|
| Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap om sentrale psykologiske prosesser av betydning for trening, konkurranse og andre prestasjonssituasjoner i idrett. Den idrettspsykologiske kunnskap som er nødvendig for å trene, instruere og veilede barn, unge og voksne i idrett på en optimal måte er sentralt i emnet, med særlig fokus på et utviklingsperspektiv. |
| | Emnekode | TRL 255 | Emnenavn | Idrettspsykologi 2 - Prestasjonspsykologi i idrett | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Pierre-Nicolas Lemyre | Tidspunkt | Vår |
|
|
|
|
| Studenten skal: - Kunne vurdere individuelle og gruppepsykologiske faktorer med betydning for den enkeltes prestasjon i idrett
- Kunne analysere psykologiske forhold knyttet til det å prestere under ulike grader av press
- Drøfte psykologiske prosesser som selvbilde/selvtillit, spenning/angst, konsentrasjon/oppmerksomhet i forhold til prestasjon
- Identifisere og analysere hvordan alder, kjønn og personlighetsfaktorer influerer forholdet mellom ulike psykologiske prosesser og prestasjon
|
|
|
|
| Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter. |
|
|
|
| - Gruppeeksamen, resultatet skal legges fram som poster med presentasjon. Bestått/ikke bestått
- Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter.
|
|
|
|
| Applied sport psychology : personal growth to peak performance / Jean M. Williams, editor. - 5th ed. - New York : McGraw-Hill, c2006. - (Utvalgte kapitler fra boken). BIBSYS Ask
Social psychology in sport / ed. Sophia Jowett, David Lavallee. - Champaign, Ill. : Human Kinetics, c2007. - s. 3 - 116. BIBSYS Ask
|
|
|
|
| Hardy, Lew (1996): Understanding psychological preparation for sport : theory and practice of elite performers / Lew Hardy, Graham Jones, Daniel Gould. - Chichester : John Wiley. - s. 3 -296. BIBSYS Ask
Moran, Aidan P. (2004): Sport and exercise psychology : a critical introduction. - London : Routledge. - s. 3 - 321. BIBSYS Ask |
|
|