Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FLL 280 Friluftsliv i skog og vann- miljø  10 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

Dette emnet utgjør ett av de tre emnene innenfor fagområdet friluftslivslære.

Skogen med vann og vassdrag utgjør et sentralt naturmiljø for et bredt spekter av friluftslivsformer som spenner fra gamle høstningstradisjoner - jakt, fiske og sanking -  til moderne former for aktivitetsbasert friluftsliv som elvepadling og rafting. Skog og mark, vann og vassdrag utgjør naturmiljø som  er tilgjengelig for alle typer mennesker, og utgjør nærmiljøet for de fleste bosettinger i Norge. Dette gjør disse naturmiljøene til sentrale områder for opplæring og sosialisering til friluftsliv, og miljø der vi kan drive et rikt friluftsliv uten uten større bruk av resurser eller krav for tilrettelegging.

Gjennom dette emnet vil studentene få erfaring med et bredt spekter av aktiviteter og muligheter som naturmiljøet skog og vann rommer for friluftsliv gjennom fire årstider. Undervisningen tar utgangspunkt i de ferdigheter og kunnskaper som knytter seg til aktivitet og utøving, der kanopadling vil inngå som sentral aktivitet, sammen med høstingsaktiviteter som bær- og sopptur og fiske. Klatring vil kunne inngå, og i vårsemesteret ski og skøyter sammen med isfiske. Sammen med utvikling av ferdighet i aktivitetene, vil studentene arbeide med å utvikle sin kunnskap om de former for friluftsliv som utøves i dette miljøet, og grunnleggende kompetanse for å ferdes med grupper innen trygge rammer.

Det fokuseres på forståelsen for natur og landskap, for tradisjoner i bruk og ferdsel, og hvordan friluftsliv har utviklet seg i disse miljøene. Undervisningen vil belyse sentrale interessekonflikter,  aktører og organisasjoner knyttet til bruk og vern av miljøene.

Emnet vil ha et nærmiljøperspektiv der størsteparten av undervisningen vil bli lagt til NIH sit nærmiljø, med Nordmarka som det sentrale området

Faktaboks
EmnekodeFLL 280
EmnenavnFriluftsliv i skog og vann- miljø
Studiepoeng10 sp
AnsvarligThomas Vold
TidspunktHøst og vår
Mål

Studentene skal:

  • Bli kjent med hvilke muligheter naturmiljøet skog og vann rommer for ulike former for friluftsliv i et nærmiljøperspektiv gjennom fire årstider.
  • Ha kunnskaper om og grunnleggende ferdigheter i aktiviteter og former for friluftsliv som utøves i miljøene skog og vann, vann og vassdrag.
  • Tilegne seg kunnskap om skog og vann som naturmiljø i forhold til sikker og miljøvennlig ferdsel.
  • Kunne planlegge og gjennomføre egne turer og legge til rette for andres læringsopplevelse i forhold til friluftsliv i skog og vann-miljø
  • Tilegne seg grunnleggende kunnskap om landskapsformer, flora og fauna som er typiske for naturmiljøet skog og vann.
  • Tilegne seg grunnleggende kunnskap om bruken av skogen og vannveiene i vår felles kulturhistorie. 
Organisering og arbeidsformer

Organisering av emnet inkluderer ulike arbeidsformer som vil spenne fra lærerstyrt undervisning til arbeid hvor studentene selv planlegger, gjennomfører og evaluerer eget læringsarbeid.

  • Dagsbasert undervisning i nærmiljøet til NIH med aktiviteter som; sopplukking, kanopadling (nybegynnerkurs etter standad til NPF), isfiske, bål og matlaging ute, gapahuk og lavo, livredning, førstehjelp, ferdsel på islagt vann med mer.
  • Egenferd, der studentene i grupper planlegger og gjennomfører en lengere ferd om høsten, med bruk av kano på flatt vann. Innlevering av ferd/læringsplan i forkant og ferdrapport i etterkant.
  • "Skogsarbeiderliv  anno 1912". Er et prosjekt der studentene på forvinteren vil tematisere tidligere skogsarbeiderkultur inn i et friluftslivsperspektiv, gjennom å kle seg, spise, høste, bo og arbeide som "tømmerhuggere anno 1912", over en fem dagers varighet. I prosjektet inngår en todagers studietur til skogsmuseet på Elverum og skriftlige forberedelser av temaoppgaver.
  • På våren vil det bli gjennomført en fire dagers ferd med kano på elv. I ferden inngår teknikk og sikkerhetskurs etter standard til NPF.
  • Forebyggende sikkerhetsarbeid, førstehjelp og livredning knyttet til naturmiljøet skog og vann.

Nærmere konkretisering av innhold og læringsmål foreligger i undervisningsplanen og vil bli utdypet i samarbeid med studentene ved modulstart.

Vurdering

Det vil bli gitt èn gradert karakter i emnet. For at emnet skal kunne godkjennes må alle krav og oppgaver være innfridd.

Vurdering av praksis:

  • Prosessevaluering av basisferdigheter i henhold til kravsliste (liste over minstekrav framkommer av undervisningsplanen ved studiestart); bestått/ikke bestått

Vurdering av mappe; gradert karakter. I mappen inngår:

  • Prosjektoppgave  (gruppeoppgave)
  • En plan for egenferd, med læringsmål og turplan (gruppeoppgave)
  • En rapport fra egenferd, med dokumentasjon (foto, video) og evaluering (gruppeoppgave)
  • Dokumentasjon på fire gjennomføringer i "ukens orienteringsløype"
  • Skriftlig individuell prøving av naturkunnskap, 2 timer
  • Et refleksjonsnotat basert på bearbeiding av logg og feltnotater; studenten skal redegjøre for og reflektere over studiets sentrale læringstema, aktualisert i undervisning, ferder og egentrening, maks 5 sider (individuelt arbeid)

I tillegg kreves følgende kurs bestått for å få godkjent modulen:

  • Bestått grunnkurs i hjerte lungeredning (HLR)
  • Bestått livredningsprøve

Det stilles krav om 100 % oppmøte og aktiv deltakelse på alle ferder, dette gjelder også planlegging og evaluering.

På grunnlag av individuell vurdering, vil de studenter som tilfredsstiller NPF krav, kunne få godkjent våttkort og oblat for "Nybegynnerkurs kano", "Sikkerhetskurs elv" og "Teknikkurs elv".

Kjernelitteratur

Ca. 600 sider

Oppgis ved studiestart.