Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FAH 235 Helsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi  10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning
Emnet bygger på aktuelle perspektiver, teorier og modeller innen samfunnsmedisin, pedagogikk, helsesosiologi og helsepsykologi. Det gir en innføring i helsefremmende arbeid, og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet. Emner berører skjæringspunktet mellom samfunnsansvar og individuelt ansvar for helse, og tar opp muligheter og begrensninger vedrørende bruk av fysisk aktivitet i lys av dette skjæringspunktet. Helsepsykologiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av fysisk aktivitet for mental helse, og hvordan man kan arbeide med individ-, gruppe- og befolkningsbaserte tiltak for økt fysisk aktivitet i befolkningen.
Faktaboks
EmnekodeFAH 235
EmnenavnHelsefremmende fysisk aktivitet og helsepsykologi
Studiepoeng10 sp
AnsvarligYngvar Ommundsen
TidspunktVår
Mål

Studenten skal:

  • Ha innsikt i helsefremmende arbeid som teoretisk og praktisk fagfelt, og kjenne til ulike  tilnærminger i slikt arbeid
  • Kjenne til sentrale trekk ved norsk folkehelsearbeid, og fysisk aktivitets plass og funksjon i dette arbeidet
  • Forstå betydningen av fysisk aktivitet som bidrag til å fremme mental helse i befolkningen
  • Kunne gjøre rede for sentrale helsepsykologiske modeller og teorier til bruk ved tiltak og strategier for å påvirke folk til økt fysisk aktivitet
  • Kjenne til effekten av forskningsbaserte tiltak med sikte på økt fysisk aktivitet blant barn, voksne og eldre i befolkningen
  • Kunne vurdere hvordan man kan planlegge, implementere og evaluere tiltak for økt fysisk aktivitet på ulike arenaer
Organisering og arbeidsformer

Emnet vil bli organisert som fellesforelesninger med innlagt gruppearbeid, diskusjon og studentframlegg. Arbeidsformer for studentene innbefatter også praktisk arbeid i form av utarbeiding og utprøving av praktiske opplegg for fysisk helsefremmende aktivitet, samt av tiltak og strategier med sikte på stimulering til økt fysisk aktivitet.

For å framstille seg til avsluttende vurdering må hver student ha levert inn og fått godkjent et essay på 13 000 tegn (med mellomrom) med en tildelt problemstilling. Spesielle retningslinjer for essayet vil bli gitt.

Vurdering
Vurdering
Gruppeeksamen. En gruppe på 3-5 studenter velger et helsefremmende prosjekt for økt fysisk aktivitet i en fritt valgt gruppe i befolkningen (barn/unge, voksne, eldre). FKI-studentene velger et prosjekt rettet mot skole. Oppgavene skal gi faglig og teoretisk begrunnelse for valg og resultater. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Studentene setter selv sammen gruppene og bestemmer gruppas størrelse. Oppgaven skal maksimalt ha 6000 ord. Gradert karakter.
 
Arbeidskrav

Forutsetningen for å gå opp til gruppeeksamen er godkjent individuelt essay med oppgitte problemstillinger.

 

Kjernelitteratur

Nutbeam, Don (2006): Evaluation in a nutshell : a practical guide to the evaluation of health promotion programs / Don Nutbeam, Adrian Bauman. - North Ryde, NSW : McGraw-Hill.
- (113s.)
BIBSYS Ask

Nutbeam, Don (2004): Theory in a nutshell : a practical guide to health promotion theories / Don Nutbeam, Elizabeth Harris. - 2nd ed. - Sydney : The McGraw-Hill Companies. - (70s.)
BIBSYS Ask

Helsedepartementet (2007): Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller. - [Oslo] : Departementet. - (St.meld. ; nr 0(2006-2007)). - Del II, kapt 6: Redusere sosiale forskjeller i helseatferd og bruk av helsetjenester. -  s. 47-54. - (7s).
BIBSYS Ask

Ommundsen, Yngvar (2008): Tiltak for økt fysisk aktivitet blant barn og ungdom : en systematisk itteraturgjennomgang med utgangspunkt i oversiktsstudier og et utvalg
nyere enkeltstudier. - Oslo : Helsedirektoratet.
BIBSYS Ask

Sallis, James F. (1998): Physical activity & behavioral medicine. - Thousand Oaks, Calif. : Sage. - (Behavioral medicine & health psychology ; 3). - Kapt 3: Physical activity, psychological health and quality of life. -  (11 s). - Kapt 7: Determinants of physical activity. - (24s).
BIBSYS Ask

Djupvik, Jakob Joh. (2000): Folkehelsearbeid : kommunal ressurskopling med vekt på bruk av fysisk aktivitet. - Oslo : Kommuneforl.. - Kapt 1-7, eksklusive kapt 7 sidene 144-173). - (140 s).
BIBSYS Ask

Det er bruk for alle : kortversjon av NOU 1998:18 om styrking av folkehelsearbeidet i kommunene / Siri Petrine Hole (red.). - Oslo : Kommuneforl. : I samarbeid med Sosial- og helsedepartementet, 1999.
BIBSYS Ask