Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FKI 210 Pedagogikk med vitenskapelig metode og statistikk 20 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Pedagogikk
Pedagogikk er et mangesidig fag og omfatter delområder som idéhistorie, didaktikk, filosofi, psykologi og sosiologi. Faget inngår som en profesjonsdannende og sammenbindende komponent i faglærerutdanningen. Pedagogikk skal bidra til at studentene opparbeider kunnskap om lærerrolle, læring og elever, slik at de kan utvikle gode læringsmiljø innen kroppsøving og idrettsfag. Det sentrale i faget pedagogikk er relasjonen mellom skole, samfunn, lærer, elev og lærestoff. For å kunne skape grunnlag for en slik relasjon må studiet stimulere til personlig vekst, utvikling og yrkesetisk bevissthet.

Vitenskapelig metode og statistikk
Emnet har som mål å gi studentene en grunnleggende innføring i ulike vitenskapelige metoder. De skal etter emnet være i stand til kritisk å vurdere skriftlig materiale, innhente sekundær data og planlegge enkle undersøkelser. De skal også være i stand til å sammenfatte og illustrere kvantitative data.

Faktaboks
EmnekodeFKI 210
EmnenavnPedagogikk med vitenskapelig metode og statistikk
Studiepoeng20 sp
AnsvarligReidar Säfvenbom
TidspunktHøst og vår
Mål

Pedagogikk

Studenten skal:

  • Ha kunnskap om og innsikt i pedagogikkfagets røtter, vitenskapelige basis og de dilemmaer som knytter seg til møtet mellom teori og praksis i opplæring innen praktiske og estetiske fagområder.
  • Være bevisst eget og kollegers fag-, kunnskaps- og læringssyn og forholdet mellom pedagogisk grunnsyn, opplæringens mål og skolens/virksomhetens praksis.
  • Kunne analysere enkeltelevers og elevgruppers læringsprosesser i lys av ulike teoretiske perspektiver, og kunne bruke denne kunnskapen til å legge til rette for tilpasset opplæring.
  • Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i lys av aktuelle læreplaner, både innenfor og på tvers av fag og for elever i ulik alder og med ulike forutsetninger (kjønn, kulturell og sosial bakgrunn).
  • Kunne motivere og legge til rette for den enkeltes kreative utvikling og lede elevenes arbeidsfellesskap.

Vitenskapelig metode og statistikk

Studenten skal:

  • Kunne utvikle en problemstilling ut fra et gitt tema.
  • Utvikle et forsøksopplegg ut fra en gitt problemstilling og bruke metoder som survey, kvalitative intervju, observasjon, eksperiment og historiske metoder.
  • Tilegne seg kunnskaper om hvordan man utfører en måling, og beherske begreper som målenivå, råskårer og standardskårer.
  • Kunne bruke enkle elektroniske program i behandling av data.
  • Kunne sammenfatte data og fremlegge resultatene på en korrekt måte.
Organisering og arbeidsformer

Pedagogikk
Pedagogikk er fordelt over hele studieåret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid og framlegg av teoretiske emner på NIH og "undersøkende" arbeid i skolepraksis.

Vitenskapelig metode og statistikk
Undervisningen vil bestå av forelesninger og selvstendige arbeid i grupper. Gruppene skal levere inn skriftlige oppgavebesvarelser. Disse inngår i mappeevalueringen. Gruppene vil bli gjennomgått klassevis.

Vurdering

Pedagogikk
80 % frammøte. Individuell skriftlig eksamen, 6 timer. Gradert karakter.

Vitenskapelig metode og statistikk
Det blir foretatt en samlet evaluering basert på gruppebesvarelsene. I tillegg blir det avholdt en 3 timer skriftlig prøve i metode og statistikk. Innleverte arbeider og eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur

Pedagogikk
 
Lærerrollen:
Annerstedt, Claes (2007): Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. - Göteborg : Multicare Förlag AB. - Kap. 1 og 3.
BIBSYS Ask

Bergem, Trygve (1998): Læreren i etikkens motlys. - Oslo: Ad notam Gyldendal. - Kap. 1-3.
BIBSYS Ask

Handal, G (1986): Læreres yrkeskultur og yrkeskunnskap. - I: Hvordan lærere blir til: 11 nordiske bidrag til forskning om lærersosialisering / Sveinung Vaage, Gunnar Handal, Karl Øyvind Jordell (red.). - Oslo: Universitetsforlaget. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask

Green, Ken (2008): Understanding physical education. - London : Sage. - Chapter 12=20 sider.
BIBSYS Ask
 
Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden : innføring i generell didaktikk. - 3. utg. - Oslo : Universitetsforl. - Kap. 15.
BIBSYS Ask

Næss, F. Dowling (2002): Kroppsøvingslærerens fysiske identitet : venn eller fiende? - I: Aldring og bevægelse i idræt / redigeret af Mette Krogh Christensen. - Århus : Klim. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask
 
Rønholt, Helle (2008): Idrætsundervisning : en grundbog i idrætsdidaktik / Helle Rønholt og
Birger Peitersen. - Ny rev. udg. - [København] : Institut for Idræt : Hovedland. - Del 1, Kap 1-6.
BIBSYS Ask 

Tiller, Tom (1999): Aksjonslæring : forskende partnerskap i skolen. - Kristiansand : Høyskoleforl. - Kap 2, s. 20-37 og kap. 5, s. 75-99. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask

Vibe, A-M. (2000): Den grusomme gymlæreren : slik skjønn litteraturen ser det. - I: Kunnskap om idrett. - Vol. 4, nr 4, s. 22-29. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask

Eleven og opplæringen 
Imsen, Gunn (2005): Elevens verden: innføring i pedagogisk psykologi. - 4. utg. - [Oslo] : Universitetsforlaget. - Kap. 2, 3, 7, 8, 11, 15, 16, 17.
BIBSYS Ask

Leseth, Anne Birgitte (2008): Hvordan kan vi forstå kropp? - I: Kropp, bevegelse og energi : i den grunnleggende soldatutdanningen / Reidar Säfvenbom, Anders McD Sookermany [(red.)]. - Oslo : Universitetsforl. - s. 37- 45. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask

Loland, Sigmund (2008):Hvordan kan vi forstå bevegelse? - I: Kropp, bevegelse og energi : i den grunnleggende soldatutdanningen / Reidar Säfvenbom, Anders McD Sookermany [(red.)]. - Oslo : Universitetsforl.
BIBSYS Ask

 
Ommundsen,Yngvar (2006): Psykologisk læringsklima i kroppsøving og idrett : betydning for barn og unges læring, trivsel og motivasjon. - I: Idrettspedagogikk / Hermundur Sigmundsson og Jan Erik Ingebrigtsen (red.). - Oslo : Universitetsforl., c2006. - s. 47-65. - Finnes i kompendiet laget til dette studiet.
BIBSYS Ask

Ommundsen, Yngvar (2008): Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? - I: Bedre skole. - Vol 5,

nr. 2, s. 78-82. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.

 

Steinsholt, Kjetil (1997): Refleksjon og ettertanke. - Trondheim : Tapir Forlag. - s.9-160.

BIBSYS Ask

 

Säfvenbom, Reidar (2003): Idrettspedagogikken og den nye tida. - I: I bevegelse : et festskrift til

Gunnar Breivik på hans 60-årsdag / Vegard Fusche Moe og Sigmund Loland (red.). - Oslo :

Gyldendal undervisning. - s. 140-155. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.

BIBSYS Ask

 
Vitenskapelig metode og statistikk
Kommer før kursstart