|
| Coaching 1 skal gi studentene et grunnlag for å kunne utøve bevisst lederskap i sin trenerrolle. Emnet gir innsikt i ledelsesteori og læringsteori med særlig relevans for idrettsfeltet. Trenerens rolle som del av gruppedynamikken i et praksisfellesskap er et viktig tema. |
| | Emnekode | TRL 230 | Emnenavn | Coaching 1 | Studiepoeng | 10 sp | Ansvarlig | Lars Tore Ronglan | Tidspunkt | Høst |
|
|
|
|
| Studenten skal: - Kunne gjøre rede for og forstå grunnleggende teorier om ledelse og læring med særlig relevans for idrettsfeltet
- Ha et pedagogisk kunnskapsgrunnlag som muliggjør bevisste idrettsdidaktiske overveielser
- Kjenne til hvordan man kan tilrettelegge og variere læringssituasjoner i lys av idrettens egenart og deltakernes erfaringsbakgrunn
- Kunne drøfte ledelsesutfordringer i barne-, ungdoms- og voksenidretten
|
|
|
|
| Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter, med individuelt arbeid, gruppearbeid og framlegg av oppgaver. |
|
|
|
| Individuell hjemmeeksamen over én uke. Studentene trekker oppgave. Besvarelsen skal maksimalt ha 3800 ord. Øvrige retningslinjer for besvarelsen vil bli oppgitt i undervisningen. Gradert karakter. |
|
|
|
| An introduction to sports coaching : from science and theory to practice / edited by Robyn L. Jones, Mike Hughes and Kieran Kingston. - London : Routledge, 2008. - (150 s.) BIBSYS Ask
Ronglan, Lars Tore.(2008): Lagspill, læring og ledelse : om ballspillenes didaktikk. - Oslo: Akilles Forlag. - (180 s). BIBSYS Ask Coaching : læring og udvikling / Reinhard Stelter (red.). - København : Psykologisk Forlag, 2002. - (Erhvervspsykologiserien). - (240 s). BIBSYS Ask
|
|
|