Litteraturlista er fra 2009/2010. Ikke innlevert ny pr. 1. sept. 2010. Idrettshistorie: Goksøyr, M. (2008). Historien om norsk idrett. Oslo: Abstrakt. Boka finner du her: BIBSYS Ask
Idrettsfilosofi: Birch, J. (Red.). (2009). Idrett og samfunn: 1BA 122: 2009-2010. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.. Litteraturlista for artikkelsamlingen/kompendiet ovenfor: Breivik, G. (1992). Dyp lek: Et filosofisk helhetssyn på idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Breivik, G. (1992). Hvorfor klatrer du ikke lenger? Om menneskesyn, idrett og bevegelse. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Burrows, L. (2004). Deveoping athletes. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sports coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 82-89). London: Routledge.
Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2004). Coaching methods. I: T. Cassidy, R. Jones & P. Potrac, Understanding sports coaching: The social, cultural and pedagogical foundations of coaching practice. (s. 26-37). London: Routledge.
Engström, L.-M. (2002). Idrottspedagogik. I: L.-M. Engström & K. Redelius (Red.), Pedagogiska perspektiv på idrott. (s. 15-26). Stockholm: HLS Förlag.
Engström. L.-M. (2008). Who is physically active? Cultural capital and sports participation from adolescence to middle age: A 38-year follow up study. Physical Education and Sport Pedagogy, 13, 319-343.
Fasting, K. & Sisjord, M. K. (2000). Kjønn og idrett. I: G. Imsen (Red.), Kjønn og likestilling i grunnskolen. (s. 123-135). Oslo: Gyldendal.
Ingebrigtsen, J. E. (1998). Barn og idrett. I: E. M. Skaalvik & Ø. Kvello (Red.), Barn og miljø. (s. 193-215). Oslo: Tano Aschehoug.
Jackson, F. (1997). What Mary didn't know. I: N. Block, O. Flanagan & G. Güzeldere (Eds.), The nature of consciousness: Philosophical debates. (s. 567-570). Cambridge, Mass.: MIT Press.
Larsen, A. K. (2000). Flerkulturell forståelse. I: R. Haugen & A. K. Larsen (Red.), Barn og unges læringsmiljø. (s. 441-455). Kristiansand: Høyskoleforl.
Lesjø, J. H. (2008). Sosial ulikhet: Klasse, status, etnisitet. I: J. H. Lesjø, Idrettssosiologi: Sportens ekspansjon i det moderne samfunn. (s. ?-?). Oslo: Abstrakt.
Loland, S. (1989). Kroppen: Fengsel eller frigjøring: Synet på mennesket, kroppen og idretten i idéhistorisk perspektiv. I: Norsk idrettshistorisk årbok 1989. (s. 104-139). Oslo: Foreningen.
Loland, S. (1992). Et verdigrunnlag for idrett. Oslo: Norges idrettshøgskole.
Muschinsky, L. J. (2000). Pedagogik som ämne: Vad ska man med det till? Praktiserad vetenskap och vetenskapliggjord praktik. I: J. Bjerg (Red.), Pedagogik: En grunnbok. idrott. (s. 53-77?). Stockholm: Liber.
Norges idrettsforbund og olympiske komité (2002). Idrett og mosjon i og utenfor norsk idrett. I: Norges idrettsforbund og olympiske komité, Tilstandsrapport for norsk idrett: Medlemskap, aktivitet, frivillighet, demokrati, anlegg, økonomi, voksenopplæring, dopingprøver, OL-medaljer. (s. 24-35). Oslo: Norges idrettsforbund og olympiske komité.
Norges idrettsforbund og olympiske komité (2002). Medlemsutvikling i norsk idrett. I: Norges idrettsforbund og olympiske komité, Tilstandsrapport for norsk idrett: Medlemskap, aktivitet, frivillighet, demokrati, anlegg, økonomi, voksenopplæring, dopingprøver, OL-medaljer. (s. 5-19). Oslo: Norges idrettsforbund og olympiske komité.
Næss, A. (1980): Generelt om vitenskapsfilosofi. I: A. Næss, Vitenskapsfilosofi: En innføring (3. utg.). (s. 9-19). Oslo: Universitetsforlaget.
Rønholt, H. (2008). Dannelse og kompetence. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 41-53). København: Institut for Idræt.
Rønholt, H. (2008). Didaktik - idræt. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 13-28). København: Institut for Idræt.
Rønholt, H. (2008). Grundlæggende begreber og teorier. I: H. Rønholt & B. Peitersen (Red.), Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. (s. 29-40). København: Institut for Idræt.
Sisjord, M. K. (2005). Snowboard: En kjønnet ungdomskultur. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5, 65-82.
Skirstad, B. (2002). Norske idrettslag: Oversikt og utfordringer. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn. (s. 229-251). Oslo: Novus forl.
Strandbu, Å. & Bakken, A. (2997). Minoritetsungdom og trening. I: Å. Strandbu & A. Bakken, Aktiv Oslo-ungdom: En studie av idrett, minoritetsbakgrunn og kjønn. (NOVA-rapport; 2). (s. 65-92). Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Strandbu, Å. & Bakken, A. (2997). Ulike forklaringer på betydning av minoritetsstatus. I: Å. Strandbu & A. Bakken, Aktiv Oslo-ungdom: En studie av idrett, minoritetsbakgrunn og kjønn. (NOVA-rapport; 2). (s. 93-120). Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Svendsen, L. F. H. & Säätelä, S. (2007). Hva er en god handling? I: L. F. H. Svendsen & S. Säätelä, Det sanne, det gode og det skjønne: En innføring i filosofi (2. utg.). (s. 129-153). Oslo: Universitetsforl.
Svendsen, L. F. H. & Säätelä, S. (2007). Hva er jeg? I: L. F. H. Svendsen & S. Säätelä, Det sanne, det gode og det skjønne: En innføring i filosofi (2. utg.). (s. 179-188). Oslo: Universitetsforl.
Säfvenbom, R. (2003). Idrettspedagogikken og den nye tida. I: V. F. Moe & S. Loland (Red.), I bevegelse: Et festskrift til Gunnar Breiviks 60-års dag. (s. 140-155). Oslo: Gyldendal forlag.
Tallis, R. (2003). Getting a grip on the conscious human agent. I: R. Tallis, The hand: A philosophical inquiry into human being. (s. 263-273). Edinburg: Edinburgh University Press.
Tamburrini, C. (2000): What's wrong with doping? I: T. Tännsjö & C. Tamburrini (Eds.), Values in sport: Elitism, nationalism, gender equality and the scientific manufacture of winners. (Ethics and sport book series). (s.200-216). London: E & FN Spon.
Thrane, C. (2002). Fysisk aktivitet: Begrunnelser, utbredelser og determinanter. I: Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn. (s. 28-43). Oslo: Novus forl.
Idrettspsykologi: Weinberg, R. S. & Weinberg, D. G. (2007). Foundations of sport and exercise psychology (4th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics. Kapitel 1-3, 6-8 og 17-18 skal leses: Boka finner du her: BIBSYS Ask
|