Studiehåndbok 2014-2015
   
   
  
MA430 Pedagogiske grunnlagsproblemer (20) 
Faktaboks
EmnekodeMA430
EmnenavnPedagogiske grunnlagsproblemer
Studiepoeng20
AnsvarligJorunn Spord Borgen
TidspunktHøst
Innledning

Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer og forbereder studentene for selvstendig og vitenskapelig arbeid med problemer og oppgaver innenfor kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Emnet består av tre deleemner; Bevegelse og erfaring (5stp), oppvekst, sosialisering, utvikling og læring (10stp), undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5stp).

Bevegelse er grunnleggende i menneskets utforsking av seg selv og verden. Gjennom ulike bevegelseserfaringer, via teoretisk tilnærming og arbeid med tekster skal studentene utvikle forståelse for hva bevegelse som meningsskaping og læring innebærer. I møtet med teori og forskningslitteratur tematiseres hvordan mennesker utvikler seg og lærer, og hvordan oppvekst og sosialisering, oppdragelse og danning foregår i gjensidige prosesser mellom mennesker og samfunn/omgivelser.

Emnet tar videre opp tema og problemstillinger som er sentrale for pedagogiske praksiser i ulike bevegelses- og læringskontekster, og gir oversikt over sentrale teorier om profesjonsutøvelse og profesjonskulturer innen kroppsøving, friluftsliv, fritid, funksjonshemming og annerledeshet. Det legges vekt på at studentene skal tilegne seg et repertoar av perspektiver og kunne forstå hvordan disse brukes og virker for den enkelte og i institusjoner/organisasjoner. Sentrale fenomener belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.

Mål

Kunnskaper:
Studentene skal utvikle teoretisk kunnskap om bevegelsers kvaliteter og potensialer for personlig innsikt, meningsskaping og læring i alle livsfaser.
Studentene skal få innsikt i betydningen av teorier for forståelsen av menneskers utvikling, læring og dannelse.
Studentene skal ha kunnskap om profesjonsutøvelse, profesjonskulturer og fag- og kunnskapsutvikling.

Ferdigheter:
Studentene skal kunne arbeide med bevegelseserfaringer på en vitenskapelig relevant måte. Studentene skal med utgangspunkt i case kunne beskrive og gjøre teoretiske analyser av lærings- og sosialiseringssituasjoner ut fra relevante teorier som det blir arbeidet med i emnet.
Studentene skal settes i stand til å analysere og reflektere over relasjonelle og kontekstuelle forhold og egen forforståelse i pedagogiske praksiser.

Generell kompetanse:
Studentene kan argumentere for og diskutere ulike betydninger bevegelse og erfaring kan ha for den enkeltes meningsskaping og læring. 
Studentene kan gjøre rede for og diskutere teoriers potensialer for å forstå læring og utvikling i relasjon til sosialisering og oppvekst.

Studentene kan gjøre rede for og diskutere sentrale problemstillinger som gjelder forholdet mellom profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse, og vilkårene for samarbeid mellom ulike profesjoner.
Studentene skal bruke, analysere, evaluere og presentere relevant litteratur i emnet.

Organisering og arbeidsformer
Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid og masterseminar. Studentene skal delta aktivt i studiet og i masterseminarene.
Vurdering

Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle egne tekster. Tekstene inngår i en mappe som består av seks arbeider innenfor emnet. Mappen vurderes til bestått/ikke bestått.

I tillegg er det avsluttende eksamen for emnet i form av individuell innlevering av essay på 6000 ord utenom litteraturliste. Gradert karakter.

Kjernelitteratur

DELEMNE I:

Bevegelse og erfaring (5stp)
Delemneansvarlig:
Gro Rugseth

Johansen, A. (2003). Samtalens tynne tråd: Skriveerfaringer. Oslo: Spartacus.
Side 33-103 skal leses:
Boka finner du til utlån i biblitoeket her: ORIA

Schriver, Billigsten, N. (2011). Bevægelse i natur: Naturlig bevægelse. I: L.E. Knudsen Damgaard, Knudsen, A.  Sillesen, Varning, D. Poulsen & M. Schmidt, Kroppen i læringsrum. (Unge Pædogers serie B nr 108). (s. 95-106). København: Forlaget UP – Unge Pædagoger.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.

Thing, Friis, L (2011). Teknik eller tillid? Om følelsernes relevans for krop og læring i klinikken. I: L.E. Knudsen Damgaard, A. Sillesen, Varning, D. Poulsen & M. Schmidt, Kroppen i læringsrum. (Unge Pædogers serie B nr 108). (s. 107-122). København: Forlaget UP – Unge Pædagoger.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA.

Winther, H. (2011). Den personlige professionalitet er i din krop: Om bevægelsespsykologi. I: L.E Knudsen Damgaard, A. Sillesen, Varning, D. Poulsen & M. Schmidt, Kroppen i læringsrum. (s. 83-94). (Unge Pædogers serie B nr 108). København: Forlaget UP – Unge Pædagoger.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA.

 

DELEMEN II:
Delemneansvarlig
: Jorunn Spord-Biorgen

Oppvekst, sosialisering, utvikling, læring og danning (10 stp):


Illeris, K. (2012). Læring. Oslo: Gyldendal akademisk.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Perspektiver på læring og utvikling:
Black, P. & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Education Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5-31.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bourdieu, P. & Wacquant, L.J.D. (1993). Innledning. I: P. Bourdieu & L.J.D. Wacquant, Den kritiske ettertanke: Grunnlag for samfunnsanalyse. (s. 22-52). Oslo: Det Norske Samlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Boka finnes også online/elektronisk: ORIA

Dale, E.L. (2001). John Dewey og reformpedagogikk. I: E.L. Dale, Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 231-258). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Dysthe, O. (2001). Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring. I. O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring. (s. 33-72 ). Oslo: Abstrakt Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Dysthe, O. & Igland, M.-A. (2001). Vygotskij og sosiokulturell teori. I: O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring. (s. 73-90 ). Oslo: Abstrakt Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Eisner, E. W. (2001). Pedagogikk-kritikk. I: E.L. Dale (Red.), Om utdanning: Klassiske tekster. (s. 205-230). Oslo: Gyldendal akademsike.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

López-Pastor, V.M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A. & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: A review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76.
Artikkelen finneS online: Klikk på denne lenken
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Prøitz, T. S. (2010). Learning outcomes: What are they? Who defines them? When and where are they defined? Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 22(2), 119-137.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Redelius, K. & Hay, P. J. (2011). Student views on criterion-referenced assessment and grading in Swedish physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(2), 211-225.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Strand, T. (2007). The discipline of education in a world of change. Nordisk Pedagogik, 27(3), 265-276.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Vaage, S. (2001). Perspektivtaking, rekonstruksjon av erfaring og kreative læreprosessar: George Herbert Mead og John Dewey om læring. I: O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring. (s. 129-150). Oslo: Abstrakt Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Sosialisering og oppvekst:        
Krange, O. & Øia, T. (2005). Individet og det moderne. I: O. Krange & T. Øia, Den nye moderniteten: Ungdom, individualisering og mening. (s. 39-92). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Nielsen, H.B. (2009). Tid og utvikling. I: H. B. Nielsen, Skoletid: Jenter og gutter fra 1. til 10. klasse. (s. 289-320). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her:
ORIA

Uprichard, E. (2008). Children as beings and becomings: Children, childhood, and temporality. Children and Society, 22(4), 303-313.
Biblioteket har ikke denne.
Biblioteket kan bestille artikkelen gratis for deg.
Send inn din bestilling herfra:
ORIA

Danning:
Korsgaard, O. & Løvlie, L. (2003). Introduksjon. I: R. Slagstad, O. Korsgaard & L. Løvlie, Dannelsens forvandlinger. (s. 9-36). Oslo: Pax Forlag.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
 
Løvlie, L.( 1990). Den estetiske erfaring. Nordisk Pedagogik, 10(1-2), 1-18.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
ORIA


DELEMNE III:
Delemneansvarlig:
Jorunn Spord-Borgen

Undervisning, veiledning og kommunikasjon i pedagogiske praksiser (5 stp):
Haug, P. (2013). Profesjon og metodikk: Om «Pedagogikk og elevkunnskap» I grunnskulelærarutdanninga. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 67-79).  Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni: Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk Pedagogik, 2(95), 88-96.
Biblioteket har dette tidsskriftet i papirutgave.
Du kan bestille opp tidsskriftet for å lese/ta kopi av artikkelen.
Bestill herfra:
ORIA

Løvlie, L. (2009). Dannelse og profesjon. I: Kunnskap og dannelse foran et nytt århundre: Innstilling fra Dannelsesutvalget for høyere utdanning. (s. 28-38). Hentet 5. juni 2013 fra:
http://www.uib.no/filearchive/innstilling-dannelsesutvalget.pdf
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken

Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: Mekanismer for ansvarliggjøring. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 44-54).  Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Smeby, J.C. (2013). Profesjon og ekspertise. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 17-26).  Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Strand, T. & Huggler, J. (2011). Educating the global village: Editorial. Nordic Studies in Education, 31(2), 69-75.
Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion. Teaching and Teacher Education, 27, 1029-1038.
Artikkelen finner du online her: Klikk på denne lenken.


Ressurser:

Barne- og likestillingsdepartementet (1989). FNs konvensjon om barns rettigheter: Vedtatt av De forente nasjoner 20. november 1989: Ratifisert av Norge 8. januar 1991. Hentet 31. mai 2013 fra: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/red/2000/0047/ddd/pdfv/178931-fns_barnekonvensjon.pdf
Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Kunnskapsdepartementet (2006). Kunnskapsløftet. Oslo: Departementet.
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Lee, N. (2001). Tittel på kapittel? I: N. Lee, Childhood and society: Growing up in an age of uncertainty. (Issues in Society). (s. ?- ?). Buckingham: Open University Press.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Lorentzen, H. & Helland, H. (2013). Profesjonene og det sivile samfunn: Idrettsfeltet som eksempel. I: A. Molander & J.C. Smeby (Red.), Profesjonsstudier, 2. (s. 144-161). Oslo: Universitetsforlaget.
Boka kapitlet står i, finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

NOU 2003: 16 (2003). I første rekke: Forsterket kvalitet i grunnopplæringen for alle. Oslo: Statens forvaltningstjeneste.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

NOU 2009: 18 (2009). Rett til læring. Oslo: Statens forvaltningstjeneste.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

OECD (2012). Education at a Glance 2012. Hentet 27. mai 2013 fra:
http://www.oecd.org/education/eag2012.htm
Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.

Prøitz, T.S. & Borgen, J.S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering - på grensen av det mulige? Bedre Skole, nr. 1.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Qvortrup, J. (1999). Childhood and societal macrostructures. I: J. Qvotrup, Child and youth culture. Working paper 9. (s. 3-22). Odense: Odense University.
Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.

Qvortrup, J. (1999). Childhood exclusion by default. I: J. Qvotrup, Child and youth culture. Working paper 9. (s. 23-29). Odense: Odense University.
Kapitlet finnes online her: Klikk på denne lenken.

St.meld, nr 30 (2003-2004). Kultur for læring. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken

St.meld. nr 44 (2008-2009). Utdanningslinja. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 18 (2010-2011). Læring og fellesskap: Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 22 (2010-2011). Motivasjon - mestring - muligheter: Ungdomstrinnet. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 26 (2011-2012). Den norske idrettsmodellen. Oslo: Kulturdepartementet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her:
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

St.meld. nr 13 (2011-2012). Utdanning for velferd: Samspill i praksis. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA
Denne finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Sveen, H. H. (2012). De berettigede barna. Samtiden, 1, 114-122.
Artikkelen finnes online:Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i aktivitetslære - felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 27. mai 2013 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR1-01/Hele/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2006). Læreplan i friluftsliv - valgfrie programfag i utdanningsprogram for idrettsfag: Gjelder fra 01.08.2006. Hentet 27. mai 2013 fra: http://www.udir.no/kl06/IDR7-01/Hele/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet (2012). Læreplan i kroppsøving: Fastsett som forskrift av Kunnskapsdepartementet 13. juni 2012: Gjeld frå 01.08.2012. Hentet 27. mai 2013 fra: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Hele/
Denne finnes online/elektronisk: Klikk på denne lenken.

Østerholt, K. & Haaland-Johansen, L. (2008). Evidens, forskning og logopedisk praksis. Norsk logopedlag. Hentet 9. april 2012 fra: http://www.norsklogopedlag.no/tidsskriftet/utgaver/logopeden-2-08/evidens-forskning
Denne finnes online/elektronisk her: Klikk på denne lenken.









Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no