H.B. (1995). Kvinneforskning som et kritisk korrektiv. Kvinneforskning, 19(4), 40-49.

Olsson, H. & Sørensen, S. (2003). Kvalitativ respektive kvantitativ tilnærming. I: H. Olsson & S. Sørensen, Forskningsprosessen: Kvalitative og kvantitative perspektiver. (s. 16-27). Oslo: Gyldendal.

Renson, R. (1989). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. Quest, 41(3), 235-256.

Sørbye, I.K. (1996). Om kjønnsforståelser i medisin: En kritisk betraktning. Kvinneforskning, 20(2), 4-14.


I tillegg til artikkelsamlingen ovenfor, skal dette leses:
Chalmers, A. F. (1995). Hvad er videnskab? En indføring i moderne videnskabsteori. København: Gyldendal.
Kapitel 1-8 og 12 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Føllesdal, Da. & Walløe, L. (2002). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi (7. utg., 2. oppl.). Oslo: Universitetsforl.
Kapitel 3, 4, 5 og 6 skal leses:
Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Tranøy, K E. (1986). Vitenskapen: Samfunnsmakt og livsform. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 5 og 8 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne denne elektroniske utgaven når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

 

 

 

 

Anbefalt litteratur

For naturvitenskapelig orienterte prosjekt:

Fjelland, R. (1999). Innføring i vitenskapsteori. Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finnes online/elektronisk her: ORIA
Biblioteket har ikke papirutgaven av denne boka.


For helsefaglig orienterte prosjekt:

Aadland, E. (2011). "Og eg ser på deg-": Vitenskapsteori i helse- og sosialfag (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


For samfunnsvitenskapelig og humanistisk orienterte prosjekt:

Gilje, N. & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi (3. prøveutg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk:
Klikk på denne lenken.


For idrettsforskning spesielt
:
McNamee, M. (Ed.) (2005). Philosophy and the sciences of exercise, health and sport: Critical perspectives on research methods. London: Routledge.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no