|
| Alle elever har plikt og rett til å gå i skolen. Det er derfor viktig at fremtidige kroppsøvingslærere utvikler kunnskap om ulike typer funksjonsnedsettelser og de muligheter elevene har for deltakelse i ulike typer aktiviteter. |
| | Emnekode | FKI 229 | Emnenavn | Tilpasset fysisk aktivitet for elever med funksjonsnedsettelser | Studiepoeng | 5 sp | Ansvarlig | Ellen Berg Svendby | Tidspunkt | Høst og vår |
|
|
|
|
| Studentene skal: - kunne forstå egne og andres holdninger til personer med funksjonsnedsettelser.
- kjenne til de vanligste funksjonsnedsettelser hos elever.
- kunne legge til rette aktiviteter i kroppsøving for elever med funksjonsnedsettelser.
|
|
|
|
| I arbeidet med aktivitetene blir det et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon. |
|
|
|
| Gruppeeksamen med vekt på planlegging av undervisning i aktiviteter for klasser som har elev/elever med funksjonsnedsettelser. 3 studenter i gruppa. Oppgaven presenteres for klassen i uke 24. Gradert karakter som vektes 100%. Obligatorisk frammøte og aktiv deltakelse ved medstudenters presentasjoner. 80% fremmøte. Bestått/ikke bestått |
|
|
|
| Ekeberg, Torill Rønsen (2001): Tilpasset opplæring og spesialpedagogisk arbeid i skolen : en innføring / Torill Rønsen Ekeberg og Jorunn Buli Holmberg. - 2. utg. - Oslo : Universitetsforl. BIBSYS Ask Spil mig : inklusjon af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. - Roskilde : Handicapidrættens Videnscenter, c2002. BIBSYS Ask |
|
|