Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
TRL 255 Idrettspsykologi 2 - Prestasjonspsykologi i idrett 10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning
Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap om sentrale psykologiske prosesser av betydning for trening, konkurranse og andre prestasjonssituasjoner i idrett. Den idrettspsykologiske kunnskap som er nødvendig for å trene, instruere og veilede barn, unge og voksne i idrett på en optimal måte er sentralt i emnet, med særlig fokus på et utviklingsperspektiv. 
Faktaboks
EmnekodeTRL 255
EmnenavnIdrettspsykologi 2 - Prestasjonspsykologi i idrett
Studiepoeng10 sp
AnsvarligPierre-Nicolas Lemyre
TidspunktVår
Mål

Studenten skal:

  • Kunne vurdere individuelle og gruppepsykologiske faktorer med betydning for den enkeltes prestasjon i idrett
  • Kunne analysere psykologiske forhold knyttet til det å prestere under ulike grader av press
  • Drøfte psykologiske prosesser som selvbilde/selvtillit, spenning/angst, konsentrasjon/oppmerksomhet i forhold til prestasjon
  • Identifisere og analysere hvordan alder, kjønn og personlighetsfaktorer influerer forholdet mellom ulike psykologiske prosesser og prestasjon
Organisering og arbeidsformer
Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter.
Vurdering
  • Gruppeeksamen, resultatet skal legges fram som poster med presentasjon. Bestått/ikke bestått
  • Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter.
Kjernelitteratur

Applied sport psychology : personal growth to peak performance / Jean M. Williams, editor. - 5th ed. - New York : McGraw-Hill, c2006. - (Utvalgte kapitler fra boken).
BIBSYS Ask

Social psychology in sport / ed. Sophia Jowett, David Lavallee. - Champaign, Ill. : Human Kinetics, c2007. - s. 3 - 116.
BIBSYS Ask

Anbefalt litteratur
Hardy, Lew (1996): Understanding psychological preparation for sport : theory and practice of elite performers / Lew Hardy, Graham Jones, Daniel Gould. - Chichester : John Wiley. - s. 3 -296.
BIBSYS Ask

Moran, Aidan P. (2004): Sport and exercise psychology : a critical introduction. - London : Routledge. - s. 3 - 321. 
BIBSYS Ask