Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FKI 220 Fagdidaktikk 10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Fagdidaktikk omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksisopplæring. Innholdet i fagdidaktikk er dette året rettet mot opplæring i grunnskolen. Arbeidet i fagdidaktikk vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon.

Faktaboks
EmnekodeFKI 220
EmnenavnFagdidaktikk
Studiepoeng10 sp
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktHøst og vår
Mål

Studentene skal:

  • Kunne vurdere kroppsøvingsfagets egenart med bakgrunn i ulike pedagogiske grunnsynkunne.
  • Kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i kroppsøving med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i kroppsøving i grunnskolen.
  • Kunne analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving.
  • Kunne analysere og vurdere fagets plass og muligheter i en helhetlig skoleutvikling i forhold til barn og unges totale oppvekstsituasjon.
  • Være i stand til å arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget ut fra aktuelle lover, forskrifter og læreplaner.
  • Kunne utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan og periodeplaner med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget og i samarbeid med andre fag.
Organisering og arbeidsformer

Fagdidaktikk er fordelt over hele studieåret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Vurdering

80 % frammøte med aktiv deltakelse. Gruppeoppgave. Gradert karakter.
Instruktørkurs i Hjerte- og lungeredning skal bestås.

Kjernelitteratur

Læreplanarbeid
Annerstedt, Claes (2007): Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. - Göteborg : Multicare Förlag AB. - Kap. 2 og 5.
BIBSYS Ask

Arnold, P. J. (1980): Movement, physical education and the curriculum. - In: Physical Education Review. - Vol. 3, nr.1. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.

Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden : innføring i generell didaktikk. - Oslo : Tano Aschehoug. - Kap. 2, 7, 8, 11 og 13.
BIBSYS Ask

Jacobsen, E.B. ...[et al.] (2001): L97 og kroppsøvingsfaget : lærernes syn på mål og etterutdanning. - I: Kroppsøving. - Vol.  51,  nr. 2, s. 8-13. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.

Kunnskapsdepartementet (2006): Kunnskapsløftet. - http://www.skolenettet.no/

Ommundsen, Yngvar (2008): Kroppsøving: danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. - I: Fag og danning : mellom individ og fellesskap / Per Arneberg & Lars Gunnar Briseid (red.). - Bergen : Fagbokforl. - s. 193- 208. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet
BIBSYS Ask

Arbeidsmåter
Annerstedt, Claes (2007): Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. - Göteborg : Multicare Förlag AB. - Kap. 4, 6, 7 og 8.
BIBSYS Ask

Nesheim, R. (2006): Livredning i skole og fritid [videoopptak]. - Oslo : Norges Idrettshøgskole.
BIBSYS Ask

Madsen, Ø. (2005): Slik lærer du å svømme. - Bergen : Bodoni forl. ; Oslo : Norges svømmeforbund.
BIBSYS Ask

Norsk grunnkurs i førstehjelp / Norsk førstehjelpsråd ; i samarbeid med Norsk resuscitasjonsråd. - 5. utg. - Stavanger : Lærdal Medical, 2006.
BIBSYS Ask

Nesheim, Reidar (2006): Notater  : svømme- og livredningsmetodikk. - Oslo : Norges idrettshøgskole. - (Biblioteket har ikke denne).

Stene, Fridtjov (1973): Pedagogisk metodikk. - 2. utg. - Oslo : Universitetsforlaget. - (Kroppsøving i skolen ; 1). - s. 81-101. - (20 s.). - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask

Vurdering
Annerstedt, Claes (2007): Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. - Göteborg : Multicare Förlag AB. - Kap. 9.
BIBSYS Ask 

By, Inger-Åshild (2008): Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet : 8.-10. trinn. - Oslo.
BIBSYS Ask

Helle, Lars (2000): Elevvurdering : kontroll eller læring? - [Oslo]: Tano Aschehoug. - s. 13-27 og 56-83. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask

Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden : innføring i generell didaktikk. - 3. utg. - Oslo : Universitetsforlaget. - Kap. 11.
BIBSYS Ask