Lærerrollen Hellison, Donald R. (1991): A reflective approach to teaching physical education / Donald R. Hellison, Thomas J. Templin. - Champaign, Ill. : Human Kinetics Books. - Kap. 1, 3 og 14. BIBSYS Ask
Tiller, Tom (1999): Aksjonslæring : forskende partnerskap i skolen. - Kristiansand : Høyskoleforl. - Kap 2-5. BIBSYS Ask
Politiske og sosiokulturelle prosesser i skolen og spesielt i kroppsøving og idrettsfag Baune, Tove Aarsnes (1995): Den skal tidlig krøkes- : skolen i historisk perspektiv. - 2. oppl. 1997. - [Oslo] : Cappelen akademisk forl. - Del II: Kap.8 og 9. - Del III: Utdanningseksplosjonen 1950-1970, del IV: Utdanningseksplosjonen: Likhet eller ulikhet? 1970-1990. BIBSYS Ask By, Inger-Åshild (1998): Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. - Oslo : Norges idrettshøgskole. BIBSYS Ask Gurholt, Kirsti Pedersen og Jenssen, Ragnhild (2007): Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. - I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift. - Årg. 91, s. 447- 479. - Finnes i kompendiet laget for dette studiet.
Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden : innføring i generell didaktikk. - 3. utg. - Oslo : Universitetsforlaget. - Kap. 5 (5.1 - 5.4), 6, og 12. BIBSYS Ask Hozman, Zora (2001): Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin?- I: Kroppsøving. - nr. 1, s. 7-11.
Kårhus, Svein (2001): "Idrettslinja" i den videregående skole : utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. - I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift. - nr. 2-3, s. 201-210. Tinning, Richard (1990): Ideology and physical education : opening Pandora's box. - Geelong, Vic. : Deakin University. BIBSYS Ask Kjernelitteratur fra 2. studieår (FKI 210) forventes kjent og kan bli prøvd til eksamen. |