Norges Idrettshøgskole   Studiehåndbok 2008-2009   
   
   
  
FKI 229 Tilpasset fysisk aktivitet for elever med funksjonsnedsettelser 5 sp 
Utskriftsvennlig versjon
Innledning
Alle elever har plikt og rett til å gå i skolen. Det er derfor viktig at fremtidige kroppsøvingslærere utvikler kunnskap om ulike typer funksjonsnedsettelser og de muligheter elevene har for deltakelse i ulike typer aktiviteter.  
Faktaboks
EmnekodeFKI 229
EmnenavnTilpasset fysisk aktivitet for elever med funksjonsnedsettelser
Studiepoeng5 sp
AnsvarligEllen Berg Svendby
TidspunktHøst og vår
Mål

Studentene skal:

  • kunne forstå egne og andres holdninger til personer med funksjonsnedsettelser.
  • kjenne til de vanligste funksjonsnedsettelser hos elever.
  • kunne legge til rette aktiviteter i kroppsøving for elever med funksjonsnedsettelser.
Organisering og arbeidsformer
I arbeidet med aktivitetene blir det et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon. 
Vurdering
Gruppeeksamen med vekt på planlegging av undervisning i aktiviteter for klasser som har elev/elever med funksjonsnedsettelser. 3 studenter i gruppa. Oppgaven presenteres for klassen i uke 24. Gradert karakter som vektes 100%. Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse ved medstudenters presentasjoner. 80% fremmøte. Bestått/ikke bestått
Kjernelitteratur

Ekeberg, Torill Rønsen (2001): Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid i skolen : en innføring / Torill Rønsen Ekeberg og Jorunn Buli Holmberg. - 2. utg. - Oslo : Universitetsforl.
BIBSYS Ask

Spil mig : inklusjon af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. - Roskilde : Handicapidrættens Videnscenter, c2002.
BIBSYS Ask