Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FLL 283 Friluftslivspedagogikk og -didaktikk  15 sp 
(Methodology of friluftsliv )
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Undervisningen skal bidra til at studentene samler, skaper orden i, og utvikler forståelse for problemstillinger knyttet til pedagogisk arbeide med friluftsliv. I kurset inngår praksis; planlegging og gjennomføring av opplegg for utvalgte brukergrupper.

Faktaboks
Emnekode FLL 283
EmnenavnFriluftslivspedagogikk og -didaktikk
Studiepoeng15 sp
AnsvarligIvar Mytting
TidspunktHøst og vår
Mål

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for sentrale pedagogiske begreper, teorier og perspektiver som er relevante for undervisning, veiledning og ledelse i friluftsliv.
  • Kunne gjøre rede for, drøfte og anvende didaktiske prinsipper relevante for planlegging, ledelse og vurdering av undervisning og læring i friluftslivsarbeid, i varierte naturmiljøer og for ulike grupper.
  • Kjenne relevante teorier om gruppeprosesser, og kunne anvende disse i analyse av gruppedynamiske forhold som studenten inngår i.
  • Kunne vurdere undervisning og læring i friluftsliv mht. sikkerhet og ansvar.
  • Kunne velge, tilpasse og tilrettelegge nærmiljøaktiviteter; bruk av friluftsliv som arena for leik og læring
Organisering og arbeidsformer
I emnet inngår arbeide med nærmiljøaktiviteter som et kurs i kurset, og med et omfang tilsvarende 5 sp. Knyttet til dette gjennomføres praksis; planlegging, gjennomføring og evaluering av opplegg med skoleklasser (eller annen målgruppe).

Praksiserfaringene herfra, sammen med erfaringer fra øvrig undervisning og kurs studenten inngår i, relateres til og forankres i teori gjennom forelesninger, litteraturstudier og arbeide med oppgaver.

 

Vurdering

a. Praksis

Praksisopplegg; planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av opplegg med deltakere fra skoleklasse eller annen målgruppe,

og

Praksisrapport; redegjørelse og refleksjon over praksis. Individuelt skriftlig arbeide, 5 sider. Samlet vurdering; gradert karakter

b. Skriftlig, individuell eksamen, 6 timer; gradert karakter

I slutt- karakteren teller a og b likt

Kjernelitteratur

Generelt, om pedagogikk, læring og didaktikk
Lauvås, Per (2000): Veiledning og praktisk yrkesteori / Per Lauvås, Gunnar Handal. - [Rev. utg.]. - Oslo : Cappelen akademisk. - 300 sider.
BIBSYS Ask

Hiim, Hilde (1998): Undervisningsplanlegging for yrkeslærere / Hilde Hiim og Else Hippe. - 2. utg. - Oslo : Universitetsforl. - 165 sider.
BIBSYS Ask

Metoder og arbeidsmåter,  gruppeprosesser og ledelse
Dreyfus, H. og Dreyfus, S. (1999): Mesterlære og ekspertenes læring. - I: Mesterlære : læring som sosial praksis / Klaus Nielsen og Steinar Kvale (red.). - Oslo : Ad Notam Gyldendal. - s. 52-69. - (18 sider)
BIBSYS Ask

Grendstad, Nils Magnar (1986): Å lære er å oppdage : prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. - Oslo : Didakta. - Kap XII, s. 233-246. - (14 sider)
BIBSYS Ask

Gjøsund, Peik 82003): To eller flere- : basiskunnskaper i gruppepsykologi / Peik Gjøsund, Roar Huseby. - Ny, rev. utg. - [Oslo] : Damm. - s.7-67. - (60 sider)
BIBSYS Ask

Priest, Simon (2005): Effective leadership in adventure programming / Simon Priest, Michael A. Gass. - 2nd ed. - Champaign, Ill. : Human Kinetics. - Kap. 4 (s. 46-63), kap. 5 (s. 66-75), kap. 11 (s. 146-158), kap. 12 (s. 160-169) og kap. 18 (244-251). - (58 sider)
BIBSYS Ask

Mytting, I. (1999): Juridiske perspektiver på ulykker i friluftsliv, sikkerhet og ansvar. - I: Friluftsliv, sikkerhet og ansvar : rapport fra seminar om sikkerhet i utdannelse og opplæring 2-4 november 1998 / Annette Bischoff (red.). - [S.l.] : Høgskolen i Telemark og Norges idrettshøgskole. - (14 sider)
BIBSYS Ask

Vegledningsbegrepet, friluftsliv som fag og læringsarena
Tordsson, B. (2005): Hva er friluftsliv godt for? - I: Friluftsliv under forandring : en antologi om fremtidens friluftsliv / Søren Andkjær (red.). - Slagelse : Bavnebanke. - s. 11-31. - (20 sider)
BIBSYS Ask

Faarlund, N. (1993): A way home. - I: Wisdom in the open air : the Norwegian roots of deep ecology / edited by Peter Reed and David Rothenberg. - Minneapolis, Minn. : University of Minnesota Press. - s. 155-169. - (15 sider)
BIBSYS Ask

Pedersen, K. (2003): Er det "ukult" og like natur? - I: Kulturforskning / Bjarne Hodne og Randi Sæbøe (red.). - Oslo : Universitetsforlaget. -  s.183-193. - (10 sider)
BIBSYS Ask