Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FKI 320 Fagdidaktikk 20 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Fagdidaktikk omhandler problemstillinger som oppstår i møtet mellom fagstudier, pedagogikk og praksisopplæring. Innholdet i fagdidaktikk er dette året rettet mot opplæring i videregående skole. Arbeidet i fagdidaktikk vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon.

Faktaboks
EmnekodeFKI 320
EmnenavnFagdidaktikk
Studiepoeng20 sp
AnsvarligInger-Åshild By
TidspunktPeriode 1, 2, 3 og 4
Forkrav FKI 220 Fagdidatikk (10 sp)
Mål

Studentene skal:

  • Kunne utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan, periodeplaner og individuelle opplæringsplaner med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget og idrettsfaget i videregående opplæring.
  • Kunne analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving.
  • Ha evne til å planlegge opplæring for enkeltelever og elevgrupper med behov for særskilt tilrettelagt opplæring.
  • Kunne legge til rette et inkluderende læringsmiljø for alle, også for barn med psykiske og fysiske funksjonshemminger.
  • Kunne diskutere og analysere grunnleggende didaktiske spørsmål knyttet til sosialt og kulturelt mangfold.
  • Kunne bidra til å identifisere og avhjelpe lærevansker.
  • I samarbeid med kolleger kunne gi omsorg og hjelp til barn i krise og kritisk vurdere og gjennomføre tiltak i forbindelse med atferdsproblem som for eksempel mobbing.
  • Ha kunnskap, innsikt og ferdigheter i å kommunisere med elever, foreldre/foresatte, kolleger, ledelse og andre som har ansvar for barns oppvekstmiljø, og kunne bruke disse ferdighetene til å legge til rette for et konstruktivt læringsmiljø.
  • Kunne analysere faget i et samfunnsmessig og flerkulturelt perspektiv og på dette grunnlaget utvikle egen lærerrolle og planlegge opplæring.
  • Kjenne ulike former for forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøvingsfaget og hvilken betydning disse arbeidene kan ha for opplæring i og utvikling av faget.
  • Kunne benytte IKT i kroppsøvingsfaget og vurdere bruken i forhold til fagets egenart
    kunne planlegge og gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet opp mot fagdidaktiske problemstillinger.
Organisering og arbeidsformer

Fagdidaktikk er fordelt over hele studieåret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.

Vurdering

Mappevurdering. Mappe må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen. Individuell muntlig eksamen med gradert karakter. Krav om 80% frammøte.

Kjernelitteratur

Læreplanarbeid:
Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden : innføring i generell didaktikk. - 3. utg. - Oslo : Universitetsforlaget. - Kap. 9 og 10.

BIBSYS Ask

 

Kunnskapsdepartementet (2006): Kunnskapsløftet. - (http://www.skolenettet.no//)

Säfvenbom, R. (2001): Kroppsøvingsfaget i den videregående skole, et fag for fremtiden? - I: Kroppsøving. - Vol. 51, nr. 1, s. 16-20.

 

Sosial bakgrunn som pedagogisk kontekst for opplevelse og læring i skolens kroppsøving:
Bakken, Anders (2004) Nye tall om ungdom : økt sosial ulikhet i skolen. - I: Tidsskrift for ungdomsforskning. - Vol. 4. nr 1, s. 83-91. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.

 

Dowling, F. (2001): Narratives about young men and masculinities in organised sport in Norway. - In: Sport, Education and Society. - Vol. 6, nr 2, s.125-142. -Finnes i kompendiet laget for dette studiet.

 

Elstad, Jon Ivar (2005): Sosioøkonomiske ulikheter i helse : teorier og forklaringer. - Oslo : Sosial- og helsedirektoratet.
BIBSYS Ask

Eriksen, Thomas Hylland (2003): Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. - I: Kulturforskjeller i praksis : perspektiver på det flerkulturelle Norge / Thomas Hylland Eriksen, Torunn Arntsen Sørheim. - 3. utg. - Oslo : Gyldendal akademisk. - s. 33-55. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask

 

Gjelsvik, Bergljot (2007): Forebygging og resiliens. - I: Resiliens i praksis : teori og empiri i et norsk perspektiv / Anne Inger Helmen Borge (red.). - Oslo : Gyldendal. - s. 27-39. - Finnes i kompendiet laget til dette studiet.
BIBSYS Ask

Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden : innføring i generell didaktikk. - 3. utg. -Oslo : Universitetsforl., 2006. - Kap. 5.
BIBSYS Ask

 

Imsen, Gunn  (2000): Perspektiver på kjønn og likestilling. - I: Kjønn og likestilling i grunnskolen / Gunn Imsen (red). - Oslo, Gyldendal akademisk. - Finnes i kompendiet laget til dette studiet.
BIBSYS Ask

Lorentzen, Jørgen (2006): Forskning på menn og maskuliniteter. - I: Kjønnsforskning : en grunnbok / Jørgen Lorentzen og Wencke Mühleisen (red.). - Oslo : Universitetsforl. - s. 121-135. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
BIBSYS Ask


Strandbu, Åse (2005): Uforenlige kroppskulturer? : minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. - I: Tidsskrift for ungdomsforskning. -  Årg. 5, nr. 1, s. 27-50. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.

Ung i Norge : psykososiale utfordringer / Ingela Lundin Kvalem og Lars Wichstrøm (red.). - Oslo : Cappelen akademisk forl.
BIBSYS Ask

 

Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid
Barton, L. (1993): Disability, empowerment and physical education. - In: Equality, education and physical education / edited by John Evans. - London : Falmer. - pp. 43-54.
BIBSYS Ask

Kompetanse for tilpasset opplæring : artikkelsamling / [redaktører: Grete Dalhaug Berg og Kari Nes]. - Oslo : Utdanningsdirektoratet, c2007. - 87 s. - Artikkelsamlingen finner du gratis her:

Ekeberg, Torill Rønsen (2001): Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid i skolen : en innføring / Torill Rønsen Ekeberg og Jorunn Buli Holmberg. - 2. utg. - Oslo : Universitetsforl. 
BIBSYS Ask

Fitzgerald, H. (2005): Still feeling like a spare piece of luggage? Embodied experiences of (dis)ability in physical education and school sport. - I: Physical Education and Sport Pedagogy. - 10,(1), s. 41-59. - Biblioteket har dette tidsskriftet i elektronisk utgave:
http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=041651162&kid=biblio

Grue, Lars (2204): Funksjonshemmet er bare et ord : forståelser, fremstillinger og erfaringer. - Oslo : Abstrakt forl.
BIBSYS Ask

 

Haug, P. (2004): Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? - I: Spesialpedagogikk. - Årg. 69, 5, s. 5-11.

Kolbjørnsen, Elisabeth Olsen (2001): Tilpasset og differensiert opplæring i videregående skole : ressursbok for lærere. - Oslo : PEDLEX norsk skoleinformasjon.

BIBSYS Ask

 

Penney, D. (2002): Equality, equity and inclusion in physical education and school sport. - In: The Sociology of sport and physical education : an introductory reader / edited by Anthony Laker. - London : Routledge / Falmer. - pp. 110-128.
BIBSYS Ask

Skär, L. & Tam, M. (2001): My assistant and I: disabled children's and adolescents' roles and relationships to their assistants. - I: Disability and Society. - Vol.16, s. 917-932.

Spil mig : inklusjon af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. - Roskilde : Handicapidrættens Videnscenter, c2002.
BIBSYS Ask

 

Aarnes, Arne (2000): Håndbok om individuelle opplæringsplaner : hva, hvorfor og hvordan? - Oslo : Pedlex Norsk skoleinformasjon.
BIBSYS Ask

 

Vurdering:
Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden : innføring i generell didaktikk. - 3. utg. - Oslo : Universitetsforlaget. - Kap. 11.
BIBSYS Ask

 

By, Inger-Åshild (2008): Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i kunnskapsløftet : videregående trinn 1,2 og 3. / Inger-Åshild By. - Oslo.
BIBSYS Ask

Leirhaug, Petter Erik (2008): Høgt karakternivå : del av fagets eigenart? - I: Kroppsøving. - Årg. 58, nr. 2, s. 16-19.

Lied, Ragnhild (2007): Elevvurdering i Kroppsøving i vidaregåande opplæring : Kunnskapsløftet med nye læreplanar, har også gitt oss nye føringar for vurdering av elevane. - I: Kroppsøving. - Årg. 57, nr. 5, s. 16 -17.

Peev, Orlin Dimitrov (2001): "Nasjonal standard i vurderingen" - realitet, visjon, eller luftspeiling? : en studie av karaktersetting i kroppsøving på den videregående skolen i Telemark og Buskerud. - Oslo : [O.D. Peev]. - Hovedfagsoppgave - Norges idrettshøgskole. - s.1-35.

BIBSYS Ask

 

Skoleutvikling:
Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden : innføring i generell didaktikk. - 3. utg. - Oslo: Universitetsforlaget. - Kap. 14.

BIBSYS Ask


Rønholt, Helle (2008): Idrætsundervisning : en grundbog i idrætsdidaktik / Helle Rønholt og Birger Peitersen. - [København] : Institut for Idræt : Hovedland. - Kap. 1, 2, 4, 6 og 8.
BIBSYS Ask

Tiller, Tom (1999): Aksjonslæring : forskende partnerskap i skolen. - Kristiansand : Høyskoleforl. - Kap. 2 - 5.
BIBSYS Ask

 

Kjernelitteratur fra 2. studieår (FKI 220) forventes kjent og kan bli prøvd til eksamen.