Studiehåndbok 2014-2015
   
   
  
MET405 Kvalitativ forskning (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMET405
EmnenavnKvalitativ forskning
Studiepoeng5 sp
AnsvarligGunn Engelsrud
TidspunktVår
Innledning

Emnet omfatter kunnskap om og øvelse i prosesser i planlegging, gjennomføring, analyse og tekstutvikling i forskning basert på materiale fra feltarbeid/observasjon, kvalitative intervjuer, ulike dokumenter/tekster/bilder etc.

Mål

Studenten skal:

  • kunne utføre masteroppgave ved bruk av kvalitative forskningsmetoder 
  • kunne arbeide med forholdet mellom problemstillinger, materialproduksjon, analyse og tekstutvikling
  • forstå sammenhenger mellom vitenskapsteori(er) og metode(r) og etiske spørsmål
  • ha forståelse for ulike forskerroller
Organisering og arbeidsformer

Undervisningsmetodene varierer avhengig av temaene som tas opp. Særlig vil en kombinasjon av forelesning og gruppearbeid bli brukt. Studentene skal arbeide med dataproduskjon og analyse av materiale, samt valg og bruk av teori.

Arbeidskrav
Studentene skal levere spørsmål i forkant av undervisning, samt levere mindre oppgaver underveis i emnet. Alle arbeidsoppgavene må være gjennomført og godkjent for at studentene skal kunne ta ekseamen.

Vurdering

Individuell skriftlig oppgave med gradert karakter A-F. Oppgaven skal være på maks 2000 ord med 1.5 i linjeavstand. Oppgaveteksten gis av emneansvarlig.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus

Kjernelitteratur

Engelsrud, G. (2005). The lived body as experience and perspective: Methodological challenges. Qualitative Research, 5(3), 267-284.
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Markula, P. & Michael, S. (2011). Qualitative research for physical culture. New York: Palgrave Macmillan.
Boka finner du i biblioteket til utlån her: ORIA

Neumann, C.B. & Neumann, I. (2012). Forskeren i forskningsprosessen: En metodebok om situering. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Skjervheim, H. (1996). Deltakar og tilskodar. I: H. Skjervheim, Deltakar og tilskodar og andre essays. (Idé & tanke). (s. 71-87). Oslo: Aschehoug.
Boka finnes gratis tilgjengelig online, her: Klikk på denne lenken.
Biblioteket har ikke papir-utgaven av boka.

Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no