ARTIKKELSAMLING: Loland, S. (Red.). (2013). VIT400: Vitenskapsteori: 2014-2015. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
Litteraturlista for artikkelsamlingen ovenfor: De nasjonale forskningsetiske komiteene (u.å.). Forskningsetiske komiteer. Hentet 22. juli 2013 fra: http://www.etikkom.no. Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken. Disse sidene skal leses: - Forskningsetisk sjekkliste. Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Naturvitenskap og teknologi: Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Klikk på denne lenken. - Innføring i forskningsetikk: Medisin og helsefag: Klikk på denne lenken.
Bondevik, H. & Rustad, L. (2006). Feministisk vitenskapskritikk og feministisk vitenskapsteori. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 77-92). Oslo: Universitetsforlaget. kp. 1.5 og 2.3.
Krogh, T. (1996). I. T. Krog, Historie, forståelse og fortolkning: Innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter. (s. 76-103). Oslo: Gyldendal.
Loland, S. (2000). Idrett som akademisk fag: Fra grunnlagsproblemer til praktisk politikk. (Rapport). Karlstad: Karlstad Universitet.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Lotherington, A.T. & Markussen, T. (1999). Kritisk kunnskapspraksis: En introduksjon. I: A.T. Lotherington & T- Markussen, Kritisk kunnskapspraksis: Bidrag til feministisk vitenskapsteori. (s. 9-33). Oslo: Spartacus.
Moe, V.F. & Standal, Ø. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V.F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer: En begrunnelse og en oversikt. (s. 162-179). Oslo: Cappelen.
Nielsen, H.B. (1995). Kvinneforskning som et kritisk korrektiv. Kvinneforskning, 19(4), 40-49.
Olsson, H. & Sørensen, S. (2003). Kvalitativ respektive kvantitativ tilnærming. I: H. Olsson & S. Sørensen, Forskningsprosessen: Kvalitative og kvantitative perspektiver. (s. 16-27). Oslo: Gyldendal.
Renson, R. (1989). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. Quest, 41(3), 235-256.
Sørbye, I.K. (1996). Om kjønnsforståelser i medisin: En kritisk betraktning. Kvinneforskning, 20(2), 4-14.
I tillegg til artikkelsamlingen ovenfor, skal dette leses: Chalmers, A. F. (1995). Hvad er videnskab? En indføring i moderne videnskabsteori. København: Gyldendal. Kapitel 1-8 og 12 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Føllesdal, Da. & Walløe, L. (2002). Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi (7. utg., 2. oppl.). Oslo: Universitetsforl. Kapitel 3, 4, 5 og 6 skal leses: Boka kapitlene står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Tranøy, K E. (1986). Vitenskapen: Samfunnsmakt og livsform. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5 og 8 skal leses: Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken. NB! For å åpne denne elektroniske utgaven når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
|