Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FKI 227 Lagspill 5 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning

I lagballspill studeres forhold som har betydning for å tilrettelegge av ballspillaktiviteter tilpasset barn og unge. Studentene må velge tre av følgende lagballspill: Basketball, fotball, håndball, volleyball og innebandy.

Det velges 3 av 5 aktiviteter i henholdsvis individuelle aktiviteter og lagspill.

Faktaboks
EmnekodeFKI 227
EmnenavnLagspill
Studiepoeng5 sp
AnsvarligOla Fosnæs
TidspunktVår
Mål

Studentene skal:

  • ha kunnskap om de grunnleggende prinsippene for trening- og bevegelse i de ulike lagballspillene.
  • kunne praktisere grunnleggende prinsipper for lagspillopplæring.
  • planlegge, tilrettelegge, tilpasse/integrere, gjennomføre og vurdere undervisning i lagballspill.
  • ha kjennskap til grunnleggende prinsipper for planlegging av undervisning i lagballspill.
Organisering og arbeidsformer

Forelsninger og praksis er integrert. Forskning og erfaringsbasert kunnskap integreres i undervisningen.

Delemnet vil bli organisert som en veksling av lærerstyrt undervisning og oppgavestyrt arbeid.

Vurdering

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Vektes 60%.
Praktisk-metodisk eksamen enten i et selvvalgt lagspill eller en selvvalgt individuell idrett (FKI 226). Studenten må prioritere to idretter og går opp til eksamen i en av disse. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale. Gradert karakter. Vektes 40%.
80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

Kjernelitteratur
Oppgis i tilknytning til oppstart av undervisningen.