Emnet består av 2 artikkelsamlinger:
1) Høyem, J., Augestad, T. & Abelsen, K. (Red.). (2010). FLD 219: Friluftslivsledelse 1: 2010-2011: Del 1. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
Litteraturlista for artikkelsamlingen/kompendiet ovenfor:
A) Pedagogikk og didaktikk: Bjørke, G. (2006). Aktiv læring. I: G. Bjørke, Aktive læringsformer: Handbok for studentar og lærarar i høgre utdanning. (s. 39-53). Oslo: Universitetsforlaget.
Dewey, J. (1996, opprinnelig 1916). Erfaring og tenking. I: E. L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling: Klassiske tekster. (s. 53-66). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I: K. Nielsen & S. Kvale, Mesterlære: Læring som sosial praksis. (s. 52-69). Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Duesund, L. (1997). Kunnskap i bevegelse. I: L. Duesund, Kropp, kunnskap og selvoppfatning. (s. 95-103). Oslo: Universitetsforlaget.
Duesund, L. (1997). Taus kunnskap. I: L. Duesund, Kropp, kunnskap og selvoppfatning. (s. 104-109). Oslo: Universitetsforlaget.
Edlev, L. T. (2008). Natur og læring. I: L. T. Edlev, Natur og miljø i pædagogisk arbejde (2. udg.). (s. 48-72). København: Munksgaard.
FOR-UT (Red.). (1980). Krav til vegledere i friluftsliv. Mestre Fjellet, 29,13-14,
Godal, J. (1991). Kunnskapen utenfor bøkene. Kunnskap og kultur, 1(1), ?-?.
Grendstad, N. M. (1991). Hva er egentlig konfluent pedagogikk? I: N. M. Grendstad, Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. (s. 233-246). Oslo: Didakta.
Halland, G. O. (2004). Instruksjon. I: G. O. Halland, Læring gjennom stimulerende samspill: Veiledning, vurdering og ledelse. (s. 157-162). Bergen: Fagbokforl.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Hva er samarbeidslæring. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 11-22). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet. I: D.W. Johnson, R.T. Johnson & E. J. Holubec, Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. (s. 65-71). Namsos: Pedagogisk Psykologisk Forlag.
Jordet, A. N. (2007). Uteskole som begrep. I: A. N. Jordet, Nærmiljøet som klasserom: En undersøkelse om uteskolens didaktikk i et danningsteoretisk og erfaringspedagogisk perspektiv. (s. 21-27). Doktoravhandling ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Lycke, K. H. (2006). Erfaringsbasert læring: Caseundervisning, problembasert læring og prosjektarbeid. I: H. I. Strømsø, K. H. Lycke & P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 157-176). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Lyngsnes, K. & Rismark, M. (1999). Didaktiske modeller. I: K. Lyngsnes & M. Rismark, Didaktisk arbeid. (s. 70-78). Oslo: Universitetsforlaget.
Nielsen, K. & Kvale, S. (1999). Innledning. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.). Mesterlære: Lærings som sosial praksis. (s. 15-17). Oslo: Gyldendal.
Nielsen, K. & Kvale, S. (1999). Mesterlære som aktuell læringsform. I: K. Nielsen & S. Kvale (Red.). Mesterlære: Lærings som sosial praksis. (s. 17-33). Oslo: Gyldendal.
Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). En skoggruppe blir til. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 12-23). Oslo: Sebu Forlag.
Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. I: A. Nordahl & S. S. Misund, Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden. (s. 28-46). Oslo: Sebu Forlag.
Nygren, P. (2004). Læring og utvikling gjennom deltakelse i praksisfellesskap. I: P. Nygren, Handlingskompetanse: Om profesjonelle personer. (s. 74-81). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Saugstad, T. (2001). Erfaring og pædagogik: Nogle problematiske sider ved den traditionelle erfaringspædagogik. Nordisk Pædagogik, 21, 278-291.
Sigurjónsson, T. (2007). Implikasjoner for praksis og utdanning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 148-158). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Sigurjónsson, T. (2007). Innledning. I: T. Sigurjónsson, Barns kartlesing: Et samspill mellom kartleser, kart og terreng. (s. 1-6). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Tordsson, B. (2006). Hva er friluftslivets pedagogikk? I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 9-21). Bø: Høgskolen i Telemark.
Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapittel 1. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 172-173). Bø: Høgskolen i Telemark.
Zink, R. & Burrows, L. (2008). Is what you see what you get? The production of knowledge between the indoors and the outdoors in outdoor education. Physical Education & Sport Pedagogy, 13(3), 251-265.
Wenger, E. (2004). En social teori om læring. I: E. Wenger, Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet. (s. 13-26). København: Reitzel. __________________________________________________________________________ 2) Høyem, J., Augestad, T. & Abelsen, K. (Red.). (2010). FLD 219: Friluftslivsledelse 1: 2010-2011: Del 2. (Artikkelsamling). Oslo: Norges idrettshøgskole. Biblioteket har ikke denne, fås kjøpt i Servicetorget.
Litteraturlista for artikkelsamlingen/kompendiet ovenfor:
B) Skadeforebyggende arbeid og førstehjelp: Boyes, M. (2005). Making teaching decisions in the outdoors: Optimising learning and safety. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 220-229). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Boyle, I. (2005). Traffic light decision making: A simple model to evalueate dangers and guide safe decision-making in outdoor adventure experiences. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 169-178). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
Dickson, T. (2005). Risk management: An introduction. I: T. J. Dickson, T. Gray & B. Hayllar (Eds.), Outdoor and experiential learning: Views from the top. (s. 97-100). Dunedin, N.Z.: Otago University Print.
C) Ledelse og grupper: Fasting, J. (2007). Been there, done that: Om å leve av kommersielt friluftsliv. I: A. McD. Sookermany & J. W. Eriksen (Red.), Veglederen: Et festskrift til Nils Faarlund. (s. 173-180). Oslo: Gan Aschehoug.
Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Gruppas indre liv. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (Ny, rev. utg.). (s. 45-66). Oslo: Damm.
Gjøsund, P. og Huseby, R. (2003). Gruppepsykologi. I: P. Gjøsund & R. Huseby, To eller flere: Basiskunnskaper i gruppepsykologi (Ny, rev. utg.). (s. 7-14). Oslo: Damm.
Halland, G. O. (2004). Kommunikasjon. I: G. O. Halland, Læring gjennom stimulerende samspill: Veiledning, vurdering og ledelse. (s. 78-102). Bergen: Fagbokforlaget.
Johnsen, B. (1999). Innledning. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 5-8). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.
Johnsen, B. (1999). Om observasjon og tolkning. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 9-18). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.
Johnsen, B. (1999). Utvikling og bruk av kunnskaper og ferdigheter i observasjon og i tilbakemelding. I: B. Johnson, Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (2. utg.). (Læremidler for profesjonsutdanning; 1). (s. 19-22). Bekkestua: Høgskolen i Akershus.
Lycke, K. H. (2006). Å lære i grupper. I: H. Strømsø, K. H. Lycke og P. Lauvås (Red.), Når læring er det viktigste: Undervisning i høyere utdanning. (s. 141-155). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Priest, S. (1999). Outdoor leadership competencies. I: J. C. Miles & S. Priest (Eds.), Adventure Programming. (s. 237-239). State College, Penn.: Venture.
Priest, S. & Grass, M. (1997). Experential education. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 136-148). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Priest, S. & Grass, M. (1997). Group development and dynamics. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 62-71). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Priest, S. & Grass, M. (1997). Professional ethics. I: S. Priest & M. Grass, Effective leadership in adventure programming. (s. 283-292). Champaigne, Ill.: Human Kinetics.
Tordsson, B. (2006). Kommentert litteratur: Kapitell 7. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 177). Bø: Høgskolen i Telemark.
Tordsson, B. (2006). Lederskap og friluftsliv. I: B. Tordsson, Perspektiv på naturmøtets pedagogikk. (s. 103-114). Bø: Høgskolen i Telemark. _________________________________________________________________________________
I tillegg til disse to artikkelsamlingene/kompendiene, skal dette også leses:
A) Pedagogikk og didaktikk: Bentsen, P. Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. København: Munksgaard Danmark. Disse sidene skal leses: - Friluftsliv, pædagogik og didaktikk (s. 75-78) - Kapitel 5. Friluftsliv og pædagogiske positioner (s. 79-91). - Kapitel 6. Friluftsliv, viden og læring (s. 92-103) - Kapitel 7. Friluftsliv og didaktikk (s. 104-113) - Kapitel 8. Friluftsliv, mål og indhold (s. 114-127) - Kapitel 9. Friluftsliv og pædagogiske metoder (s. 128-139) Boka finner du her: BIBSYS Ask
Bagøien, T. E. (2003). Barns lek i naturen. I. T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 63-78). Oslo: Sebu forlag Boka kapitlet står i, finner du her: BIBSYS Ask
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I. T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg.). (s. 79-108). Oslo: Sebu forlag. Boka kapitlet står i, finner du her: BIBSYS Ask
Ronglan, L. T. (2008). Læring i praksis. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 78-116). Oslo: Akilles forlag. Boka kapitlet står i, finner du her: BIBSYS Ask
Ronglan, L. T. (2008). Undervisning i praksis. I: L. T. Ronglan, Lagspill, læring og ledelse: Om lagspillenes didaktikk. (s. 117-159). Oslo: Akilles forlag. Boka kapitlet står i, finner du her: BIBSYS Ask
B) Skadeforebyggende arbeid og førstehjelp: Fauske, L. & Bruland, Ø. S. (Red.). (2007). Førstehjelp på tur: Fjell-, høyde og reisemedisin. Oslo: Fri Flyt. Disse 103 sidene skal leses: s.12-113 og s.156-157. Boka finner du her: BIBSYS Ask
C) Ledelse og grupper: Graham, J. (2007). Outdoor leadership: Technique, common sense and self-confidence. Seattle, Wash.: Mountaineers. Disse 26 sidene skal leses: - Kapittel 1: What Is Leadership? (s.9-13) - Kapittel 2: Attitudes (s.15-22) - Kapittel 4: Leadership Style (s.33-39) - Kapittel 7: Caring Leadership (s.66-75) Boka finner du her: BIBSYS Ask
Til sammen 754 sider kjernelitteratur. Forbehold om endringer. |