Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FLL 282 Friluftsliv i fjellmiljø  10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Friluftslivslære er det sentrale området i emnet. Men i det inngår relevante tema fra de øvrige områdene (Friluftsliv, kultur og samfunn, Friluftslivspedagogikk og -didaktikk).

Undervisningen tar utgangspunkt i de ferdigheter og kunnskaper som knytter seg til utøving av aktiviteter og turformer i fjellmiljø. I høstsemesteret vektlegges vandretradisjoner (fotturer, toppturer) og høstingstradisjoner (stangfiske og fiske med garn). I vårsemesteret fokuseres det på vinterfriluftslivet (skiturer med overnatting ute). Sammen med utvikling av ferdighet i aktivitetene vil studentene arbeide med å utvikle sin kunnskap om de former for friluftsliv som utøves i fjellet, og grunnleggende kompetanse for å ferdes med grupper innen trygge rammer.
Det fokuseres på forståelsen for natur og landskap, for tradisjoner i bruk og ferdsel, og hvordan friluftsliv har utviklet seg i dette miljøet. Undervisningen vil belyse sentrale interessekonflikter, aktører og organisasjoner knyttet til bruk og vern av fjellmiljøet.

Faktaboks
EmnekodeFLL 282
EmnenavnFriluftsliv i fjellmiljø
Studiepoeng10 sp
AnsvarligIvar Mytting
TidspunktHøst og vår
Mål

Studentene skal:

  • ha kunnskap om og grunnleggende ferdigheter i friluftsliv som utøves i fjellmiljø
  • etablere rutiner for å planlegge og lede aktiviteter og turer innen trygge rammer
  • tilegne seg kunnskap om naturmiljøene som er relevante for pedagogisk arbeid, herunder risikohåndtering og sporløs ferdsel
Organisering og arbeidsformer

Emnet har en blanding av praktiske, praktisk- metodiske og teoretiske tilnærminger. Mesteparten av undervisningen foregår ute knyttet til feltkurs, ekskursjoner og egenferder av 2-8 døgns varighet, til sammen ca 30 døgn, i tillegg til hel- og halvdagsopplegg i nærmiljøet. Emnet fordeler seg over året, med hovedvekt på barmarks- formene i høstsemesteret og vinteraktivitetene i vårsemesteret, med 1-2 feltkurs i hvert. Nærmere konkretisering av og oversikt over organiseringen vil foreligge i undervisningsplanen ved semesterstart.

Arbeidet er prosessorientert, og studenten får et betydelig ansvar for egen læring, og for medvirkning i gruppearbeid. Både faglig, pedagogisk og personlig utvikling hos studenten blir vektlagt i undervisning og vurdering.

Vurdering

Det vil bli gitt èn gradert karakter i emnet. For at emnet skal kunne godkjennes må alle krav og oppgaver være innfridd.

a. Vurdering av praksis:

Prosessevaluering av basisferdigheter i henhold til kravsliste (liste over minstekrav framkommer av undervisningsplanen ved studiestart); bestått/ikke bestått

b. Vurdering av mappe; gradert karakter. I mappen inngår:

- emneoppgave; utredning av oppgitt fagtema. Gruppeoppgave (5 sider)
- plan for egenferd, med læringsmål og turplan. Gruppeoppgave
- rapport fra egenferd, med dokumentasjon (foto, video) og evaluering. Individuelt arbeid
- refleksjonsnotat basert på bearbeiding av logg og feltnotater; studentene redegjør for og reflekterer over sentrale læringstema som har vært aktualisert i undervisning og ferder. Individuelt arbeid. 
- skriftlig individuell prøving av naturkunnskap; 2 timer

Det stilles krav om 100 % oppmøte og aktiv deltakelse på alle ferder, dette gjelder også planlegging og evaluering.

Kjernelitteratur

Ca. 600 sider

Oppgis ved studiestart.