|
| | | | | Emnekode | 1BA113 | Emnenavn | Treningslære | Studiepoeng | 13 sp | Ansvarlig | Asbjørn Gjerset | Tidspunkt | Høst og vår |
|
| | |
| Treningslære skal belyse de endringer som finner sted i yteevne og bevegelsesatferd som følge av systematisk påvirkning ved anvendelse av grunnleggende treningsprinsipper og treningsmetoder.
Fagområdet treningslære er å betrakte som et syntesefag, i den forstand at de problemområder/temaer som fokuseres blir belyst med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver, så som biomekanikk, anatomi, idrettsfysiologi og idrettspsykologi.
|
| |
| Studentene skal: - Kunne gjøre rede for treningslæren sin egenart, plass og funksjon.
- Kunne gjøre rede for begrepene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
- Forstå hvordan fysiologiske mekanismer gjør kroppen i stand til å skape kraft og styre kraft og bevegelse.
- Forstå psykologiske forhold av betydning for prestasjonsutvikling, mestring og opplevelse av trivsel.
- Forstå sammenhengen mellom fysiologiske og psykologiske egenskaper og yteevne.
- Forstå hvordan trening påvirker kroppen slik at fysisk og psykisk yteevne påvirkes.
- Kunne gjøre rede for treningsprinsippene belastning og tilpasning, variasjon, progresjon, kontroll, helhetlig stimulering, individuell tilpasning og spesifisitet.
- Kunne forstå grunnleggende prinsipper og metoder for generell trening av utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og teknikk.
- Ha prøvd ut, og kjenne til gode og sentrale treningsøvelser som brukes for å påvirke de fysiske- og koordinative egenskapene.
|
| | |
| Emnet gjennomføres i blokker der de ulike temaene avsluttes i løpet av en bestemt tid. Undervisningen vil foregå som fellesundervisning, klasseundervisning, gruppearbeid med veiledning og egenstudier der studentene skal arbeide med oppgaver i gruppe og som individuelt arbeid. Utvalgte oppgaver legges frem for de andre studentene. |
| | |
| - 2 skriftlige eksamener á 3 timer i siste del av høst- og vårsemesteret. Ingen hjelpemidler. Gradert karakter.
- Mappevurdering:
- Mappen består av fem arbeidshefter med skriftlig presentasjon, hvorav ett arbeid er individuelt og fire er gruppearbeider (3-5 studenter per gruppe). Mappen skal vurderes til bestått/ikke bestått. - Vurdering på gruppearbeidene kan for den enkelte student justeres til bestått/ikke bestått. Dette gjøres etter samråd med studentene i berørte grupper. Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Fronter vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.
|
| | |
| Dahl, H. A. (2005). Klar ferdig gå! Grunnbok i aktivitetsfysiologi. Oslo: Cappelen akademiske. Boka finner du her: BIBSYS Ask Enoksen, E., Gjerset, A., Tønnessen, E. & Hofstad, H. (Red.). (2003). Din personlige trener: Mer enn 400 øvelser: Øvelser for alle: Styrketrening, spensttrening, hurtighetstrening, bevegelighetstrening [DVD-plate]. Digitalvideo Sport. DVD-en finner du her: BIBSYS Ask Gjerset, A. (Red.). (1992). Idrettens treningslære. Oslo: Universitetsforl. Disse siden skal leses: 10-18, 48-76, 83-309. (Side133-138 og 165-170 forventes bare kjent i grove trekk). Boka finner du her: BIBSYS Ask
Norges idrettsforbund og olympiske komité (2007). Idrettens barnerettigheter: Bestemmelser om barneidrett: behandlet på Idrettstinget 11.-13. mai 2007: Vedtatte endringer innarbeidet og godkjent av Idrettstinget 28. august 2007. Oslo: Norges idrettsforbund og olympiske komité. "Boka" finner du her: BIBSYS Ask Denne finnes også gratis tilgjengelig på nettet. Klikk på denne lenken. Sigmundsson, H. & Haga, M. (Red.). (2004). Motorikk og samfunn: En samfunnsvitenskapelig tilnærming til motorisk atferd. Oslo: Sebu forl. Side 23-64 og s. 113-124 skal leses: Boka finner du her: BIBSYS Ask Weinberg, R. S. & Gould, D. (2007). Foundations of sport and exercise psycholog (4th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics. Kapittel 4 og 11-16 skal leses. Boka finner du her: BIBSYS Ask
|
| | |
| Schmidt, R. A. & Wrisberg, R. A. (2004). Motor learning and performance (3rd ed.) Champaign, Ill.: Human Kinetics. Side 123-147, 231-255 og s. 255-287 anbefales lest: Boka finner du her: BIBSYS Ask Weinberg, R. S. & Gould, D. (2007). Foundations of sport and exercise psycholog (4th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics. Side 47-91 anbefales lest: Boka finner du her: BIBSYS Ask Stelter, R. (Red.) (2002). Coaching: Læring og udvikling. (Erhvervspsykologiserien). København: Psykologisk forlag. Side 21-45 og 69-85 anbefales lest: Boka finner du her: BIBSYS Ask Schibye, B. & Klausen, K. (2005). Cellen. I: B. Schibye & K. Klausen, Menneskets fysiologi: Hvile og arbejde (2. udg.). (s. 17-38). København: FADL's Forlag. Boka kapitlet står i, finner du her: BIBSYS Ask |
| |
|
|
|