| | |
|
| | | | |
| Emnet vil gi en innføring i idrettssosiologiske problemstillinger, begreper og teoretiske perspektiv. Studentene skal gjennom emnet utvikle en grunnleggende forståelse for idrettssosiologisk tenkemåte. |
| | Emnekode | IS 205 | Emnenavn | Sosiologiske perspektiver på idrett | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Mari Kristin Sisjord | Tidspunkt | Høst |
|
| | |
| Studentene skal: - tilegne seg kunnskap om sentrale perspektiver i sosiologisk teori. - utvikle en grunnleggende forståelse for idrettsdeltakelse blant ulike grupper i befolkningen, med spesielt fokus på sosial klasse, kjønn og etnisitet. - tilegne seg kunnskap og idrett som fritids- og sosialiseringsarena. - utvikle evne til kritisk refleksjon rundt positive og negative sider ved idrett i dagens samfunn.
|
| | |
| Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning. I tillegg forusettes studentene å gjennomføre gruppearbeid med forberedelse til studentframlegg. |
| | |
| En selvvalgt skriftlig gruppeoppgave, max 10s med 1,5 linjeavstand. Gradert karakter (vekting 1/3). En individuell skriftlig eksamen på 4 timer. Gradert karakter (vekting 2/3). |
| | |
| Coakley, Jay J. (2007): Sports in society : issues & controversies . - 9th ed. - Boston : McGraw-Hill. - Kap.1,2,4-10,16. BIBSYS Ask
Giddens, Anthony (2006): Sociology : with the assistance of Simon Griffiths. - 5th ed. - Cambridge : Polity. - Kap. 1,3-5,9,12-13,19. BIBSYS Ask
Kompendium med supplerende artikler.
|
| |
|
|
| | | | |