Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FKI 238 Dans og lek 10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Emnet går over 2 år med avsluttende vurdering i 3. studieår i bachelorprogrammet.

Hensikten med dette emnet er at studentene skal bli i stand til å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike aktivitetsopplegg i dans og allsidig lekende bevegelsesaktivitet tilpasset barn og unge i både grunnskolen og videregående opplæring. Dette innebærer å delta i en selvbestemt kreativ prosess med glede i bevegelse og blant annet å gi rom for frispill som kan føre til mestring, selvbestemmelse og sosial tilhørighet.

Kunnskap fra treningslære, bevegelseslære og fagdidaktikk vil anvendes til analyser, planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning for barn og unge. I emnet inngår dansens kulturelle betydning og relasjonen mellom dans, lek og idrett.

Faktaboks
EmnekodeFKI 238
EmnenavnDans og lek
Studiepoeng10 sp
AnsvarligIna Guro Moen
TidspunktHøstsemester i begge studieår
Bygger på1BA136 Gymnastikk-dans-aerobic
Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for hva som kjennetegner ulike danseformer, kreativ dans og koreografi samt musikkens funksjon gjennom arbeide med faglitteratur og andre kilder
  • Kunne gjøre rede for ulike perspektiver på lek, lek som pedagogisk metode og lærerens roller i lek
  • Vise evne til analyse av og kritisk tenking omkring lekens, dansens og musikkens betydning i barn og unges oppvekst
  • Kunne planlegge, tilrettelegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning i lek og dans i grunnskolen og videregående opplæring
  • Gjøre rede for hvordan dans og lek kan bidra til trening av koordinative egenskaper og kroppslige ressurser
  • Skape glede i bevegelse med kreative og ekspressive aktiviteter og utvikle gleden ved å "være en kropp"
  • Bruke musikk hensiktsmessig som rytmisk inspirasjon, motivasjonsmiddel og støtte
Organisering og arbeidsformer
I emnet inngår en blanding av lærerstyrt undervisning og oppgavestyrt arbeid. Deler av undervisningen vil bli lagt opp som problembasert læring. Studentene skal løse oppgaver, både individuelt og i grupper. Dette innebærer arbeid med kunnskapsområdet spesielt tilpasset barn og unge og utprøving av generelle prinsipper i pedagogisk praksis i både grunnskolen og videregående opplæring. Forskning og erfaringsbasert kunnskap integreres i undervisningen.
Vurdering
2. år: 2 timers individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter. Vektes 50 %.

3. år: Individuell praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter. Vektes 50 %.
Eksamen består av: En skriftlig undervisningsplan for en time og å gjennomføre 10-15 min undervisning for medstudenter.

2. og 3. år: Løpende oppgaver i tilknytning til undervisningen skal være løst tilfredsstillende, individuelt og/eller gruppevis. Det er krav om minimum 80 % frammøte og aktiv deltakelse i timene.
Kjernelitteratur
For 2. året: Oppgis ved studiestart  
For 3. året: Oppgis ved studiestart.