DELEMNE I:
Bevegelse og erfaring (5stp) Delemneansvarlig: Gro Rugseth
Johansen, A. (2003). Samtalens tynne tråd: Skriveerfaringer. Oslo: Spartacus. Side 33-103 skal leses: Boka finner du til utlån i biblitoeket her: ORIA
Schriver, Billigsten, N. (2011). Bevægelse i natur: Naturlig bevægelse. I: L.E. Knudsen Damgaard, Knudsen, A. Sillesen, Varning, D. Poulsen & M. Schmidt, Kroppen i læringsrum. (Unge Pædogers serie B nr 108). (s. 95-106). København: Forlaget UP – Unge Pædagoger. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.
Thing, Friis, L (2011). Teknik eller tillid? Om følelsernes relevans for krop og læring i klinikken. I: L.E. Knudsen Damgaard, A. Sillesen, Varning, D. Poulsen & M. Schmidt, Kroppen i læringsrum. (Unge Pædogers serie B nr 108). (s. 107-122). København: Forlaget UP – Unge Pædagoger. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.
Winther, H. (2011). Den personlige professionalitet er i din krop: Om bevægelsespsykologi. I: L.E Knudsen Damgaard, A. Sillesen, Varning, D. Poulsen & M. Schmidt, Kroppen i læringsrum. (s. 83-94). (Unge Pædogers serie B nr 108). København: Forlaget UP – Unge Pædagoger. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.
DELEMEN II: Delemneansvarlig: Jorunn Spord-Biorgen
Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning (10 stp):
Illeris, K. (2012). Læring. Oslo: Gyldendal akademisk. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Perspektiver på læring og utvikling: Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Education Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5-31. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Bourdieu, P. & Wacquant, L.J.D. (1993). Innledning. I: P. Bourdieu & L.J.D. Wacquant, Den kritiske ettertanke: Grunnlag for samfunnsanalyse. (s. 22-52). Oslo: Det Norske Samlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Boka finnes også online/elektronisk: ORIA
Dale, E.L. (2001). John Dewey og reformpedagogikk. I: E.L. Dale, Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 231-258). Oslo: Ad Notam Gyldendal. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Dysthe, O. (2001). Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring. I. O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring. (s. 33-72 ). Oslo: Abstrakt Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Dysthe, O. & Igland, M.-A. (2001). Vygotskij og sosiokulturell teori. I: O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring. (s. 73-90 ). Oslo: Abstrakt Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Eisner, E. W. (2001). Pedagogikk-kritikk. I: E.L. Dale (Red.), Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 205-230). Oslo: Gyldendal akademsike. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
López-Pastor, V.M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A. & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: A review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. Artikkelen finneS online: Klikk på denne lenken NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Prøitz, T. S. (2010). Learning outcomes: What are they? Who defines them? When and where are they defined? Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 22(2), 119-137. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken. NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Redelius, K. & Hay, P. J. (2011). Student views on criterion-referenced assessment and grading in Swedish physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 211-225. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Strand, T. (2007). The discipline of education in a world of change. Nordisk Pedagogik, 27(3), 265-276. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Vaage, S. (2001). Perspektivtaking, rekonstruksjon av erfaring og kreative læreprosessar: George Herbert Mead og John Dewey om læring. I: O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring. (s. 129-150). Oslo: Abstrakt Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Sosialisering og oppvekst: Krange, O. & Øia, T. (2005). Individet og det moderne. I: O. Krange & T. Øia, Den nye moderniteten: Ungdom, individualisering og mening. (s. 39-92). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Nielsen, H.B. (2009). Tid og utvikling. I: H. B. Nielsen, Skoletid: Jenter og gutter fra 1. til 10. klasse. (s. 289-320). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Uprichard, E. (2008). Children as beings and becomings: Children, childhood, and temporality. Children and Society, 22(4), 303-313. Biblioteket har ikke denne. Biblioteket kan bestille artikkelen gratis for deg. Send inn din bestilling herfra: ORIA
Danning: Korsgaard, O. & Løvlie, L. (2003). Introduksjon. I: R. Slagstad, O. Korsgaard & L. Løvlie, Dannelsens forvandlinger. (s. 9-36). Oslo: Pax Forlag. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Løvlie, L.( 1990). Den estetiske erfaring. Nordisk Pedagogik, 10(1-2), 1-18. Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave. Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen. Bestill herfra: ORIA
DELEMNE III: Delemneansvarlig: Jorunn Spord-Borgen
Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp): Haug, P. (2013). Profesjon og metodikk: Om «Pedagogikk og elevkunnskap» I grunnskulelærarutdanninga. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 67-79). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni: Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk Pedagogik, 2(95), 88-96. Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave. Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen. Bestill herfra: ORIA
Løvlie, L. (2009). Dannelse og profesjon. I: Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre: Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning. (s. 28-38). Hentet 5. juni 2013 fra: http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken
Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 44-54). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Smeby, J.C. (2013). Profesjon og ekspertise. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 17-26). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Strand, T. & Huggler, J. (2011). Educating the global village: Editorial. Nordic Studies in Education, 31(2), 69-75. Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27, 1029-1038. Artikkelen finner du online her: Klikk på denne lenken.
Ressurser: Barne- og likestillingsdepartementet (1989). FNs konvensjon om barns rettigheter: Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989: Ratifisert av Norge 8. januar 1991. Hentet 31. mai 2013 fra: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/red/2000/0047/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.
Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Oslo: Departementet. Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Lee, N. (2001). Tittel på kapittel? I: N. Lee, Childhood and society: Growing up in an age of uncertainty. (Issues in Society). (s. ?- ?). Buckingham: Open University Press. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Lorentzen, H. & Helland, H. (2013). Profesjonene og det sivile samfunn: Idrettsfeltet som eksempel. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 144-161). Oslo: Universitetsforlaget. Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
NOU 2003: 16 (2003). I første rekke: Forsterket kvalitet i grunnopplæringen for alle. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
NOU 2009: 18 (2009). Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Boka finner du til utlån i biblioteket her: Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
OECD (2012). Education at a Glance 2012. Hentet 27. mai 2013 fra: http://www.oecd.org/education/eag2012.htm Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.
Prøitz, T.S. & Borgen, J.S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige? Bedre Skole, nr. 1. Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Qvortrup, J. (1999). Childhood and societal macrostructures. I: J. Qvotrup, Child and youth culture. Working paper 9. (s. 3-22). Odense: Odense University. Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.
Qvortrup, J. (1999). Childhood exclusion by default. I: J. Qvotrup, Child and youth culture. Working paper 9. (s. 23-29). Odense: Odense University. Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.
St.meld, nr 30 (2003-2004). Kultur for læring. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Boka finner du til utlån i biblioteket her: Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 44 (2008-2009). Utdanningslinja. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Boka finner du til utlån i biblioteket her: Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Boka finner du til utlån i biblioteket her: Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 22 (2010-2011). Motivasjon - mestring - muligheter: Ungdomstrinnet. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Boka finner du til utlån i biblioteket her: Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 26 (2011-2012). Den norske idrettsmodellen. Oslo: Kulturdepartementet. Boka finner du til utlån i biblioteket her: Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
St.meld. nr 13 (2011-2012). Utdanning for velferd: Samspill i praksis. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Sveen, H. H. (2012). De berettigede barna. Samtiden, 1, 114-122. Artikkelen finnes online:Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære - felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 27. mai 2013 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR1-01/Hele/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv - valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 27. mai 2013 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR7-01/Hele/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet (2012). Læreplan i kroppsøving: Fastsett som forskrift av Kunnskapsdepartementet 13. juni 2012: Gjeld frå 01.08.2012. Hentet 27. mai 2013 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Hele/ Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
Østerholt, K. & Haaland-Johansen, L. (2008). Evidens, forskning og logopedisk praksis. Norsk logopedlag. Hentet 9. april 2012 fra: http://www.norsklogopedlag.no/tidsskriftet/utgaver/logopeden-2-08/evidens-forskning Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.
|