| Emnekode | MET430 | Emnenavn | Spesiell metode - prosjektplan | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Fiona Dowling | Tidspunkt | Vår |
|
|
|
|
| Emnet skal gi kunnskap om hvordan en prosjektplan skal utformes. Basert på kunnskap fra vitenskapsteori, vitenskapelig metode og relevant faglitteratur skal studentene arbeide med å konkretisere sitt eget masterprosjekt. Studentene skal gjennom emnet utvikle en forståelse for hvordan ulike forskningsmetoder er egnet for å besvare ulike problemstillinger. Det legges vekt på aktivt studentengasjement ved at studentene presenterer egen prosjektplan og gir tilbakemelding på andres. |
|
|
| Studentene skal:
- kunne begrunne og formulere avgrensede problemstillinger for et forskningsprosjekt basert på et relevant teoretisk rammeverk
- ha kunnskap om ulike typer forskningsspørsmål og de metodiske overveielser og valg som følger
- kunne bygge opp en vitenskapelig tekst med indre konsistens mellom problemstilling, teori, metodevalg og analysemåter
- kritisk kunne vurdere og diskutere metodevalg og analysemåter i eget og andres masterprosjekter
- utvikle en høy etisk bevissthet omkring sitt eget og andres forskningsprosjekter
|
|
|
|
| Undervisningen foregår som forelesninger, arbeid i grupper, studentpresentasjoner og selvstudium. Studentaktive læringsformer og studentmedvirkning er sentralt. |
|
|
|
| Arbeidskrav For å få godkjent emnet kreves aktiv deltagelse, herunder presentasjon av egen prosjektplan samt drøfting av metodiske og forskningsetiske utfordringer i tilknytning til sitt eget og medstudenters mastergradsprosjekter.
Prosjektplan Prosjektplanen skal ha maks 7000 ord med linjeavstand 1.5 eksklusive tittelside, innholdsfortegnelse og referanseliste. Vurderes til bestått / ikke bestått. |
|
|
|
| Everett, L.E. & Furseth, I. (2012). Masteroppgaven: Hvordan begynne - og fullføre. Oslo: Universitetsforlaget. Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA |
|
|