Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FAH 223 Instruktørrollen, utholdenhet, styrke og bevegelighet  10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Muskel og skjelettlidelser er den viktigste diagnosegruppen når det gjelder sykmelding og uføretrygd i Norge, og medfører store kostnader for den enkelte og samfunnet. Styrke-, bevegelighets- og i noen grad utholdenhetstrening antas å være viktig for å forebygge muskel- og skjelettlidelser hos unge og voksne.

Foruten oppøving av kunnskap i funksjonell anatomi og analyse av riktig utførelse av ulike øvelser, fokuserer emnet på karakteristika for god treningsledelse i ulike veiledningssituasjoner med hensyn til faglig forankret aktivitetsformidling, kommunikasjon, og positiv instruktøratferd.

Faktaboks
EmnekodeFAH 223
EmnenavnInstruktørrollen, utholdenhet, styrke og bevegelighet
Studiepoeng10 sp
AnsvarligTron Krosshaug
TidspunktHøst
Mål

Studentene skal:

  • gjøre rede for hvilke anatomiske og fysiologiske strukturer som påvirkes under trening
  • gjøre rede for og benytte kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper og instruksjonsatferd
  • utvikle og benytte hensiktsmessige øvelser og hjelpemidler i arbeid med helsefremmende og forebyggende aktiviteter for voksne mosjonister
  • vise praktisk formidling av kunnskap om fysisk aktivitet og trening for voksne mosjonister
  • vurdere ulike undervisningsprinsipper og metoder med tanke på læringseffekt og helsefremmende treningspåvirkning
  • gjennom instruksjon og veiledning kunne skape en positiv gruppeatmosfære
Organisering og arbeidsformer

Studiet er en blanding av plenumsforelesninger, oppgaveløsning og praktisk arbeid i sal. Studenten skal utarbeide detaljerte faglige analyser av sentrale treningsøvelser og lage praktiske, pedagogiske undervisningsopplegg. I tillegg skal de gjennomføre  praktisk pedagogiske undervisningsopplegg på medstudenter. De skal lære seg å evaluere praktisk formidlingsferdighet sammen med lærer og medstudenter samt å vurdere aktuell tilpasset treneratferd

Vurdering

Individuell praktisk metodiske instruktøroppgaver: Studentene trekker en oppgave hver en uke før eksamen. De skal utarbeide en skriftlig faglig begrunnet plan for et treningsopplegg på 60 minutter. Deler av treningsopplegget gjennomføres på en gruppe medstudenter. Varighet 25 minutter som omfatter både praktisk gjennomføring og spørsmål. Graderte karakterer.

Kjernelitteratur

Alter, M.J. (2004) Science of flexibility. 3rd. ed. ? Champaign, III: Human Kinetics.

Brattenborg, S & Engebretsen, B (2001) Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Kristiansand, Høgskoleforlaget

Bø, K (1999) Trening for deg. Kvinne. Oslo, J.W. Cappelen Forlag.

Enoksen, E. , Tønnessen, E. & Tjelta, L.I. (2007) Styrketrening i lagballspill og individuell idrett. Høgskoleforlaget. Kristiandsand.

Enoksen E, Tønnesen E, Gjerseth A (2005) DVD - En øvelsesbank. Styrke-, spenst-, hurtighet- og bevegelighetstrening. Norges idrettshøgskole, Oslo

Enoksen, E (1999) Trening for deg. Mann. Oslo, J.W. Cappelen Forlag.

Pollock, Met al (1998) The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiovascular and muscular fitness. Medicine and  Science in Sports and Exercise.  Vol.30, nr.6, s 975 ? 991.

Strømme, S (1999) Trening for deg, Senior. Oslo, J.W. Cappelen Forlag

Strømme, S (2001) Fysisk aktivitet og helse. Anbefalinger (Rapport nr. 2/2000) 2 utg. Oslo. Sosial- og helsedirektoratet, avd. for fysisk aktivitet.

Tjelta L. I. & Enoksen. E (2005) Utholdenhetstrening. Løping, Sykling, langrenn. Kristiansand. Høgskoleforlaget

Tønnessen, E., Enoksen, E & Gjerset, A (2007) DVD ? Utholdenhetstrening.  Norges idrettshøgskole, Oslo