Obligatoriske emner 2. år: SPM 214 Organisasjonsteori (10 sp) Emnet gir en innføring i grunnleggende organisasjonsteori og diskuterer hvordan denne kan brukes til å forstå ulike typer organisasjoner. Emnet omfatter organisasjonsstruktur, kultur, makt, omgivelser og endring. Emnet gir innsikt i idrettens oppbygning, funksjon og særtrekk. SPM 215 Politikk og offentlig forvaltning (10 sp) Offentlig politikk og forvaltning gir innføring i hvordan kommuner, fylkeskommuner og stat fungerer som politisk administrativt organ og hvordan disse samarbeider med frivillige organisasjoner. Kjennskap til forvaltnings- og offentlighetsloven samt innsikt i saksbehandling, må bestås før praksisperioden kan gjennomføres. Teori om hvordan politikk utformes og implementeres. SPM 221 Ledelse (5 sp) Ledelse av frivillige organisasjoner. Coaching som ledelsesteknikk. Personalledelse, møteteknikk og egen tidsplanlegging. Innsikt i grunnleggende personalfaglige problemstillinger. Innsikt i interne og eksterne forhold som har betydning for personalspørsmål. Tidsplanlegging. Teambuilding. SPM 223 Markedsføring, kommunikasjon og media (5 sp) Basisforståelse av markedsføring av idrett. Markedsføring overfor tilskuere. Markedsføring overfor sponsorer. Kommunikasjonsprosessen; markeds- og intern-kommunikasjon, PR. Journalistikk, kultur- og idrettsstoff i media. PR-arbeid, samfunnskontakt og lobbyisme. Kampanjeplanlegging og kontroll/oppfølging av tiltak. SPM 240 Økonomistyring I (5 sp) Regnskapsforståelse - balanse og resultat. Regnskapsanalyse: 1) rentabilitet (avkastning), 2) likviditet (god/dårlig), 3) soliditet (evne til å tåle underskudd) og 4) strømningsanalyse (hvor pengene skaffes til veie og hvor de brukes). Budsjettering: likviditetsbudsjett (inn- og utbetalinger), resultatbudsjett (inntekter og kostnader) og balansebudsjett (eiendeler, gjeld og egenkapital) Budsjetteringsoppgaver løses ved hjelp av regneark SPM 241 Økonomistyring II (10 sp) Kunnskap om økonomistyring og økonomiske beslutninger. Kostnader (faste, variable og grensekostnader). Pris som konkurransemiddel. Markedstilpasning. Kalkulasjon forskjellige modeller (selvkost og bidragsmetoden). Kostnadsanalyse (break even).Produktvalg (dekningsbidrag og flaskehalsberegninger). Investeringsteori (nåverdi, internrente, payback, annuitetsprinsipp). Kapitalbehov og Just-in-time filosofi. Nytte-/kostnadsanalyser. Dette emnet er tilsvarende SPM 340. Emnene går i forskjellige perioder. SPM 291 Praksis I og II (5 sp) Totalt 5 uker i praksis, 2 uker i offentlig forvaltning og 3 uker i privat idrettsforvaltning. 100 % fremmøte. Rapport skrives fra de to praksisstedene. Praksis kan kun tas i de oppsatte perioder. Krav: Forvaltningsdelen av SPM 215 Politikk og offentlig forvaltning må være bestått før praksis. VMS 200 Metode og statistikk (10 sp) Emnet har som siktemål å gi studentene en grunnleggende innføring i ulike vitenskapelige metoder. De skal etter emnet være i stand til kritisk å vurdere skriftlig materiale, innhente data og planlegge enkle undersøkelser. De skal også være i stand til å sammenfatte og illustrere kvantitative data. Obligatoriske emner 3. år: SPM 322 Idrettens økonomi (5 sp) Emnet skal gi grunnleggende forståelse av idretten som særpreget økonomisk aktivitet. Det tar for seg hvordan idrettens marked fungerer og hva som særpreger tilbudet i økonomisk forstand. Som en følge av at idrettens marked og tilbud er spesielle, kreves også spesielle økonomiske reguleringsstrategier. Emnet skal gi innsikt i dette. Arbeid med strategisk økonomisk tenkning innenfor den organiserte idretten på ulike nivå vil ha en sentral plass. SPM 330 Idrettsanlegg (5 sp) Planformer, planapparat og planprosess. Sektorplan for idrett og friluftsliv. Samordning av anlegg, flerbruksanlegg. Ulike anleggstyper, omfang og bruk. Anleggstilpasning til ulike grupper, f.eks. funksjonshemmede. Nærmiljøanlegg. Tilrettelegging for friluftsliv. SPM 350 Idrett og jus (5 sp) Saksbehandling i straffe- og forvaltningssaker i idretten. Kontrakter (herunder sponsorkontrakter) i idretten. Erstatning i idretten. Skatt og idrett. Straff og idrett. Ytringsfrihet og idretten. Forholdet til de alminnelige domsstoler. SPM 390 Fordypningsoppgave (15 sp) Emnet innebærer arbeid med en selvvalgt problemstilling relatert til ett, eller flere av hovedtemaene i SPM. Fordypningsoppgaven skal være i tilknytning til praksisfeltet. Problemstillingen skal leveres innen fastsatt frist og godkjennes av fagansvarlig. Det gis innføringstime, og er satt av tid til godkjenning av problemstilling. Godkjent problemstilling er en forutsetning for å få oppgaven vurdert. Oppgaven bør være et litteraturstudium, med teoretisk tydeliggjøring av kunnskap som er brukt. Oppgaven skal ikke være et eget empirisk arbeid. Anbefalt valgbare emner 3.år: SPM 310 Prosjektledelse (5 sp) Planlegging og gjennomføring av et arrangement. Hvem gjør hva, når, hvor og hvordan i et arrangement. SPM 321 Organisering av idrett internasjonalt (10 sp) Globalisering. Forholdet mellom internasjonale og nasjonale idrettsorganisasjoner Internasjonale idrettsorganisasjoner (IOC, EOC, ANOC, ENGSO, WADA og de største internasjonale særforbund). Statlig idrettsorganisering (EU, Europarådet, FN og UNESCO). SPM 360 Sportsjournalistikk (5 sp) Emnet skal gi innblikk i hvordan sportsjournalistikk formidler idretten. Studentene vil bli satt inn i journalistikk som yrke og verktøy. I tillegg til kunnskap om medienes arbeidsmetoder og forholdet mellom idrett og medier, skal emnet gi kunnskap i praktiske ferdigheter innenfor journalistikk. IIS 213 Gruppepsykologi i idrett (5 sp) Grunnleggende innføring i gruppedynamiske fenomener og prosesser i idrettsgrupper. Innsikt i og forståelse for samspill i grupper, egen rolle i grupper og hvordan en aktivt kan påvirke ulike gruppeprosesser. IIS 215 Anvendt idrettspsykologi I (5 sp) Teoretisk perspektiv på treningslæren hvor de psykiske og sosiale faktorer i treningsvirksomheten vektlegges. Anvendt idrettspsykologi tilfører ett av flere teoretiske perspektiver i trenerens planlegging, tilrettelegging, organisering, gjennomføring og evaluering av treningsvirksomhet. Anvendt treningspsykologi i treningslæren bygger på så vel forskning som erfaringsbasert kunnskap relatert til metodisk regulering av fysisk og psykisk belastning basert på motivasjon, konsentrasjon og repetisjon. IIS 240 Idrett, etikk og filosofi I (5 sp) Sentrale idrettsfilosofiske problemstillinger, begrep og teoretiske perspektiv IIS 310 Olympisk historie og ideologi (5 sp) Emnet gir en innføring i olympisk historie og ideologi med vekt på de moderne olympiske leker fra 1896 til i dag. IIS 315 Anvendt idrettspsykologi (10 sp) Emnet skal gi en utvidet kunnskap om idrettspsykologisk veiledning av barn, unge og voksne utøvere som driver med idrett. Studentene vil gjennom emnet også jobbe med sin egen utvikling både i form av presentasjoner, diskusjoner og rollespill. Viktige tema er motivasjon og hvordan man kan tilrettelegge et konstruktivt motivasjonsklima. Studentene skal lære om stresshåndtering, kilder til stress og strategier og teknikker for å takle stress. Et annet vesentlig tema er coaching tilpasset alder, kjønn og type idrett. Studentene skal også kjenne til symptomer på utbrenthet og psykologiske aspekter ved skade. De vil også få en innføring i ulike psykofysiologiske aspekter ved fysisk aktivitet og prestasjon. Til sist vil etiske aspekter ved idrettspsykologisk veiledning bli behørig omhandlet. IIS 350 Idrettens skyggesider (5 sp) Emnet vil ta opp samfunnsvitenskapelige problemstillinger knyttet til negative sider ved dagens idrett. |