Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
IS 220 Idrett og media 10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning
Emnet gir en innføring i forholdet mellom idrett og media. Emnet belyser sentrale utviklingstrekk og forholdet mellom idrett og media i dagens samfunn.
Faktaboks
EmnekodeIS 220
EmnenavnIdrett og media
Studiepoeng10 sp
AnsvarligPeter Dahlén
TidspunktHøst
Mål

Studentene skal:

  • kunne drøfte hvordan utviklingen av moderne medier har påvirket idretten og vår oppfatning av den
  • kunne gjøre rede for og drøfte hvordan en gjensidig avhengighet mellom idrett og media har vokst fram
  • kunne beskrive og analysere forholdet mellom idrett og medier i lys av historisk kontekst og samtidige samfunnsmessige (politiske og kulturelle) forhold
  • tilegne seg kunnskap om de kommersielle sidene ved idrett og media
  • tilegne seg kunnskap om medias framstilling av idrett og utvikle evne til kritisk å analysere medias fortellinger om idrett
Vurdering
Basert på tre skriftlige arbeider som leveres i løpet av undervisningsperioden inngår i en mappe-evaluering.
Kjernelitteratur

Dahlén, Peter (2008): Sport och medier. En introduktion. Kristiansand/Oslo: Høyskoleforlaget


Mari Kristin Sisjord & Elsa Kristiansen (2008), ?Serious athletes or media clowns? Female and male wrestlers' perceptions of media constructions?. Artikkelen er under trykking i Sociology of Sport Journal. Deles ut til kursdeltakere.

Steen-Johnsen, Kari (2007): ?Globalized Fitness in the Norwegian Context. The Perfect Meets the Popular?, International Review for the Sociology of Sport, Vol. 42, No 3. Deles ut til kursdeltakere.